Jan Čižinský (Praha sobě): O parkování rozhodnou obyvatelé MČ, proč?

26. 04. 202414:21
Jan Čižinský (Praha sobě): O parkování rozhodnou obyvatelé MČ, proč?
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Jan Čižinský

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Starosta Prahy 7, člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 25. dubna k parkování.

Milí sousedé,

možná mnohým vrtá hlavou, proč chceme o parkování jako první městská část v Praze nechat rozhodnout obyvatele Prahy 7.

Tak hlavním důvodem je, že se nás na to magistrát bude ptát, co za naši městskou část ohledně parkování ve veřejném prostoru chceme. A druhým důvodem je fakt, že úplně stejně legitimní je ponechání současného systému parkování i jeho změna. Obojí má své výhody a nevýhody.

Pojďme se prosím společně zamyslet nad tím, jak současné parkování funguje. Z průzkumu s 3 235 respondenty vyšla průměrná doba na zaparkování. Na Letné je to 19 minut, v Holešovicích pak 11.

Pokud bychom tedy vzali někoho hypotetického, kdo autem parkuje jednou denně, za rok na Letné stráví jen zaparkováním 6935 minut, což je 115 hodin, a to je čtrnáct a půl osmihodinových pracovních dob. V Holešovicích je to pak 8,3 osmihodinových směn.

Čas má nějakou hodnotu, koneckonců proto máme auta, že nám šetří právě čas. Občas jde hodnota času vyjádřit penězi, občas ne. Jaká by byla hypotetická hodnota tohoto času stráveného zaparkováním na Letné a v Holešovicích?

V případě pražského mediánu cca 300 Kč/hod by na Letné šlo o 34 500 korun, v Holešovicích pak o 20 075 Kč. Pokud někdo zaparkuje jen dvakrát týdně, bylo by to na Letné 9 880 Kč, v Holešovicích 5720 Kč. A když někdo zaparkuje jen jednou za týden, pak 4940 a 2860.

Pokud v hlasování ponecháme současný systém, těch 300 aut ročně, které průměrně v Praze 7 přibydou, budou pochopitelně dobu zaparkování prodlužovat. Jsou to na každý sedmičkový blok cca 3 automobily za rok. A časem se systém dostane do bodu, kdy délka zaparkování může být, hlavně od října do března, taková, že už se třeba přestane časově vůbec vyplácet si na cestu po Praze auto brát. Takže současný systém je a bude nejlepší (nejméně špatný) pro ty z nás, kteří jezdí jen málokdy, a nejhorší vlastně pro ty z nás, kteří auto potřebují denně.

Tenhle post je jen o důvodech k hlasování. O hlasování samém sem na Facebook dám časté otázky a odpovědi zítra.

Hezký den.

Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných