foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Adam Scheinherr
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 2. ledna k dopravě v Praze ve světle povolební situace
Rok 2023 na naší pražské cestě I./II.
Co čeká cestující MHD, řidiče, chodce či cyklisty v roce 2023? Prozatím ze strany vítěze voleb, koalice SPOLU, bohužel nevidím, i po jejich totálním fiasku s volbou primátora, jakoukoliv vůli se pokusit jakkoliv dohodnout a setkat se nad utvořením schopné a hlavně stabilní koalice pro naše město. Přes naše četné nabídky se uskutečnilo s námi jen jedno seriózní jednání v říjnu, které ale záhy bylo koalicí SPOLU využito pouze k vyjednávání s Piráty, zejména kvůli jejich požadavku, ať ve vedení města nesedí trestně stíhaní. Situace pro město je tedy nejasná a já jen doufám, že se probudí alespoň trochu rozumu a potlačí se ego a touha po moci neodpovídající volebním výsledkům… Město to potřebuje a infrastrukturní projekty o to více.
Když jsem přebíral gesci dopravy, tak v Praze neběžela ani jedna velká dopravní stavba a ani jeden významný projekt neměl získané stavební povolení, aby se mohlo stavět. Troufám si říci, že dopravní projekty se mi podařilo napříč druhy dopravy významně poposunout a rozjet.
Psali jsme
Lidé na motocyklech a skútrech budou moci v hlavním městě od jara začít využívat vyhrazené jízdní pruhy pro autobusy MHD. Záměr schválil…
Aktuálně běží stavby za více než 22 miliard Kč.
Za dalších 27 miliard Kč již soutěžíme zhotovitele.
A co je na letošek připraveno? Pokusím se shrnout to nejpodstatnější, je toho ale tolik, že to rozdělím na dva příspěvky:
METRO
Na konci roku byl již dokončen první kilometr tunelů pro novou linku metra D. Náročné práce v podzemí budou dále pokračovat a to nejen mezi Pankrácí a Olbrachtovou, ale na podzim bychom rádi se zhotovitelem 2. etapy zahájili práce na dalších třech stanicích mezi stanicemi Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory.
Zároveň běží práce na výtazích do stanice Jiřího z Poděbrad a její kompletní rekonstrukce. Ta probíhá i na stanici metra C Florenc.
Na bezbariérovosti se pracuje na více frontách. V projekční přípravě jsou nejdále stanice Flora, Želivského, Českomoravská a Radlická a v letošním roce bude instalován nový výtah ve stanici Nádraží Holešovice.
V přípravě je i prodloužení metra B s novou stanicí Depo Zličín a doufejme, že nové vedení města podpoří i pokračování prověření Metra O, jako stavby navazující na Metro D.
OKRUHY
Na dokončení městského okruhu – poslední úsek mezi Holešovičkami a Jižní spojkou běží dále projekční práce, které jsme zahájili v roce 2019. Na stavební úřad je odevzdána dokumentace pro územní rozhodnutí a pro stavební povolení zahájíme přípravu podrobnějšího geologického průzkumu.
Pražský okruh připravuje stát – Ministerstvo dopravy, ale my se snažíme co nejvíce zametat cestičku. Vykoupili jsme pozemky v nejproblematičtější části dálnice 511 u mimoúrovňové křižovatky v Běchovicích a zde běží též přípravy na protihlukový val nad rámec prací ze strany státu, tím se významně omezil tamější odpor. Severní část okruhu 518 a 519 věřím, že s Ředitelstvím silnic a dálnic dostáváme do podoby co nejšetrnější k tamější přírodě i k okolním obyvatelům.
AUTA
V posledních letech jsme zrekonstruovali téměř všechny významné radiály. Letos proběhnou práce na posledním úseku Wilsonovy a
V rámci Jižní spojky běží několik projekčních prací na její zkapacitnění: (i) Nová rampa z Barrandovského mostu na Jižní spojku (ii) obousměrné rozšíření v úseku Vídeňská – 5. května a (iii) obousměrné rozšíření v úseku Rabakovská – Průmyslová.
V minulém roce jsme taktéž rozhodli o realizaci Hloubětínského tunelu spolu se zkapacitněním Průmyslové ulice. V těchto týdnech probíhá výběr zhotovitele veškerých projekčních prací tak, aby tato stavba mohla být dokončena ještě v tomto desetiletí.
V letošním roce bude konečně dokončena realizace Operačního střediska Malovanka, kam se začnou montovat technologie pro řízení všech tunelů a všech téměř 700 světelných křižovatek. Toho se dočkáme v roce 2024. Tím se dostaneme do 21. století v řízení dopravy a budou se moci lépe využívat dynamické systémy řízení dopravy, které zvýší kapacitu křižovatek.
V realizaci je zkapacitnění křižovatky Poděbradská – Kbelská, nový nájezd z Bucharovy na Rozvadovskou spojku a také křižovatka Kbelská – Kolbenova, kde jsou již hotové hrubé stavby nových podchodů nutných pro uvolnění prostoru pod viaduktem.
Stavební řízení běží na podchodu na Strakonické, který nahradí problematický a nepříjemný přechod pro chodce. Letos bychom rádi zahájili stavbu a poté se zruší i snížená rychlost v tomto úseku.
MOSTY
Rekonstrukce století – Barrandovského mostu se dostane do další etapy. Přes zimu běží náročné přípravy a od poloviny května do konce srpna plánujeme stavební práce na druhé polovině jižního mostu včetně nájezdové rampy z Barrandova.
V realizaci je Dvorecký most, zásadní propojení pro tramvaje a autobusy mezi Prahou 4 a Prahou 5. Aktuálně jsou hotové základy pilířů na obou březích, kde se začnou stavět pilíře a přesuneme se též na první práce v řece.
Štvanická lávka se dostává do poslední etapy. Hrubá stavba je hotová z Karlína přes Štvanici a běží finální práce přes Vltavu do Holešovic, aby lávka mohla být na jaře otevřena spolu s nově zrekonstruovaným Bubenským nábřežím.
Přes zimu též běží první práce na Libeňském mostě – přeložky inženýrských sítí, nový proplachovací kanál a havarijní nádrž tak aby vše bylo postupně připraveno pro rekonstrukci celého soumostí.
A je toho mnohem více! V dalším příspěvku se dozvíte o projektech pro tramvaje, autobusy, vlaky, pěší, cyklisty a motorkáře.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze