foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Adam Scheinherr
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 31. října Vyšehradskému železničnímu mostu.
Jeden z významných pražských mostů přes Vltavu dosluhuje a je třeba jednat. Jako řešení by se mohla jevit novostavba - je tu však několik zásadních ALE. Všechna pro a proti dobře shrnuje nová soukromá studie, která vznikla díky silné občanské iniciativě se snahou most zachránit. Toho si moc cením. Pokud se totiž do tématu ponoříme o trochu hlouběji, zjistíme, že rekonstrukce je varianta v mnoha ohledech výhodnější.
Pojďme si důvody, které byly ve čtvrtek představeny Nadačním fondem pro záchranu Vyšehradského železničního mostu v DOXu projít po jednotlivých bodech!
KULTURNÍ HODNOTA: Železniční most je významnou dopravní stavbou, a hlavně kulturní památkou. Zákonem je chráněný kvůli unikátní konstrukci a své nenahraditelné pozici, která dotváří historické panorama Prahy.
RYCHLOST: S mostem je třeba něco začít dělat co nejdřív. Rekonstrukce může být zahájena už do dvou let, což je výrazně rychlejší než u novostavby. Ta by se schvalovala pět i více let, i právě s ohledem na památkovou ochranu. Práce na rekonstrukci navíc proběhnou s minimálními výlukami – vlaky budou kromě několika týdnů jezdit prakticky pořád. Naopak u novostavby by výluka trvala celé roky a znamenala by výrazný zásah do dopravy nejen v Praze.
TŘETÍ KOLEJ: Samozřejmě, že je potřeba myslet na budoucnost železniční dopravy v Praze. Studie navrhuje přidání třetí koleje na samostatné konstrukci. Ta by měla být maximálně subtilní, aby pohledově nenarušovala ikonická panoramata. Její výstavba zároveň nijak nenaruší železniční provoz po rekonstruovaném mostě.
OHLEDUPLNOST K MĚSTU A PRAŽANŮM: Uzavření mostu při novostavbě by dojíždějící nahnalo do aut, která by přecpala Barrandovský most a obě nábřeží. Novostavba by také znamenala zátěž pro bezprostřední okolí mostu. Jen stavebního materiálu by se muselo přivézt a odvézt 3x víc než při rekonstrukci! Nikdo nechce žít vedle staveniště a tady by nákladní provoz byl enormní.
Studie také řeší efektivní napojení na vnitroměstskou dopravu i zachování co největšího počtu parkovacích míst. V případě novostavby a nové vlakové zastávky na Výtoni by totiž došlo k posunu tramvajové trati, zrušení chodníků a s tím také asi stovky parkovacích míst.
VYDRŽÍ DLOUHO: Řádná údržba a opravy mohou mostu zajistit životnost až dalších 100 let - jen se musí vždy po čase natřít protikorozní ochranou.
REKONSTRUKCE JE LEVNĚJŠÍ: Ano, rekonstrukce (včetně výstavby nové třetí koleje!) opravdu vychází levněji než novostavba.
KULTIVACE OKOLÍ: Studie také přichází s konkrétním návrhem oživení této části města. Okolí železnice je tu dnes totiž mimořádně zanedbané a např. do Vnislavovy ulice mají pěší vstup zakázán. Rekonstrukce by místním přinesla nové obchody, kavárny či restaurace i oddělené cesty pro pěší a cyklisty.
Detaily si můžete přečíst ve zveřejněném shrnutí studie. Určitě by se jimi mělo město, ministerstva i železničáři zabývat. Vyšehradský železniční most si zaslouží péči, která ctí jeho historickou hodnotu a respektuje jeho význam pro Prahu, zatímco zachovává prospěch a benefity pro Pražany.
Díky Nadačnímu fondu pro záchranu Vyšehradského železničního mostu, COWI, Ianu Firthovi, WaltGalmarini AG a Andreasovi Galmarinimu; Petru Tejovi a Marku Kopećovi.
P. S.: Jediné, co mě mrzí, je, že představení tak důležité věci se nezúčastnil ani Petr Hlaváček ani Zdeněk Hřib, ani nikdo z jejich týmu. Naopak si cením toho, že přišel pan ministr dopravy Martin Kupka - díky za to!
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze