Marek Doležal (TOP 09): Lidé se do MHD zase postupně vrací

29. 01. 202220:30
Marek Doležal (TOP 09): Lidé se do MHD zase postupně vrací
foto: Se svolením Marka Doležala/Marek Doležal

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY 2. místostarosta Městské části Praha 9 za TOP 09 na svém Facebooku 27. ledna ke ztrátě DPP na jízdném

Ztráta DPP na jízdném se bude za uplynulý rok pohybovat mezi 750 mil. až miliardou korun.

Není to radostná zpráva, ale odráží především realitu poznamenanou koronavirem.

Na obsazení jednotlivých linek MHD se stále projevuje silně projevuje Covid, ale také:

  • větší využívání home-officů,
  • úbytek turistů,
  • karantény,
  • obavy o zdraví,
  • ale za dobu covidu jsme si rovněž, zejména na začátku pandemie, navykli více jezdit autem.

Oproti minulému roku je patrný trend, kdy se lidé do MHD zase postupně vrací, propad byl menší než v roce 2020 a snad můžeme říci, že už jsme z nejhoršího venku.

Ačkoliv je zde patrné, že poslední roky jsou ovlivněny pandemií koronaviru, je potřeba se také zamyslet nad konceptem financování DPP. Je jasné, že při zachování současných parametrů, tj.:

  • počet spojů a linek MHD
  • frekvence spojů
  • kvalita poskytovaných služeb (čistota, stáří vozového parku apod.)
  • cena jízdného

Dopravní podnik prostě neufinancujeme.

Můžeme si říct, že chceme, aby si DPP na sebe vydělal výběrem jízdného a potom je nutné s výše uvedenými parametry hýbat.

To se ale nějakým způsobem projeví na komfortu či peněženkách cestujících, nebo si můžeme říct, že parametry máme nastaveny tak, jak chceme (resp. nechceme snižovat kvalitu MHD), a smířit se s tím, že město bude za provoz dopravního podniku doplácet.

Mám pocit, že tato koncepční debata nám v Praze poněkud chybí a měli bychom si na tyto základní otázky odpovědět, než začneme šermovat tím, kolik bude za rok stát 90 minutová jízdenka.

Publikováno se souhlasem autora

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných