Adam Scheinherr (Praha sobě): Prodloužíme životnost Barranďáku na 100 let

04. 08. 202222:30
Adam Scheinherr (Praha sobě): Prodloužíme životnost Barranďáku na 100 let
foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Adam Scheinherr

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Náměstek primátora hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 3. srpna k rekonstrukci Barrandovského mostu

Oprava století pokračuje a od pondělí jedeme na třísměnný provoz - pracuje se nonstop, ve dne, v noci. Poslední týdny byly ale na stavbě doopravdy turbulentní. Objevily se totiž nečekané technické skutečnosti, k jakým bohužel u staveb podobného rozsahu dochází v podstatě vždy. Můžeme pro přípravu udělat maximum, ale přesné postupy tehdejších stavitelů mostu se nám rozkrývají až během samotných rekonstrukčních prací. Už jsem psal, že jsme nejprve na Barranďáku objevili nečekaně tlustou asfaltovou vrstvu. Na některých místech až dvojnásobnou oproti tomu, co by technicky mělo význam. Někde byl asfalt tlustý až 30 centimetrů, a pokud bychom takto robustní vrstvu zachovali, most bychom zbytečně zatěžovali a navíc by hrozilo, že tam budou vznikat vodní kaverny.

K tomu přibylo další „překvapení“. Stavitelé mostu na začátku 80. let pravděpodobně až na stavbě rozhodli, že nejzatíženější pilíř u napojení strakonické rampy vyztuží ocelovou armaturou ve výrazně vyšším rozsahu, než jakou uvádí projekt z té doby. To jsme nemohli vědět. Dnes nám tyto výztuže výrazně komplikují provrtávání pilíře. Pokud narazíme na výztuž, která nebyla uvedená v projektu, musíme hledat jiný prostor, kudy desetimetrový vrt protáhneme.

Podrobnosti k těmto dvěma technickým komplikacím jsme získávali postupně tyto týdny tak, jak stavitelé postupovali v rekonstrukci. Požádali jsme experty z ČVUT a ti pro povrchy navrhli unikátní technologické řešení za využití vysokopevnostního betonu. Poprvé se začala využívat tato technologie teprve před pěti lety v Americe a je skvělou novinkou. Vysokopevnostní beton dokáže konstrukci zesílit a je zároveň voděodolný. Podle docenta Vráblíka z ČVUT, se kterým jsem využití na Barrandovském mostě konzultoval, celkově životnost mostu prodlouží až na 100 let.

Nové skutečnosti pro mě znamenaly rozhodnout mezi dvěma možnostmi. První byla pohodlná: nechat vylít povrch asfaltem a ukončit rekonstrukci do začátku září tak, jak bylo papírově naplánováno. Druhou variantou bylo technické komplikace využít a nechat povrch vyztužit vysokopevnostním betonem, který prodlouží životnost mostu až na 100 let, ale za cenu prodloužení stavby o nejvýše 30 dnů (doufejme však méně).

Asi rozumíte, jakou variantu jsem zvolil. Pro Prahu je katastrofou, že se tu léta plánovalo podle volebních období a politické vůle. Na tak obří projekt, jako je oprava Barrandovského mostu, pak logicky nedošlo nikdy - vždycky bylo moc brzo před komunálními, sněmovními nebo jinými volbami. My jsme konečně začali, děláme, co je potřeba, volíme nejlepší možné technologie, a pokud budeme po volbách v práci pokračovat, pak vždycky jen takhle.

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných