foto: Facebook Adama Zábranského/Adam Zábranský
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Radní hl. m. Prahy pro bydlení a transparentnost za Piráty na svém Twitteru 30. dubna ke znečištění ovzduší vinou aut
Vinou znečištění ovzduší z automobilové dopravy každý rok předčasně umírají stovky Pražanů. Ulice nejsou nafukovací. Jsme málo fyzicky aktivní. Řešením všech těchto tří problémů je podpora MHD, mikromobility a pěší dopravy. Ta pomáhá i lidem, kteří potřebují jet autem.
Vezměte si třeba takové centrum Prahy. Každý den zde dochází ke zpožděním tramvají/autobusů kvůli autům, v nichž jezdí o 1-3 řády méně lidí. Lepší infrastruktura pro MHD/pěší/cyklo by přinesla možnost přepravit více lidí za kratší dobu. Ekologičtěji, s přínosem pro zdraví obyvatel.
MHD je ale v některých místech v centru ve špičkách na hranici svých kapacitních možností. Významné zvýšení kapacity v nejbližších letech přinese tramvajové propojení Vinohrady-Václavák a pak Vinohrady-Hlavák (proti nimž politici s devadesátkovým myšlením bojovali až někdy do 2014).
Krom navyšování kapacity je nutné MHD v centru odlehčit, pro zvýšení komfortu cestujících. A jak jinak než skrze pěší a cyklo a usnadnění průjezdnosti vozů MHD. Víme, že to bude fungovat, dopravní indukce tu funguje stejně jako všude jinde. Naopak zvýhodnění aut přinese více aut.
Ve výsledku i pro lidi, kteří z nějakého důvodu potřebují do centra dojet autem, bude lepší, když více lidí místo aut bude častěji využívat MHD/pěší/cyklodopravu. A k tomu je potřeba podpora od města - je to totiž primárně město, které způsobuje dopravní indukci.
Ještě bych dodal, že velkou výhodou měst, která dostatečně podporují MHD/pěší/cyklodopravu je, že spousta lidí, kteří v nich žijou, se obejde bez vlastnictví automobilu, čímž šetří životní prostředí, cenný prostor ve městě a svůj i městský rozpočet. To je třeba můj případ.
Psali jsme
V pátek 29. dubna odstartovala dlouho očekávaná rekonstrukce Barrandovského mostu. Nejen odborníci, zástupci metropole, ale hlavně řidiči…
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze