Adam Scheinherr (Praha sobě): Na zastávce Staroměstská se budem dál mačkat

27. 04. 202321:30
Adam Scheinherr (Praha sobě): Na zastávce Staroměstská se budem dál mačkat
foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Adam Scheinherr

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 26. dubna k tramvajovému ostrůvku na Staroměstské.

Včera se po 10 denní výluce opět rozjely tramvaje po Smetanově nábřeží. Proběhla zde totiž částečná výměna sloupů na společné pro trakční vedení a pro veřejné osvětlení. Nové sloupy mají ctít historickou podobu pražských stožárů. Dvojramenné stožáry, zvané „Dům umělců“, jsou přesnými replikami dvojramenného stožáru z roku 1903 a sjednocují tak podobu trakčních sloupů od Křižovnické až po Výtoň, kde již historicky byly umístěny. Jsou deset metrů vysoké a bohatě zdobené stylizovanými listy, nejen na patici, ale i na samotných ramenech nesoucích lampy. Právě z tohoto důvodu bývají tyto stožáry často používány k osvětlení širších, frekventovaných tříd a náměstí. Patice je vyrobena z větší části z šedé litiny a bude ještě dodatečně osazena.

Smutnou zprávou ale je, že součástí prací mělo být i rozšíření ostrůvku na Staroměstské. Tato zastávka je jedna z nejvytíženějších v rámci pražské památkové rezervace, kdy jí využije denně až 13 000 cestujících obousměrně. Zastávka Staroměstská obsluhuje až o 100% tramvajových spojů více, než tomu bylo před 15 lety, a díky tomu se zvýšil obrat cestujících. Jak je patrné z blízké zastávky Malostranská, která byla rozšířena stejným způsobem, jde o velmi funkční dočasné řešení do lokalit, kde se plánují významné stavební úpravy. Sami se přesvědčte na fotkách, jaké množství cestujících se tísní na úzkém nenormovaném ostrůvku a přilehlém přechodu pro chodce. Často tak cestující skáčou pod kola aut v přilehlém jízdním pruhu nebo je za deště čeká sprcha z kaluží při těsném projetí automobilů.

Abychom zajistili bezpečnost a komfort na zastávce, připravili jsme projekt, který získal ještě v minulém období veškerá potřebná povolení, souhlas MČ Praha 1, Policie, památkářů a všech dotčených. Úprava měla být architektonicky shodná jako již realizované dočasné úpravy zastávek Hlavní nádraží (ul. Bolsanova) či Malostranská, a to do doby kompletní rekonstrukce Palachova náměstí. Nově měl být přechod rozdělen na dvě části a tím by se též zlepšilo pohodlí pro příchod a odchod na zastávku. Zároveň se měly odstranit nepotřebné části zábradlí v Kaprově ulici. Všechny práce jsme zkoordinovali a realizace bývala mohla proběhnout za současné výluky nutné pro výměnu stožárů na Smetanově nábřeží. Práce totiž vyžadují buď výluku tramvají, anebo uzavírku pro auta. I to bylo připraveno a povoleno. Bohužel těsně před realizací byl ze strany nového náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba projekt pozastaven a odložen na neurčito. Prý na žádost radního Vojtěcha Ryvoly z MČ Praha 1.

Je vždycky velice smutné, když nové vedení zastavuje rozběhlé, připravené a zejména povolené projekty, do kterých se dalo hodně práce a úsilí, a obzvláště pak ty projekty, které zaručují větší bezpečnost pro nás všechny. Doufejme tedy, že přeci jen tento projekt jednou půjde do realizace.

Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných