foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Adam Scheinherr
ROZHOVOR „Rychlejší pruh bude sloužit pro auta najíždějící z městského okruhu,“ říká pro PrahaIN.cz radní pro dopravu Adam Scheinherr, podle kterého by také jakékoliv zdržování rekonstrukce bylo krajně nezodpovědné: nosná lana mostu jsou totiž zkorodovaná na 10 procent svého původního průměrového objemu.
Barrandovský most je bez přehánění nejvíce vytíženým mostem v Česku. Denně přes něj projede 144.000 aut, a jelikož v současné době prochází dlouho plánovanou opravou, není provoz na něm tak plynulý, jak by bylo potřeba. Sice nenastal dopravní kolaps, jak mnozí předpovídali, ale bez problémů to také není – kritické přitom nejsou čtyři pruhy mostu samotného, ale takzvané na předpolích mostu, čili v okolí nájezdů na něj.
Zvláště při nájezdu na Jižní spojku, v místech, kde se potkávají auta z Barrandova, Strakonické a městského okruhu, pak nápor vozidel způsobuje zácpy, které se podle radního Adama Scheinherra mohou dostávat až k Dobříšské ulici, a tím blokovat provoz ve Strahovském tunelu i tunelu Blanka – což sebou v kritických chvílích nese nutnost uzavřít Blanku a počkat, až se situace uklidní.
Podle návrhů společnosti SATRA a městské společnosti TSK tak vzniklo několik řešení, které budou tuto kritickou situaci řešit. A jedním z prvků je také přímý jízdní pruh se zvýšenou rychlostí – v něm se budou auta, jedoucí po městském okruhu, pohybovat rychlostí až 80 km/h. Auta by z něj neměla sjíždět – což bude klást nároky na ukázněnost řidičů, zvláště těch, kteří by chtěli sjet na Modřanskou: to totiž nebude v této variantě možné.
Rychlejší pruh, zdroj: MHMP
„Díky úpravě vodorovného dopravního značení jednoduchou úpravou po dokončení první etapy rekonstrukce vytvoříme přímý jízdní pruh z tunelů Městského okruhu na Jižní spojku a dál na dálnici D1 bez komplikovaného přejíždění z pruhu do pruhu a auta se vyhnou průpletům,“ říká Adam Scheinherr.
„Tím, že se tam nebude proplétat tolik aut, se zjednoduší pohyb po celém mostě.“ Nový pruh by se měl na Barrandovském mostě objevit již koncem září, s ukončením první fáze rekonstrukce. Situaci chce město průběžně vyhodnocovat: „V závislosti na vyhodnocení etapy první pak přijde druhá etapa zkapacitnění, která by spočívala v tom, že bychom rozšířili Barrandovský most o samostatnou rampu, která by sloužila autům najíždějícím na Barrandovský most ze Strakonické ulice,“ říká Adam Scheinherr.
Psali jsme
Letošní oprava pražského Barrandovského mostu, která měla původně skončit 2. září, má asi 27 dní zpoždění. Novinářům to ve středu prozradil…
Kdy plánujete, že by mohla vzniknout nová rampa?
Nejdříve musíme provést vyhodnocení dopravy během první fáze zkapacitnění. Odhaduju, že tato rampa by mohla být hotová během čtyřech let, s dokončením poslední fáze opravy Barrandovského mostu.
To znamená, že se bude budovat v rámci dohodnutých časových termínů, které by se neměly posunovat?
Ne, to určitě ne.
Co se současné fáze zkapacitnění týče, bude to prostě vypadat tak, že se na silnici nakreslí plnou čarou nový pruh. Jak chcete zajistit, aby řidiči nepřejížděli z jednoho pruhu do druhého?
Je to o ohleduplnosti a respektování pravidel. Pro řidiče bude podle mého názoru dostatečně lákavé najet do vyhrazeného pruhu hned na začátku už kvůli vyšší povolené rychlosti 80 km/h. Myslím si, že to budou respektovat, ale jak jsem již uvedl: budeme všechno průběžně vyhodnocovat.
Psali jsme
Ve středu 27. července zahájila Technická správa komunikací (TSK) další etapu rekonstrukce silnice Strakonická. Řidiči by se měli připravit…
Podle vašeho posledního vyjádření z doby zhruba před měsícem nabrala oprava zpoždění 27 dní. Jak to vypadá dnes?
My děláme všechno pro to, aby se daný termín stihl. V současnosti máme téměř hotovou novou rampu ze Strakonické ulice, tam už bude příprava na finální položení povrchu. Na hlavním mostě se ještě dodělávají vrstvy, které řešily problém, že jsme tam objevily skutečnosti mimo projekt. Proto jsme také použili vysokopevnostní beton, který celou konstrukci posílí a prodlouží životnost mostu až na 100 let. V těchto dnech už byly položeny všechny mostní závěry a postupně se začnou provádět izolace, aby se mohly položit finální vrstvy.
29. září by tedy mělo být vše pro tento rok dokončeno? A kdy se omezení vrátí a jak bude rekonstrukce pokračovat příštím rokem?
Ano, 30. září bychom chtěli otevírat. V příštím roce začínáme opět touto jižní částí mostu, resp. jeho druhé poloviny a ostatních dvou jízdních pruhů. Bude zavřena nájezdová rampa z Barrandova. Tuto fázi rekonstrukce budeme směřovat opět do letních měsíců, měla by trvat okolo 90 dnů.
Za pár týdnů nás čekají komunální volby – nemůže jejich výsledek nějak rekonstrukci ovlivnit?
My máme zasmluvněné všechny čtyři etapy, všechny mají zároveň i stavební povolení. Bylo by velmi nezodpovědné od jakékoliv politické reprezentace, aby od rekonstrukce upustila. Most nebyl opravován 40 let, a to, co jsme odhalili uvnitř, je až neuvěřitelné. Některá předpínací lana jsou tak zkorodovaná, že z nich zbývá 10 procent objemového průměru. Jakkoliv zdržovat rekonstrukci Barrandovského mostu by byl obrovský hazard. Když vidíme, co se stalo v Janově nebo s Trojskou lávkou, tak doufám, že takové vedení města tady mít určitě nebudeme.
Psali jsme
To, co nejprve zakazovaly hlukové normy najednou neplatí. Na rekonstruovaném Barrandovském mostu v Praze začne příští týden pracovat třetí, noční…