foto: Greta Blumajerová, se svolením/Jaroslava Pokorná Jermanová
ROZHOVOR: Naše redakce před několika dny publikovala rozhovor s bývalým ředitelem krajské správy středočeských silnic Zdeňkem Dvořákem. Na jeho adresu se poté vyjádřila nynější hejtmanka Petra Pecková (STAN). Třetím, koho jsme v dané souvislosti vyzpovídali, byla Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO).
PrahaIN.cz hovořila s bývalým ředitelem KSÚS Dvořákem a také se současnou hejtmankou Petrou Peckovou. Jejich pohled na to, co se dělo ve zmíněné organizaci, se značně liší. Vy jste byla v čele kraje v letech 2016-2020. Jak byste KSÚS zhodnotila?
Krajská správa silnic je jednou z klíčových organizací kraje, a to doslova pro všechny obyvatele bez ohledu na to, zda jsou z měst nebo menších obcí. Proto jsme kladli na vedení KSÚS velké nároky, a i díky jejímu profesionálnímu vedení to přinášelo jasné výsledky. Stávajícímu vedení kraje jsme organizaci předávali ve stavu, kdy každý rok realizovala 500 kilometrů velkoplošných oprav, rekonstruovala řadu mostů a mostků. V konkurenci ostatních krajů jsme nejlépe čerpali evropské prostředky z programu IROP, navíc jsme od státu získali tři miliardy na přípravné stavby k dálnici D3.
Současné vedení kraje uvádí jako jeden ze svých úspěchů, že vytvořilo do té doby chybějící zásobník projektů a plán oprav. Skutečně za vašeho vedení podobné dokumenty chyběly?
Vaše otázka jen dokazuje, že stávající představitelé kraje často raději rychle něco řeknou, aniž by si však ověřili skutečný stav věcí. Nepřekvapuje mě, že nevědí, nebo možná zapomněli, že jsme jim předali doslova na stříbrném podnose zásobník projektů, které byly v různé fázi rozpracovanosti. Čekaly jen na financování, i to jsme měli přislíbené pro následující roky.
Pro porovnání: za našeho působení ve vedení Středočeského kraje se nám podařilo zásadně změnit systém péče o silniční síť, včetně výstavby nových komunikací. Když jsem nastupovala před více než šesti lety do funkce hejtmanky, byly krajské silnice podfinancované o 50 miliard korun. Silniční síť byla zanedbávaná už od 90. let. Tento dluh po našich předchůdcích jsme postupně snižovali. Jako zásadní považuji, že jsme v tomto období měli při zachování vysoké kvality vůbec nejlevnější cenu za údržbu komunikací, a to v rámci celé České republiky.
Psali jsme
EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR: Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje (KSÚS) je předmětem dohadů mezi tamní opozicí a koalicí. Poslední dva její…
Jak si tedy vysvětlujete tlak hejtmanky a jejich kolegů vůči řediteli krajské správy a údržby silnic?
Těžko se mi hledá racionální vysvětlení. Zejména v okamžiku, kdy na základě trestního oznámení kraje policie prošetřila bývalého ředitele KSÚS, případ odložila, ale paní hejtmanka požaduje další a další prošetřování. Tato praxe stojí daňové poplatníky neuvěřitelné peníze. Je to ale naneštěstí strategie současných krajských představitelů. Raději utrácet obrovské částky za audity, platit právníky za přípravu trestních oznámení. Obzvlášť nepochopitelné je to v okamžiku, kdy orgány činné v trestním řízení konstatují, že k ničemu nedošlo.
Za audity a silnými výroky stojí středočeský zastupitel a člen dozorčí rady KSÚS. Jak vnímáte jeho roli?
Pan Pánek je kromě svých veřejných funkcí podnikatel ve stavebnictví. Ale k vaší otázce. Jeho snaha je až chorobná. V polovině loňského roku dával rozhovory, v nichž volal po forenzních auditech, hovořil o obrovských nešvarech v řízení krajské správy silnic. Ani měsíce hledání podpořeného velkým chtěním nic neodhalily. Nařízené audity a podané žaloby se s odstupem času ukazují jako plýtvání penězi a energií.
Má to dopady na fungování zmíněné organice?
Můžeme tedy dlouze hovořit o tom, kolik kraj utrácí peněz v tomto, skoro bych řekla, honu na čarodějnice. Za daleko užitečnější ovšem považuji zaměřit se na fungování KSÚS. Správa komunikací se v poslední době zásadně a viditelně zhoršila. Je to poznat na středočeských silnicích a délce oprav. Bohužel se stává standardem, že se nedaří dodržovat termíny často velmi zásadních staveb, někde dokonce dochází k jejich přesoutěžení. To vše znamená navýšení finančních nákladů a zásadně trpí silniční infrastruktura. To je skutečný problém. Chápu ale, že je lepší vést navenek pro někoho dobře vypadající tažení proti něčemu, co se nestalo, než se věnovat aktuálním problémům a jejich reálnému řešení.
Psali jsme
ROZHOVOR: PrahaIN.cz přináší rozhovor s hejtmankou Středočeského kraje Petrou Peckovou (STAN). Hlavním tématem byl podnět na zahájení trestního…
Vraťme se ale přesto ještě k jednomu bodu. Hejtmanka Pecková uvádí, přičemž odkazuje na média, že se okolo ředitele Dvořáka děly minimálně zvláštní věci: konspirační schůzky, výměna aut a mobilů kvůli maskování. Účastnila jste se někdy něčeho takového?
Paní hejtmanka je bývalá novinářka. Tomu odpovídá její mediální prezentace a přítomnost na sociálních sítích. Ovšem někdy tuto svou vášeň dostatečně nekrotí, jako v tomto případě. Za takovéto scénáře by se nemuseli stydět ani autoři bondovek. Jejich práce ovšem má bavit a lákat diváky do kin. V případě vedení kraje nejde o zábavu, jde o správu obrovského regionu spojenou s velikou zodpovědností. A aby byla má odpověď jasná a stručná, tak nic takového se nedělo. Výměna aut, mobilů? Takto známe kauzu Dozimetr, tolik a úzce spojenou s hnutím STAN.
Můžete vyloučit, že by hnutí ANO během vaší vlády ekonomicky prosperovalo ze zakázek KSÚS?
Nedovedu si představit, čím by mělo hnutí ANO ekonomicky prosperovat z práce krajské správy silnic. ANO je od začátku protikorupční hnutí a vzniklo v reakci na kauzy, jakou se proslavil bývalý hejtman kraje, který skončil ve věznici. Už jsem o tom hovořila, náš cíl byl jediný. Středočeši mají mít kvalitní komunikace, sjízdné i v zimě, a navíc za nejnižší ceny v republice.
Poslední otázka. Hovořila jste se Zdeňkem Dvořákem o věcech, které se kolem něho po jeho odvolání děly?
Ne. Nebyl k tomu ani žádný důvod. Obrázek jsem si ale mohla udělat na základě toho, jaké vycházejí články v médiích a jaké mám osobní zkušenosti z chodu kraje a jeho organizací. Navíc práce krajského zastupitele a současně poslance je už tak náročná, abych svůj čas věnovala uměle vytvořeným tématům. Stejně tak by mělo pracovat vedení kraje. Nestalo by se tak, že jsou místa, kam přestávají jezdit vlaky a autobusy, je stále dražší jízdné, sociální oblast nemá dostatek peněz a kraj není schopný podpořit takové projekty, jako je zvýšení bezpečnosti pro seniory.