Ruší se biosložky v pohonných hmotách a silniční daň, vláda tak bojuje proti extrémním cenám

09. 03. 202217:00
Ruší se biosložky v pohonných hmotách a silniční daň, vláda tak bojuje proti extrémním cenám
foto: Hans Štembera / PrahaIN.cz/Premiér Petr Fiala

AKTUALIZOVÁNO Kabinet Petra Fialy (ODS) projednával problém rychle rostoucích cen benzinu a nafty. Litr Naturalu 95 nyní stojí průměrně 43 korun, litr nafty pak zhruba 45 korun. Podle slov premiéra Fialy bude vláda prudký nárůst cen pohonných hmot řešit rozumně a uvážlivě.

Na tiskové konferenci po jednání vlády oznámil premiér Fiala, že je nutné postupovat v této složité době jednotně s jasným postupem následujících kroků. 

„Ohrožuje nás nejen válečný konflikt na Ukrajině, ale v současné době i raketový vzestup cen některých hospodářských komodit," začal svůj výstup premiér Fiala a pokračoval: „Rozhodli jsme se zavést zrušení povinného přimíchávání biosložek do pohonných hmot." Tento krok podle premiéra zlevní pohonné hmoty a zároveň umožní mnoha firmám, které se soustřeďují na pěstování biosložek do pohonných hmot, aby se přetransformovali třeba na pěstování obilí, kterého bude v nejbližší době s největší pravděpodobností nedostatek. 

Dalším krokem podle Fialy, který zavádí vláda směrem ke snížení cen pohonných hmot, je trvalé zrušení silniční daně pro osobní auta a malé dodávky do dvanácti tun. 

Třetím bodem, kterým chce kabinet bojovat proti skokovému nárůstu cen pohonných hmot, je vytvoření systému kontroly marží u vlastních prodejců. Vláda tak uvidí, jak ke skutečnosti přistupují samotní prodejci a zda úmyslně netlačí ceny nahoru. 

 Na závěr informace premiér Petr Fiala apeloval na občany: „Nedělejte si zásoby benzinu a nafty. Roste tak panika a vše nahrává růstu cen. Naše země má zásob benzínu a nafty dost. Jsme na tom lépe, než jiné země."

Hledá se jiná cesta

Podle bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO) by měla vláda neprodleně odpustit DPH distributorům pohonných hmot a zastropovat cenu nafty a benzinu na 35 korunách. Jeho někdejší politický rival ze sněmovny Miroslav Kalousek (TOP 09) si naopak myslí, že by se vláda nyní neměla unáhlit. „Bude-li to krátkodobé, tak to přejde, a bude-li to dlouhodobé, tak si na to budeme muset zvyknout, donekonečna se to kompenzovat nedá.“

Řešení přes ČEPRO?

Hospodářská komora České republiky vládě doporučuje, aby stát uplatnil svá vlastnická práva ve firmě ČEPRO, která je jedním z největších velkoobchodníků s palivy v Česku. Zároveň také provozuje síť s 200 čerpacími stanicemi. Tímto krokem by prý cena pohonných hmot šla ovlivnit.

Podle Hospodářské komory může stát legitimně požadovat, aby ČEPRO na svých čerpacích stanicích prodávalo benzín a motorovou naftu s přiměřenou marží a stejně tak, aby v rámci velkoobchodního styku prodávalo odběratelům pohonné hmoty s definovanou marží. Díky tomu prý budou čerpací stanice ČEPRA držet minimální, ale náklady pokrývající cenovou hladinu.

„Protože jich je na trhu dostatek, cenově ovlivní okolí. A i kdyby někdo prodával výrazně dráž, zákazníci si budou moci zvolit, jestli budou tankovat u drahého prodejce, nebo u prodejce s „normální“ cenou. Stejně to bude fungovat na velkoobchodní úrovni, přes distributory se zastropovaná cena dostane k nezávislým čerpacím stanicím,“ popisuje možný návod prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý.

Na lyže jen jedním autem

Redakci PrahaIN.cz zajímalo, jak prudký nárůst cen ovlivnil chování řidičů. „Odjíždíme v pátek na lyže do Francie. Cesta tam je dlouhá zhruba 1 200 kilometrů. Jede nás osm. Původně jsme chtěli jet dvěma auty, tento týden jsme se však na poslední chvíli operativně rozhodli, že do jednoho z nich seženeme osmou sedačku. Cesta i z bagáží v jednom větším autě bude určitě výrazně nepohodlnější, ale jet dvěma auty nám přijde při současných cenách nafty výrazně neekonomické. Co se týče propočtu, tak na osobu ušetříme zhruba 1 000 až 1 500 korun,“ vysvětluje manažerka Pavlína Nejedlá.

Asi se vrátím k MHD

Současná situace znepokojuje také soudní zapisovatelku Adélu Havlákovou. „Jelikož jezdím sama do Prahy autem každý den 50 kilometrů tam a zpět a vždy mi vystačily dvě plné nádrže na celý měsíc s tím, že jedna mě vyšla zhruba na 1 700 korun a teď minimálně na 2 100 korun, už jsem přemýšlela o tom, jestli se nevrátím k MHD. I když by to pro mě bylo více časově náročné,“ popisuje pro PrahaIN.cz své aktuální pocity v souvislosti s cenami pohonných hmot.

graf

Vývoj ceny ropy v meziročním srovnání. Foto: Kurzy.cz

Dále pak dodává, že by si přála zastropování cen. „Vláda by měla cenu zastropovat, protože tímhle způsobem už brzy nebude mít na benzín a naftu nikdo. Je vážně šílené dát za litr benzínu skoro 50 korun při českých platech. Začala jsem už přemýšlet i o tom, kolik dopravců přestane dovážet zboží kvůli vysokým cenám, na které některé české firmy nemají dostatečný rozpočet.“

„Myslím, že to nějaký extrémní dopad mít nebude. Pohodlní lidé, kteří chtějí všude jezdit autem, budou jezdit pořád a za benzín si klidně zaplatí víc, i když je to bude hodně štvát. Maximálně bych čekal, že budou lidé omezovat krátké cesty pro nákup,“ říká vysokoškolský student Martin Kos.

Pražský podnikatel Tomáš Jelínek kvůli vysokým cenám pohonných hmot dokonce zvažuje radikální změnu. „Kvůli cenám, které dnes vidím na čerpacích stanicích, vážně uvažuji o tom, že bych si koupil elektromobil,“ prozradil naší redakci.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných