„Chci pomáhat. A budu!“ říká senátní kandidátka Eva Tylová

18. 09. 202411:02
„Chci pomáhat. A budu!“ říká senátní kandidátka Eva Tylová
foto: Archiv kandidátky, se svolením/Eva Tylová během kampaně

ROZHOVOR: Eva Tylová (Piráti + LES) v rámci hlavního města budí emoce. Zejména mezi některými politiky, kteří na ni často nenechávají nit suchou. Vystudovaná ekoložka jde o post v horní komoře bojovat na Praze 12. Velmi sledovaná oblast, kde křeslo obhajuje Pavel Fischer.

Paní zastupitelko, nelze se nezeptat na přetrvávající problém s digitalizací stavebního řízení. Jde o přehnaný tlak na resort Ivana Bartoše, anebo je to opravdu špatný výsledek?

Digitalizace stavebního řízení je proces, který je dlouhodobě zanedbávaný. To, že se nyní konečně hýbe dopředu, je výsledkem odvahy a práce těch, kteří nechtějí jen kritizovat, ale opravdu posouvat věci kupředu. Samozřejmě chci vidět rychlejší pokrok, ale musíme si uvědomit, že to je klíčová změna, která nám v budoucnu ušetří spoustu času, peněz a nervů. Není jednoduché přeměnit desetiletí staré systémy, navázané na různé zákulisní struktury, na moderní digitální platformy, ale je to nutnost, která nám pomůže být efektivnější a transparentnější.

Vybavuji si, že jste Vy a Jana Komrsková na zastupitelstvu zmínily, že se Praze přezdívá Pentaland. Je to opravdu tak? Já jsem třeba rád, že některá volná místa zaplňují nové projekty…

Rozvoj Prahy je důležitý, ale vždy musí sloužit primárně občanům, nejen developerům. Město by mělo mít hlavní slovo v tom, co a kde se staví, a zohlednit především potřeby obyvatel. V projektu nad kolejištěm Hlavního nádraží vidíme, jak se zájmy komerce mohou střetávat se zájmy města a jeho obyvatel. Změnu územního plánu takto významného území v centru Prahy Penta protlačila bez řádného projednání s občany a odbornými institucemi. Zneužila k tomu stanovisko MČ Praha 2, kdy měly být vzhledem k pokročilé přípravě Metropolitního plánu projednány zastupitelstvem hlavního města jen podněty tzv. ve veřejném zájmu, ale tento podnět je především v zájmu Penty. Já osobně podporuji zodpovědný rozvoj. Takový, který bude zohledňovat naše společné zájmy, nejen zájmy zisku.

Vaše jméno budí mezi řadou zastupitelů rozporuplné reakce. Musím přiznat, že jsem se s tím v takovéto míře nesetkal. Čím podle Vás budíte tyto emoce?

Řekněme si to otevřeně. Když stojíte proti velkým zájmům, když neustoupíte developerům nebo lobbistům, začnete se stávat nepohodlným. Možná některým lidem vadí, že nedělám kompromisy tam, kde je jasné, že bych tím poškodila Pražany. Ale pro mě je důležité, že mě podporují lidé, kteří si cení férovosti a transparentnosti. Když vystupuji proti návratu výherních automatů do Prahy, jako jsme to udělaly se zastupitelkou a senátorkou Hanou Kordovou Marvanovou, nebo když upozorňuji na neprůhledné projekty či změny územního plánu, které nejsou v zájmu občanů, ale developerů, chápu, že to některým zastupitelům nebude po chuti. Ale právě tyto situace ukazují, že moje práce má smysl. I proto mne podporují významní politici, jako je již zmíněná, respektovaná zastupitelka hlavního města a senátorka Hana Kordová Marvanová nebo náměstkyně Jana Komrsková, která řekla, že já v Senátu nikdy nepůjdu na ruku kmotrům, kteří dlouhodobě úřadují v Praze, jako je třeba Tomáš Hrdlička. 

Hana Kordová Marvanová a Eva Tylová. Archiv kandidátky, se svolením

Nyní k senátním volbám: Mandát v Praze 12 obhajuje Pavel Fischer. Vypíchla byste nějaká pozitiva jeho šestiletého období?

Pavel Fischer je silný obhájce prozápadního a prodemokratického smýšlení, což je v současné době nezbytné. Ovšem v otázkách, které se týkají našich každodenních problémů, mi často chyběla konkrétní akce a propojení s lidmi. Například naslouchání místním při výstavbě nebo ochota řešit problémy spojené s bydlením. Chci být senátorkou, která nebude jen reprezentovat, ale především aktivně hledat řešení pro lidi tady a teď. Nenaletím developerům, mám prozápadní názory a jsem pro přímé odsouzení násilí (nejen) na ženách, v Senátu bych na rozdíl od něj podpořila úmluvu pro potírání násilí. Se mnou v rámci balíčku dostanete i větší vcítění se, nejen znalosti.

Vašimi volebními stranami jsou Piráti a LES. Liberálně ekologická strana funguje přes deset let, ale abych byl upřímný, víc o ní nevím. Můžete přiblížit její zákulisí?

LES je malá, ale velmi důležitá strana. Přináší na politickou scénu hlas lidí, kterým záleží na udržitelnosti a férové společnosti. Zakládá si na ekologických principech a transparentnosti. S Martinem Bursíkem i Džamilou Stehlíkovou sdílíme některé společné hodnoty, a přestože nejsou v hlavním politickém proudu, často jsou to ti, kteří přinášejí důležité podněty k ochraně životního prostředí a ke zlepšení kvality života lidí.

A teď téma ekologie, které je pro Vás zásadní. Jaké jsou Vaše plány v této oblasti, pokud budete zvolena senátorkou?

Ekologie není jen o ochraně přírody, je o naší budoucnosti. V Senátu bych chtěla pokračovat v práci, kterou jsem již začala – prosazovat lepší ochranu životního prostředí. Pro Prahu to znamená zejména větší zastoupení zeleně ve městě, tzv. modro-zelenou infrastrukturu, zadržení vody, aby nepůsobila povodně, čistší ovzduší, uplatňování principů cirkulární ekonomiky v odpadovém hospodářství, ale i omezování hluku. O potřebě omezovat důsledky klimatické změny po letošních stavech abnormálního horka a následnými intenzivními dešti a bohužel i povodněmi již nikdo nepochybuje. Klimatický plán hlavního města Prahy do roku 2030 uvádí soubor opatření, která je k tomu třeba realizovat, mezi nimi i rozvoj MHD i elektromobility, na některé se dále ptáte. Motivem k tomu je nejen ideál ekologicky šetrné a k životnímu prostředí přívětivé lokální politiky, nýbrž i zvýšení potenciálu Prahy jako místa pro kvalitní život a celková změna pražského hospodářství směrem k většímu uplatnění zelených a udržitelných technologií. Zkušenosti s vymáháním zákonů v oblasti životního prostředí mám jako ředitelka ČIŽP, z mého působení na pozici náměstkyně ministra životního prostředí, i v podobě praxe místostarostky pro životní prostředí v Praze 12 a zastupitelky hlavního města.

Z kampaně. Archiv kandidátky, se svolením

Rozumím, a nyní krátký dotazník:

Omezila byste v Praze osobní dopravu?

Osobní doprava je v Praze velkým tématem, ale omezovat ji plošně by bylo příliš zjednodušené řešení. Co skutečně potřebujeme, je vytvořit lepší podmínky pro alternativní způsoby dopravy, jako je kvalitní MHD, pěší zóny a cyklostezky, aby lidé přirozeně měli důvod nevyužívat auta v centru. V určitých lokalitách může být omezení osobní dopravy nezbytné kvůli hustotě provozu a ochraně ovzduší, ale jde spíš o chytré plánování a nabídku lepších alternativ než o restrikce. Praha by měla být městem, kde se lidé mohou pohodlně pohybovat bez auta, ale zároveň by se neměli cítit omezeni tam, kde auto skutečně potřebují.

Jste pro dotace na elektromobilitu?

Ano, ale je důležité, aby tyto dotace byly dobře cílené a spravedlivě rozdělené. Elektromobily mohou hrát významnou roli ve snižování emisí, ale musí být dostupné nejen pro ty, kteří si mohou dovolit luxusní vozidla. Proto podporuji dotace na elektromobilitu spojené s rozvojem veřejné nabíjecí infrastruktury, ale také musíme myslet na podporu dalších udržitelných forem dopravy, jako je veřejná doprava či cyklistika, které jsou pro mnoho lidí dostupnější.

MHD byste zdražila, nebo naopak?

MHD je pro mnoho obyvatel klíčovým prostředkem dopravy a neměla by být zdražována, pokud to není opravdu nezbytné. Naopak, MHD by měla být dostupná pro co nejvíce lidí a myslím si, že Praha by měla usilovat o to, aby byla veřejná doprava nejen kvalitní, ale také cenově přístupná. Uvažovat můžeme o zavedení zvýhodněných tarifů pro sociálně slabší skupiny či rodiny s dětmi. Kvalitní a levná veřejná doprava je nejen služba, ale i investice do čistšího a funkčního města. Její podpora je jedním z opatření Klimatického plánu.

Jaké sdružení doporučujete sledovat v souvislosti s Prahou a ekologií?

Velmi si vážím činnosti neziskových organizací. Jsou sdružena v Asociaci ekologických organizací Zelený kruh, její pražská kancelář se věnuje intenzivně i ochraně životního prostředí v Praze.  Z dalších významných organizací bych jmenovala sdružení Arnika, které se věnuje otázkám životního prostředí a ochrany přírody, ať už jde o čistotu ovzduší nebo ochranu vodních zdrojů. Upozorňuje také na problematické změny územního plánu, které mají negativní dopad na životní prostředí. Ekocentrum Koniklec přímo provádí opatření na obnovení zeleně, zadržování vody i podporu biodiverzity. Organizace AutoMat usiluje o udržitelnější dopravu a podporu veřejného prostoru v Praze. Tito lidé pracují na tom, aby Praha byla lepším místem k životu, a stojí za to je sledovat a podpořit jejich iniciativy. Sama jsem členkou předsednictva Společnosti pro trvale udržitelný život, která se věnuje nejen odborné činnosti, ale i osvětě.

V minulosti si opakovaně vzpomínám na konfrontační kampaň, ať už na obecní nebo parlamentní úrovni. Nyní mi přijde, že je vše více košer. Zdá se mi to, nebo ne?

Je pravda, že v minulosti byly některé kampaně vedené poměrně vyostřeně, ale myslím si, že lidé dnes chtějí hlavně výsledky. Chtějí politiky, kteří přinášejí konkrétní řešení a jsou připraveni naslouchat. Já osobně nejsem zastánkyní konfrontací. Raději hledám společné cesty a propojuji různé názory. To neznamená, že ustoupím tam, kde jsou na stole principy, kterým věřím, ale znamená to, že hledám kompromis tam, kde to jde. Mým cílem je, aby politika nebyla arénou konfliktů, ale místem, kde se dělají kroky k lepšímu životu pro nás všechny.

A právě proto se ucházím o místo v Senátu. Chci být hlasem těch, kteří hledají stabilitu, spravedlnost a udržitelný rozvoj. Naše města, naše děti a naše budoucnost si zaslouží více než jen plané řeči nebo přetahování o moc. Společně můžeme dosáhnout toho, aby Praha byla místem, kde se nám všem dobře žije – ať už volíte jakoukoliv stranu. Volbou mě do Senátu můžete přispět k tomu, aby se tento cíl stal skutečností. Děkuji vám a věřím, že se rozhodnete správně.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných