Kristýna Drápalová (Praha sobě): Není miliarda na lední medvědy rozmařilost?
foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Kristýna Drápalová
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Členka zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 20. ledna k výstavbě pavilonu pro lední medvědy v ZOO Praha.
Minulý týden byla podepsána smlouva na výstavbu pavilonu pro lední medvědy v pražské ZOO. Vzbuzuje to ve mne rozporuplné pocity - v době, kdy schází peníze na mnoho důležitých věcí, mi miliarda na lední medvědy připadá trochu jako rozmařilost.
Je to však zároveň příležitost připomenout jednu významnou kapitolu z dějin českého užitého umění. Týká se legendárního popelníku/cukřenky z dílny teplické porcelánky Dietmar Urbach. Každý ho máte na chalupě či u babičky, nebo jste ho možná někdy vyhráli v tombole.
Námětem k zoomorfně pojatému popelníku totiž byla medvědice Nora, která do ZOO Praha přišla z Cirkusu Karlas v roce 1932. V ZOO byla velkou atrakcí, protože do té doby ledního medvěda na vlastní oči viděl málokdo. O pár let později se k Noře připojil medvěd Otto, odkoupený z cirkusu Kludský.
Nora a Otto měli řadu medvíďat, z nichž však jen málo přežilo prvních pár dnů. Jejich nejslavnějším potomkem se stala Polárka - první lední medvídě odchované v zajetí. A právě díky ní jsme v dětství jedli „polárkový dort“ - její popularity využily Pražské mrazírny, do svého loga daly její obrázek a začaly prodávat zmrzlinu s jejím jménem.
Na popelníku je Nora znázorněna na břehu svého rybníčku v ZOO, což je právě ten 90 let starý rybníček, který brzy nahradí Svět Arktidy. Takže RIP, Noro, RIP, rybníčku.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze
Tagy
Speciály