foto: Kralupský spolek přátel historických vozidel, se svolením/Nash Single Six, 930
REPORTÁŽ: Který veterán je nejkrásnější? Jednoduchá otázka, složitá odpověď. Už proto, že každému se líbí něco jiného. To, co se líbí většině, alespoň trochu napověděla anketa, v níž pro své favority mohli hlasovat návštěvníci 3. Podzimního setkání 2023 veteránů v Kralupech nad Vltavou. Redakce byla u toho.
Setkání se konalo v sobotu 7. října za počasí, které nelze označit za právě vlídné. Přesto na Palackého náměstí hned od zahájení proudily davy a měly se opravdu na co dívat.
„Věkovým limitem“ pro auta i motocykly byl rok výroby 1979 a ti starší nejenže obdivovali vzácné a běžně nevídané čtyřkolové a dvoukolové krasavce, ale u trabantů a škodovek mohli zavzpomínat i na své někdejší miláčky.
Akci pořádal místní Kralupský spolek přátel historických vozidel za přispění města Kralupy nad Vltavou, a jak redakci PrahaIN.cz řekl jeho prezident Miloš Praus, celkem se na místo sjelo na 150 historických vozidel.
Členové spolku se na akci představili „jen“ dvanácti veterány, takže je vidět, jaké popularitě se kralupské setkání mezi majiteli těchto často technických a historických unikátů těší.

MG TD z roku 1953. zdroj: Kralupský spolek přátel historických vozidel, se svolením
Nostalgie
Zaslouženou pozornost budila i doprovodná akce, prezentace historických dětských kočárků předváděných většinou dámami v příslušném dobovém oblečení. Kromě třeba víc jako sto let starých kousků vyjely na náměstí i ty z dob našich babiček a maminek
A které autoveterány nakonec získaly nejvíc hlasů?
Třetí místo obsadil poměrně nenápadný šestiválcový roadster Nash Single Six s obsahem motoru 3,6 litru z roku 1930. Předválečná vozidla z automobilky Nash Motors Company z Wisconsinu patří mezi ty vzácnější. Založil ji v roce 1916 Charles W. Nash (1864 – 1948), který od šesti let vyrůstal v sirotčinci, dosáhl jen útržkovitého základního vzdělání a od dvanácti let pracoval jako zemědělský dělník. Vlastní pílí, snahou a nadáním se vypracoval až na místo prezidenta automobilky General Motors a potom už si pořídil automobilku vlastní. Auta se v ní vyráběla do roku 1954.
Na druhém místě se nejvíce líbil černý Pontiac Firebird TransAm GTA s osmiválcovým motorem o obsahu 5,8 litru. Ani jeho výrobce už neexistuje. Automobilka Pontiac, založená v roce 1926 a pojmenovaná po indiánském náčelníkovi kmene Ottawů 1721 – 1769), svůj poslední vůz vyrobila v lednu 2010.

Další výstavní kousek. zdroj: Karel Dudek pro PrahaIN.cz
Vítěz?
V anketě zvítězil otevřený vůz MG TD vyrobený v roce 1953. Pokud jde o motor, se svým čtyřválcem o obsahu 1250 cm3 byl ze všech oceněných nejskromnější. Z britské automobilky původem z Oxfordu, jejíž značka MG znamená Morris Garages, vyjelo první auto v roce 1926. Jak jsme se dozvěděli, modelů MG TD bylo vyrobeno téměř 29.664 kusů a cena veterána v perfektním stavu se dnes blíží milionu korun. Jako jediný výrobce MG funguje dodnes, byť v čínském vlastnictví, a se svými vozy plánuje v příštím roce vstup i na náš trh.
Vítězství těchto vozidel možná něco vypovídá i o těch, kteří se ankety zúčastnili. Nejisté časy, jaké právě zažíváme, se odrážejí v touze po solidnosti v podobě vozů na prvním a třetím místě.
Nezmizela ale ani touha po rychlosti a něčem výjimečném, jak dokazuje sporťák, který se mezi ně vklínil na druhé místo. Psycholog by nejspíš dodal, že jde i o vyjádření potřeby před něčím ujet, něčemu utéct. A kus pravdy v tom asi bude také.

Další unikát, západoněmecký sporťák zn. Bitter Diplomat CD (1974-1978). Foto: Karel Dudek pro PrahaIN.cz