Jan Čižinský (Praha sobě): Okružní metro? Jdeme na to

11. 02. 202206:30
Jan Čižinský (Praha sobě): Okružní metro? Jdeme na to
foto: Se svolením Jana Čižinského/Jan Čižinský

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Starosta Prahy 7, člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 10. února k plánu na výstavbu okružní linky metra s 23 stanicemi

Praha roste. Už dneska se v ní denně pohybuje jeden a tři čtvrtě milionu lidí. Jsme metropole evropského významu a motor české ekonomiky. Víte, že je Praha stejně velká jako třeba Mnichov? A porosteme dál jako raketa. Je jasné, že za deset či dvacet let v Praze bude bydlet a denně se po ní pohybovat o další stovky tisíc lidí víc.

Představte si, že se do Prahy přistěhuje celá Ostrava. Nebo skoro celé Brno. Zvládne to náš současný dopravní systém? Naše ulice, které nejsou nafukovací? Ani náhodou.

Jenže my to nějak vyřešit musíme. Aby se Praha nezadusila. Aby se nezastavila. Aby se v ní lidé mohli pohybovat, a zároveň se dalo normálně žít. Ptáte se, jak na to? Určitě znáte okružní metra v evropských i světových metropolích. Třeba Circle Line v Londýně. Spojují dopravu do jednoho super systému. To je klíčové řešení budoucnosti i pro Prahu, a my na něm právě začínáme pracovat. Bez metra O by se Praha totiž jednoho krásného dne prostě zasekla.

Nejdřív vás asi zajímá, kudy metro povede… Nic není definitivní, ale první fáze stavby v podstatě propojí místa, kde vyrostou stovky tisíc nových bytů. A také místa, kam lidé dojíždějí do práce. Jde o úsek Dejvice - Smíchov - Pankrác - Slatiny - Žižkov - Vysočany. Logické je v další fázi uzavřít kruh přes Letňany, Čakovice, Ďáblice a Bohnice zpátky do Dejvic. Ostatně, všechno máte v mapce u tohohle postu.

A teď se připravte na malinko delší povídání. Metro O totiž není triviální záležitost. Není to výkřik do tmy, jako když Andrej Babiš našel v šuplíku pár miliard, nebo jako když ODS slíbí postavit P+R pro skoro dvě stě tisíc aut, když v celé Evropě je na P+R necelý milion míst. Metro O je expertní záležitost, která má spoustu souvislostí. A stane se páteří naší MHD. Takže stojí za to věnovat mu pár minut čtení.

Myšlenka není úplně nová, ale teď je super aktuální. Jak už jsem řekl, roste nám počet obyvatel. Plánuje se výstavba bytů třeba v Letňanech, na někdejším nákladovém nádraží Žižkov nebo v Bubnech. Tahle nová „města ve městě“ nabídnou bydlení pro dalších víc jak čtvrt milionu lidí.

Praha „roste“ i zvenčí – denně k nám přijíždí 200-300 tisíc lidí za prací, hlavně ze Středočeského kraje. Jejich auta plní parkoviště okrajových sídlišť, ucpávají příjezdové trasy i ulice v centru. A bude jich také stále víc. Jenže to není všechno. Stát slibuje rychlodráhu, dráhu na letiště, dokončení Pražského okruhu. Jasně, bude to za dlouho, ale stane se to. A přivede to další návštěvníky, přesune dopravní toky.

Jak už jsem řekl, chystá se k nám přistěhovat celá Ostrava, a možná celé Brno. Co na to pražská doprava? Jasně, máme MHD, která skvěle funguje pro cestování do centra a zpátky. Linky metra a většinou i tramvají vedou dovnitř a ven jako paprsky kola – po takzvaných radiálách. Ale chybí nám loukoť. Odborně se jí říká tangenciála. A ideálně pod zemí, protože ulice už nenafoukneme.

Potřebujeme okruh pro MHD stejně jako je přirozené mít ho pro auta. Okruh, který vše propojí, rozloží dopravní zátěž, uleví ulicím. Připravují se projekty tramvajových tratí, které cestování do kruhu zlepší. Růstu města a pohybům lidí však nebudou stačit. Tramvaje samozřejmě budou mít i po dokončení metra O v Praze svoji nezastupitelnou úlohu. Zajistí především místní spojení, ne však dopravu na druhý konec města.

Proč tedy potřebujeme metro O?

Nabídne lidem dopravu v místech, kde ve 21. století vzniknou byty pro víc než čtvrt milionu nových obyvatel (nákladové nádraží Žižkov, Bubny…). Pokud bychom k nim metro nepřivedli, museli bychom ulice dál zahustit obrovským množstvím autobusů, tramvají a aut. A ulice nejsou nafukovací.

Stáhne do sebe dopravu zvenčí, která nás všechny moc trápí. Napojí se na příměstskou železnici a bude víc motivovat Středočechy, aby používali hromadnou dopravu. Svá auta by měli nechat doma. Každé auto, které zůstane ve Středočeském kraji, je naše výhra. Kraj ale musí u každého nádraží postavit dnes chybějící parkoviště. Praha tohle za středočeské politiky řešit nemůže. Nemůže na svých okrajích postavit P+R pro statisíce aut. Když bude u každého nádraží ve Středočeském kraji jednoduché, ale funkční parkoviště, máme vyhráno. A taky to dává smysl ekologicky. Lidé ujedou autem k svému nádraží dva kilometry namísto dvaceti kilometrů k P+R na kraj Prahy.

Ale zpět k metru O. Když budou mít Středočeši u svých nádraží kde zaparkovat a pohodlně přesednou z příměstské železnice do husté sítě metra, pak se ulice Prahy uvolní pro její obyvatele. Pro pěší, lidi v MHD, cyklisty, a pro ty, kteří auto k pohybu po městě doopravdy potřebují.

Metro O se taky napojí na velké dopravní stavby, které slibuje stát. Sice budou hotové bůhví kdy, ale připraveni být musíme. Rychlodráhou VRT bude do Prahy přijíždět další spousta lidí navíc. Podobně přivede ještě víc lidí do města dráha z letiště. A my je musíme z přestupních bodů někam po městě dopravit. Buď tím zahltíme ulice, nebo je necháme volné pro život a jezdit budeme pod zemí.

Pak je tu Pražský okruh. Auta někdy v budoucnosti začnou jezdit kolem severní části Prahy. Lidé z nich se budou chtít dostat do města. Kolem okruhu taky porostou nové byty jako houby po dešti, protože lidé chtějí žít v místech s dostupnou dopravou. A jezdit po městě. Metro O jim nabídne pohodlnou dopravu namísto aut.

Metro O také propojí velká kancelářská centra (Brumlovka atd.) s místy, odkud lidé dojíždějí do práce. I pro manažery pak bude pohodlnější být v práci doslova za pár minut metrem, přečíst si u toho, co je nového a vyřídit maily, namísto aby zpoza volantu třeštili oči na silnici. Když budou vědět, že cesta trvá každý den na minutu stejně a je pohodlná, nechají auto v garáži. Představte si třeba cestu z Prahy 6 na Brumlovku. Dneska za použití MHD 45 minut. Autem minimálně dvacet, při zácpě mnohem víc. Ale metrem O to bude jen 18 minut. Brát si auto, když máte pohodlné metro O? Holý nesmysl.

Nová linka dále propojí všechny další trasy metra a zásadně nám všem zrychlí cestování po městě. Už nebudeme muset jezdit z Pankráce na Radlickou přes Florenc. Už žádné cestování typu „jedeme z Prahy do Brna přes Varšavu“. Linka O nám zkrátí cestu a nabídne mnohem víc přestupních možností. Tím se mimochodem rozloží doprava ve špičkách a my se nebudeme mačkat v narvaných přestupních stanicích v centru.

A fakta? Jen podle současného modelu TSK by už dnes jižní část metra O využilo víc než 150 tisíc lidí denně. To je několik desítek milionů cestujících ročně. S víc než čtvrt milionem obyvatel v plánovaných nových bytech už linka O pravděpodobně každý rok přepraví kolem sto milionů cestujících. Další lidi do ní přivede celkový ekonomický růst Prahy, Středočeský kraj, vysokorychlostní trať vedoucí mimo jiné do Ústí a Drážďan a Pražský okruh. Pro srovnání: v roce 2019, tedy před epidemií covidu, celé pražské metro za rok přepravilo celkem 440 milionů cestujících.

Ptáte se, co bude dál? Jak už jsem řekl, udělali jsme si základní dopravní analýzu. Metro O je ale obrovská věc, samozřejmě se nedá jen tak lusknout prstem a říci „postavíme ho“. Začneme teď zpracovávat detailní studie, které nám řeknou, třeba kudy bude trasa dávat největší smysl, kde jsou zádrhele… A zhodnotí smysluplnost stavby ze všech úhlů. Nejen dopravního, ale taky se podíváme na pozitivní dopad na kvalitu života ve městě, ekologický přínos, ekonomickou a finanční stránku věci…

Chopí se toho náš Adam Scheinherr, ale samozřejmě budeme na celé věci spolupracovat s koaličními partnery. Třeba s kolegou Petrem Hlaváčkem musíme řešit návaznost na územní rozvoj. Pro kolegu Petra Hlubučka je zase metro O zásadním nástrojem, jak splnit klimatický závazek hlavního města. Kolega Adam Zábranský zase řeší bytovou politiku města… Na přípravě záměru se přirozeně budou podílet klíčové městské společnosti z oblasti dopravy – Dopravní podnik, TSK, IPR nebo ROPID.

Možná si říkáte, že to jsou bláhové sny… Že to bude stát spoustu peněz a trvat dlouho. Jasně, je to odvážné. A spousta lidí tomu bude házet klacky pod nohy. Říkat, že to nejde. Někteří proto, že nejsou zvyklí přemýšlet odvážně, dlouhodobě a systematicky. Jiní proto, že se jim to nehodí do politických plánů. S tím počítáme. Metrem O se nesvezeme příští rok. Někdo to ale musí vykopnout.

S rychlodráhou jsme za Evropou pozadu o desítky let. Dálniční síť máme jak za krále Klacka. Dodnes trpíme tím, že ODS postavila tunel Blanka odnikud nikam a neřešila jeho pokračování. Pracujeme na něm pořádně až my.

Naší zemi zkrátka a dobře chybí vize. Chybí schopnost vidět budoucnost a věci v souvislostech. A řešit víc věcí najednou. My věci v souvislostech vidíme. A díváme se dál než za jedno volební období. Nemůžeme prostě čekat, až se do Prahy nastěhuje další čtvrt milion lidí, a pak překvapeně koukat, že nemají jak jezdit, že má Praha ucpané ulice a k zalknutí přeplněnou MHD.

Dokážeme metro O rozjet? Určitě. Za první tři roky na magistrátu jsme rozběhli velké stavby, které byly zaseknuté nebo vůbec neexistovaly. Běží Blanka II, Metro D, tramvajové tratě, nové mosty a oprava těch starých, Průmyslový palác, opravy ulic... Po velkém úklidu toho, co naši předchůdci zanedbali, přišel čas nadechnout se a podívat do budoucnosti. Spojit vše do systému, který zajistí, aby se v naší Praze i v budoucnu dobře žilo. Když nezačneme teď, budeme za pár let jenom koukat, jak nám uletěly včely. Vlastně ujelo metro.

Srdečně a vděčně s heslem Prahy Sobě „Když nic neuděláš, nic se nestane“

Jan Čižinský

Publikováno se souhlasem autora

 

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných