Hřib byl obviněn ze zneužití služebního vozu

24. 04. 202518:12
Hřib byl obviněn ze zneužití služebního vozu
foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib

Podle opozičních zastupitelů existuje důvodné podezření, že náměstek pražského primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) zneužívá služební vůz pro cesty po České republice v rámci politické kampaně strany Pirátů. Podle Hřiba však cesty představují jednu ze součástí mandátu náměstka pro dopravu.

Opoziční zastupitelé na dubnovém jednání zastupitelstva hlavního města kritizovali náměstka pro dopravu Zdeňka Hřiba za jeho časté používání služebního vozidla pro cesty po celé České republice. Bod s názvem „Podezření na zneužívání služebního vozu pana Zdeňka Hřiba ve volební kampani“ předložil k jednání Ondřej Prokop (ANO).

Návrh tisku měl Radě hlavního města Prahy uložit zadání auditu, který by vyhodnotil vzniklé podezření na zneužití služebního vozu Magistrátu hlavního města Prahy Zdeňkem Hřibem. Toto podezření se podle Prokopa jeví jako důvodné, a je tedy zapotřebí přijmout veškerá dostupná opatření, a to i z důvodů, že se už obdobná kauza okolo služebního vozu pražského magistrátu a náměstka řešila, když jemu přidělený řidič vykázal mnoho hodin přesčasů a jeho služební vozidlo ujelo dle tachometru největší počet kilometrů.

Důkazem je prý kniha jízd

V úvodním slovu Prokop promítl několik fotografií a článků z cest náměstka Zdeňka Hřiba po České republice v rámci rozbíhající se volební kampaně strany Pirátů. „Vyžádal jsem si knihu jízd, kde jsou věci krásně popsané. Takže třeba 10. ledna 2025 bylo najeto 452 kilometrů na setkání s občany a voliči Pirátů v Jihlavě. 28. února 2025 to bylo 445 kilometrů do Karlových Varů a Lokte,“ uvedl Prokop.

Hřib by se měl podle Prokopa k situaci postavit čelem, měl by uhradit veškeré náklady a měl by zvážit opuštění některé z funkcí. „Sliboval, že bude dělat náměstka pro dopravu na plný úvazek a ještě se tady opíral do současného primátora, že to na plný úvazek nedělá. Teď jde proti svému vlastnímu slovu,“ nešetřil Prokop kritikou.

Hřib slova o soukromých účelech odmítá

Náměstek ve své promluvě oznámil, že služební auto opravdu k soukromým účelům ani čistě kvůli kampani nepoužívá. „Ale ano, když už někam jedu z důvodu plnění pracovních povinností zastupitele a člena rady hlavního města Prahy, tak si tam promluvím s místními lidmi. Přijde mi to normální a doporučoval bych každému pražskému politikovi, aby si občas promluvil s lidmi z okolních regionů,“ hájil své cesty Hřib.

Důvod, proč jezdí do regionů, je prý skutečně čistě pracovní. Například do Plzně se prý jel osobně podívat na novou tramvaj a do Moravskoslezského kraje jel navštívit zástupce automobilového průmyslu Hyundai, se kterými řešil otázky elektromobility. „Když jedu na kampaň, tak jedu třeba vlakem, pokud je to možné. Například do Pardubic jsem jel vlakem. PID jezdí do spousty míst v České republice, což jen podtrhuje to, že ve skutečnosti působnost hlavního města a jeho dopravy je mnohem širší než Praha a Středočeský kraj,“ pokračoval náměstek. Jako hlavní důvod svých pracovních výjezdů do regionů, mimo již řečené, pak označil fakt, že je členem výboru regionů. Evropského poradního sboru, který má roli v přijímání legislativy na evropské úrovni.

Podle Patrika Nachera (ANO) je lehce doložitelné, že Zdeněk Hřib před zvolením do funkce předsedy Pirátů po republice rozhodně tak často nejezdil. Radomír Nepil (ANO) ve své promluvě dodal, že magistrátní vozidlo by opravdu nemělo sloužit k soukromým výletům. Martin Benkovič (ANO) dále Hřiba označil za papaláše, který káže vodu, ale nadýchal by víno. „Není to jen drobné porušení pravidel, jedná se o zneužití veřejného majetku – auta, řidiče, pohonných hmot k soukromým a stranickým účelům. Hřib si nechá z kapes Pražanů platit kampaň pirátské strany,“ nechal se slyšet Benkovič. V průběhu dlouhé debaty dále Ondřej Prokop uvedl, že ze strany náměstka očekával omluvu nebo rezignaci na funkci.

Ani jedno však z úst náměstka Hřiba nezaznělo. Průměrný počet 65 kilometrů najetých denně ospravedlňoval tím, že vůz není exkluzivně jeho. Vozidlo prý slouží i dalším členům rady anebo jako kurýrní služba, když je potřeba něco někam dovézt.

Nic neprošlo

Do debaty se zapojil také radní pro finance Zdeněk Kovářík (ODS). Trochu s nadsázkou uvedl, že finance, které Zdeněk Hřib projezdil, by se mu náramně hodily do rozpočtu. Toho se chytil Pavel Vyhnánek (Praha sobě) a přednesl svůj doplňující návrh, který by podle jeho slov vyřešil spoustu problémů. Návrh spočíval v tom, aby radní hlavního města neměli k dispozici vlastní řidiče. Řidiče by prý měl mít pouze primátor.

Po zhruba dvouhodinové debatě přistoupili zastupitelé k hlasování. To probíhalo po jednotlivých bodech. Ani jeden však hlasováním neprošel. Největší podpory (31 hlasů pro), se dočkal ukládací návrh, aby Zdeněk Hřib uhradil náklady na stranické kampaně Pirátské strany služebním vozem, včetně pohonných hmot, amortizace vozidla a platu řidiče. Ani takový počet hlasů však nestačil.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných