foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/STAN, ilustrační foto
Ministerstvo financí udělilo Karlovarskému kraji nejhorší možné hodnocení C. Zároveň ho kvůli nejasnostem ve financování dopravní obslužnosti bude šetřit i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Hejtman Petr Kulhánek (KOA / STAN) měl zadat zakázky na dopravní obslužnost bez výběrového řízení. Tvrdí to krajské hnutí ANO2011, redakci informoval jeho manažer Vojtěch Matoušek.
Peníze rozdělované z krajského rozpočtu Karlovarského kraje na zajištění dopravní obslužnosti jsou podle ANO pravděpodobně poskytovány v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách.
Konstatovalo to ministerstvo financí, které kraji v této oblasti udělilo nejhorší možnou známku a předalo věc k prošetření Úřadu na ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS).
Vedení kraje a hejtman Petr Kulhánek (STAN) prý dané skutečnosti tajili i před zastupitelstvem.
Fakta přitom vešla ve známost poté, co krajská garnitura předložila zastupitelům ke schválení roční finanční závěrku za rok 2021.
Psali jsme
Že se někdy potkáte s člověkem, jehož minulost je pochybná, se stane. Těžko lze někomu něco vyčítat. Co ale říct o momentech, kdy se na jednom…
„Myslíme si, že to v pořádku rozhodně není a připomínáme, že zakázka na zajištění dopravní obslužnosti nemusí být jedinou, kterou bude v Karlovarském kraji ÚHOS a jiné orgány šetřit. Problémy mohou mít rekonstruované Císařské lázně a mnoho otazníků a podivností vyvolává i proces přípravy na čerpání peněz z Fondu spravedlivé transformace a výběr takzvaných strategických projektů,“ uvedla k problému krajská opoziční zastupitelka a členka Finančního výboru Gabriela Dostálová (ANO).
Klid i kritika
„Nevěřil jsem vlastním očím. Kraj dostal od ministerstva nejhorší možné hodnocení, označené písmenem C, asi poprvé v historii. Pokud ÚHOS zjistí pochybení, může to pro kraj znamenat vysokou pokutu,“ doplnil opoziční zastupitel a člen Kontrolního výboru Jan Vrba (ANO).
Jeho opoziční kolega a předseda Kontrolního výboru Martin Hurajčík připomněl, že se z hlediska Karlovarského kraje jedná o velký problém, týkající se zajištění dopravní autobusové obslužnosti. Kraji stále hrozí ztráta 600 milionové dotace na nákup nových autobusů, kterou údajně nové vedení kraje nedokázalo dotáhnout.
Reakce hejtmana Karlovarského kraje Petra Kulhánka na publikovaná slova opozičního hnutí ANO:
„Především je třeba říci, že vedení kraje pokračovalo v loňském roce přesně v tomtéž modelu objednávání základní dopravní obslužnosti, jak jej nastavilo předešlé vedení kraje v čele s hnutím ANO.
Ministerstvo financí kraji neudělilo generálně hodnocení C. Zabývalo se v rámci přezkumu hospodaření Karlovarského kraje 16 obsáhlými oblastmi hospodaření, mimo jiné například hospodařením s majetkem kraje, finančními prostředky kraje i státu, souladem vykonávaných činností s legislativou a podobně. Úředníci ministerstva financí prověřili tisíce účetních případů a dokumentů bez zjištění jediného nedostatku a v těchto oblastech jsme získali hodnocení A. MFČR se pouze u jednoho případu domnívá, že kraj pochybil, když z objektivních důvodů a zejména z důvodu péče řádného hospodáře v roce 2021 objednal autobusovou přepravu v rámci základní dopravní obslužnosti na základě mimořádné situace (zákona o veřejných službách v přepravě cestujících) napřímo.
O tom, jestli ale kraj skutečně chyboval, či nikoli, bude rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a výsledek šetření zatím není znám. Překvapuje mě proto, jak může hnutí ANO považovat tuto věc rovnou za chybu kraje a hned spekulovat o tom, že by mohla existovat další pochybení ohledně Císařských lázní a budoucího čerpání peněz z Fondu spravedlivé transformace, které ještě ani nezačalo. Zavání to poplašnou zprávou a dezinformací založenou na nikým nepotvrzených smyšlenkách. Vedení kraje nemá důvod cokoliv tajit, naopak pravidelně krajské zastupitele informujeme o všech aktivitách. A k další nepodložené domněnce o možnosti ztrátě dotace na autobusy CNG – aktuálně probíhá výběr dodavatele, poté budou uzavřeny smlouvy. Místo toho, aby hnutí ANO strašilo ve stylu „ASI, MOŽNÁ a PRAVDĚPODOBNĚ“, by se mělo zapojit do konstruktivní spolupráce s vedením kraje.
Rozhodně by to bylo užitečnější pro kraj i naše občany.“
|
Z oficiální webu ovšem vyplývá, že si místní samospráva není vědoma výrazného pochybení. Krajské obslužnost je podle dostupných informací řešena až do roku 2028.
„Plán s výhledem do roku 2028 konstatuje, že jízdní řády jsou stabilizované a není v nich nijak velký prostor pro zásadní koncepční úpravy. Celkové finanční výdaje kraje na základní dopravní obslužnost by měly meziročně růst o inflaci. Za krajem dotovanou základní dopravní obslužnost se považuje doprava cestujících do zaměstnání, škol, zdravotnických zařízení, za kulturou a rekreací. Zvlášť v regionu s rozsáhlými venkovskými oblastmi je role veřejné dopravy kvůli udržení osídlení a zaměstnanosti nezastupitelná," konstatuje dokument z listopadu 2015 zabývající se dopravní obslužností na západě republiky.
Psali jsme
Hlavní město na svém krajském sněmu vyjádřilo podporu stávajícímu předsedovi Vítu Rakušanovi, který dnes obhájil svůj post. Zástupcem hlavního města…
Psali jsme
AKTUALIZOVÁNO O VÝSLEDKY VOLBY Mimořádný sněm hnutí Starostové a nezávislí (STAN) v Hradci Králové rozhoduje o novém vedení. S podporou všech…