Adam Scheinherr: Co znamená koordinace? Dluh na infrastruktuře je až 30 miliard

15. 11. 202117:30
Adam Scheinherr: Co znamená koordinace? Dluh na infrastruktuře je až 30 miliard
foto: Se svolením Adama Scheinherra/Adam Scheinherr

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Náměstek primátora hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 9. listopadu ke stížnostem na nešťastnou koordinaci stavebních oprav v Praze

Náročná stavební sezóna se konečně blíží ke konci. Během ní jsme slýchali: „V Praze jsou kolony. Za to může špatná koordinace!“ Tak si pojďme říct, co koordinace je a není. Rozhodně není o škrtání investic a oprav, jak nám doporučovala opozice, ale o tom udělat vše najednou a pořádně. Dostat Dopravní podnik hlavního města Prahy, TSK Praha, plynaře, síťaře, kanalizace, vodovody a soukromé společnosti k jednomu stolu a chytře naplánovat jejich práce. Ano, trvá to déle a uzavírka je rozsáhlejší. Ano, je to možná na chvíli náročnější pro řidiče i lidi v MHD, ale pak se na to místo nemusí roky sáhnout. A to je v Praze novinka.

Jeden příklad za všechny: Bubenské nábřeží. Investice jsou v jednom území naplánované, aby běžely současně nebo provázaně za sebou. Původní oprava desítky let starých kolejí je koordinovaná s řadou dalších oprav v Argentinské: opravou vodovodu, plynovodu, chodníků, silnice, pokládkou tichého asfaltu, přeložkou vysokého napětí a modernizací semaforů v křižovatce Argentinská – Plynární. Na ně naváže rekonstrukce kanalizace, vodovodu, vozovek a pěší promenády na Bubenském nábřeží včetně signalizací Argentinská – Bubenské nábřeží. Jako třešinku na dortu zde začneme ještě letos stavět lávku Holešovice – Karlín. Jednou a pořádně. To je podstata koordinace a nebyl to standard.

Jeden opačný příklad z minulosti: Poděbradská. Ještě před mým nástupem se dělala rekonstrukce sítí v Poděbradské ulici. Pak to síťaři zasypali, museli dát provizorní povrch, protože TSK neměla hotový projekt. Až po roce vykopala provizorní vozovku a udělala pořádnou. To se už neděje.

Po našem nástupu jsme museli zatáhnout za ruční brzdu a zastavit, kam se řítil stav silnic a kolejí. Zavírat oči je krátkodobě pohodlné, ale dlouhodobý výsledek nicnedělání si nechci ani představovat. Politicky nejjednodušší by bylo nedělat nic. Já si to na triko nevezmu. Přišli jsme na radnici pracovat. S něčím pohnout. Chovat se zodpovědně. Starat se o Prahu. A zodpovědné je ji opravovat. Především ve chvíli, kdy dluh na infrastruktuře je až 30 miliard korun. To znamená, že 30 miliard korun už mělo jít na opravy a nešlo.

A důležitá je ještě jedna věc. Minimálně pro dokreslení stavu, ve kterém se nacházíme. Praha je staré historické město. Byla postupně budovaná po staletí. Víte, proč se během pandemie tak dobře jezdilo? Protože byl o 20 % menší provoz. To je kapacita, kterou silnice bez problémů zvládají i s opravami. Vše nad tím se rovná kolonám. Město není nafukovací a teď jsme na úrovni intenzit automobilů okolo +5 % oproti stavu před covidem. Taková je realita.

Publikováno se souhlasem autora

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných