Marek Doležal (TOP 09): Suchá fakta k elektromobilitě

17. 06. 202219:30
Marek Doležal (TOP 09): Suchá fakta k elektromobilitě
foto: Se svolením Marka Doležala/Marek Doležal

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY 2. místostarosta Městské části Praha 9 za TOP 09 na svém Facebooku 13. června k zákazu prodeje nových osobních vozidel se spalovacím motorem od roku 2035

Evropský parlament odhlasoval zákaz prodeje nových osobních vozidel se spalovacím motorem od roku 2035.

Někdo akcentuje skutečnost, že by o případném konci spalovacích motorů měl rozhodnout trh, někdo zase naléhavou potřebu chránit klima. Názorů, smyšlenek a dojmů ohledně tohoto tématu zaznělo tolik, že si svoje hodnocení tentokrát nechám pro sebe. Místo toho uvedu několik suchých faktů a poznámek.

Nejdříve ty lepší:

Emise produkované přímo elektromobily jsou nulové, nezhoršují tedy kvalitu ovzduší tam, kde jí oceníme nejvíce.

Elektroauta nevydávají jiný než aerodynamický hluk.

Zákaz se vztahuje k prodeji nových vozidel se spalovacím motorem, nikoli na provoz spalovacích motorů jako takový.

Průměrné stáří vozidla v ČR je 15,5 roku. Vozidla se spalovacím motorem u nás tedy budou vesele jezdit ještě po roce 2050.

Nejedná se o světový unikát, s obdobnými závazky počítají i nečlenské země EU, např. Velká británie (2030), Norsko (2025), USA (2035), Kanada (2035), Čína (2035).

Elektrické auto používá daleko méně součástek, než vozidlo se spalovacím motorem = v tomto ohledu ekologičtější výroba. Elektromobil má rovněž nižší náklady na údržbu (není třeba pravidelně měnit olej, rozvody apod.)

Průměrný Evropan autem denně ujede do 200 km, většina elektrických vozidel na trhu tento dojezd běžně nabízí již dnes.

Každým rokem se elektrická vozidla zdokonalují, zlepšuje se jejich dojezd, doba nabíjení i naše schopnost recyklovat materiály použité na jejich výrobu. Tím, jak se tato vozidla stávají populárnějšími a narůstá jejich počet, snižuje se jejich cena.

Teď ty horší:

Auta se spalovacími motory jsou v tuto dobu v ČR minimálně z hlediska dojezdu a rychlosti „dobití“ zcela jednoznačně uživatelsky příjemnější.

Zákaz prodeje nových automobilů se spalovacími motory je sice mediálně populární téma, z hlediska balíku fitfor55 se však svým dopadem jedná o jedno z méně závažných opatření.

Čína kontroluje světový trh s nerostnými surovinami potřebnými k výrobě baterií elektromobilů a jejich zpracování - Hrozí, že se ze závislosti na jedné totalitě (Rusko) přeorientujeme na jinou (Čína).

Těžba těchto surovin (lithium, kobalt, nikl) a jejich zpracování je z hlediska životního prostředí rovněž problematická.

Ačkoliv větší objem elektromobilů bude tlačit jejich cenu dolů, větší poptávka po surovinách nutných k výrobě baterií může s ohledem na maximální možnosti těžby způsobit jejich nedostatek a další inflační tlaky na straně poptávky.

V ČR zhruba 52 % elektřiny vyrobíme spalováním fosilních paliv (40% hnědé uhlí, 10 % zemní plyn).

Zhruba 40 % energie vyrábíme jadernými elektrárnami, přičemž u obou našich jaderných elektráren se původně počítalo s životností 30 let. Dukovany již přesluhují a budou pravděpodobně odstaveny mezi roky 2045-47. Temelín byl zprovozněn v roce 2002 a i u něj jistě dojde k prodloužení původně plánované životnosti. Přesto bychom měli urychleně řešit náhradu těchto zdrojů, a to i proto, že pokud bychom usilovali o nahrazení jádra jádrem, musíme počítat s výstavbou, která podle posledních zkušeností potrvá alespoň 15 let.

Pouze 6,75% vyrábíme z obnovitelných zdrojů.

Je jasné, že pokud máme za to, že budoucnost patří elektřině, musíme mít jasnou vizi, co uděláme s naším energetickým mixem a začít jí okamžitě naplňovat.

HDP České republiky z cca 9 % pochází z automotive, pokud nemá naše ekonomika dostat další bolestivou ránu, musíme se postarat, aby se toto odvětví, které rovněž tvoří cca 27 % podíl na celkové produkci v průmyslu, rychle adaptovalo na produkci nových vozidel. Naše vláda by v tomto ohledu měla zejména důrazně usilovat o výstavbu Volkswagen Gigafactory - továrny na baterie pro elektromobily koncernu Volkswagen.

Pro úplnost dodám, že v automotive je v ČR zaměstnáno přímo asi 180 tis. lidí a zhruba půl milionu celkem, přičemž hrozí, že pokud se naše výroba v automobilovém průmyslu včas nepřeorientuje, mohou být tato pracovní místa v ohrožení.

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných