foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Filip Turek
ROZHOVOR: „Politika je špína, ale pro mne je to procházka růžovým sadem,“ říká Filip Turek o své nové roli v politice. Podnikatel je lídrem kandidátky hnutí Přísaha a Motoristé v červnových volbách do Europarlamentu.
Jak se v nové pozici politika cítíte?
Velmi přirozeně a silně, politika je špína, ale pro mne je to procházka růžovým sadem. Jsem člověk ze soukromého sektoru, mému tempu zhýčkaní politici nemohou konkurovat. Navíc s pokorou přijímám obrovskou podporu veřejnosti všude, kde se pohybuji.
Souvisí s tím také účast v debatách. Tam se cítíte jak? Třeba když jste byl kousek od Danuše Nerudové.
Jsou na rozdíl ode mne zkušení v debatách, v nevychovanosti a skákání do řeči, v dlouhém mluvení a nic neříkání. V tom mají výhody, já si ale myslím, že běžní občané tohoto přístupu mají již dost. Občas nevím, jak na úplnou hloupost reagovat. Zatím vnímám dvě zásadní nevýhody politiky, musíte občas debatovat s někým, koho si hluboce nevážíte. A za druhé, musíte neustále opakovat něco, co jste již říkali. Vlastně je zde i třetí, vzhledem k tomu, že na rozdíl od velké části politických oponentů si s argumentací na daná témata dávám práci, do týdne papouškuje mé pozice polovina politického spektra, a to i ta část kolikrát, kde bych to nečekal. Jsou schopní převzít argumentaci klidně s drobnou chybou, je to smutná komedie.
Robert Šlachta, Filip Turek, Petr Macinka. Zdroj: PrahaIN.cz
Ještě zůstanu u paní Nerudové, její syn si na internetu stěžoval, že nemáte žádný program, jenom Green Deal a takzvané anti Danuše...
Nestojí mi za komentář, snad jen všeobecně. Díky námi vypracovaným jasným politickým pozicím má co říkat polovina kandidátů do europarlamentu, ale i jiných politiků, a to včetně těch nejvlivnějších. Ti měli tu úroveň mi to nejednou přiznat a jsem za to vlastně rád. Prozrazovat jejich jména ale nebudu, nicméně když se podíváte na mou argumentaci proti Green Dealu a třeba elektromobilitě, kterou veřejně prezentuji několik let, nebo na naši argumentaci proti masové migraci, kterou máme jako jediní komplexně propracovanou v rámci koalice Přísaha-Motoristé, je jasné, kde ostatní berou bez práce inspiraci. Do politiky jsem ale šel věci měnit a už tímto se mi to vlastně povedlo.
Máte v ní nějaký vzor?
Pana prezidenta Václava Klause, je to ohromně inspirativní člověk a politická legenda.
Tedy jednoho ze zakladatelů ODS. Když jsme spolu mluvili naposledy, říkal jste, že jste jejich bývalí volič. Berete si s sebou nějaké ideály z minulosti této politické strany?
Ekonomické modely nízkých daní, tržního hospodářství a mnoho dalšího, nicméně dnes probíhají zcela jiné boje. Dnešními tématy jsou Green Deal, tedy klimatismus zaměněný na ochranu přírody, která je brána jako rukojmí, převýchova společnosti, třídní boj a multikulturalismus jako obhajoba ohromné chyby jménem masová migrace. Realisticky je potřeba si uvědomit, že dnes nehrajeme hru o nízké, nebo vysoké daně a další pravicová, či levicová témata minulosti. Kéž bychom se k nim v klidu mohli vrátit. Dnes bojujeme kulturní válku s progresivismem a zelenou revolucí.
Volby se blíží, dejme stranou průzkumy. Zcela reálně, myslíte, že uspějete?
Věřím, že uspějeme, ale nepolevujeme ani na vteřinu, a především naši nevídanou kontaktní kampaň povedeme do posledního momentu a v každé možné vteřině. Jde nám o poslední možnost pokusit se o odvrácení sebedestrukce Evropy.
Filip Turek a Richard Chlad. Zdroj: PrahaIN.cz
Pokud se to povede, jak se budete do Bruselu dopravovat?
Nejpřirozenější je pro mne luxusní automobil s velkým motorem, ale využívat budu asi všechny možnosti. Jako hezká provokace bude příjezd mým starým fialovým Rolls-Roycem na starých pražských SPZ ještě bez označení EU a se starým logem CZ na zadním okně. Můj druhý Rolls jsem si dokonce v Bruselu kdysi kupoval, tak i s ním si tam udělám třeba výlet. Po takové cestě s vozem s motorem V8 o objemu 6.75 litrů je klimatická úzkost téměř povinností.
Tomáš Berg ze Zelených slíbil, že bude jezdit výhradně vlakem. Je to vůbec možné?
Určitě ano, především přes Německo se vlakem cestuje velmi příjemně a můžete skvěle relaxovat, pracovat při cestě. Vlaky mám opravdu velmi rád a tohle chápu jako skvělou alternativu.