Martin Valovič (ODS): Byty, nebo seřaďovací nádraží? Našel se kompromis

28. 10. 202313:12
Martin Valovič (ODS): Byty, nebo seřaďovací nádraží? Našel se kompromis
foto: Facebook Martina Valoviče/Martin Valovič

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Starosta Městské části Praha 10 za ODS na svém Facebooku 25. října k výstavbě v lokalitě Bohdalec-Slatiny.

Položí železničáři v lokalitě Bohdalec-Slatiny nekonečné lány kolejí, nebo zde vznikne domov pro tisíce rodin? O to, zda v rozvojové lokalitě o rozloze 180 hektarů, ohraničené Vršovicemi, Strašnicemi, Záběhlicemi a Michlí, vznikne megalomanské seřaďovací nádraží, nebo nová zelená čtvrť jsme se zástupci Správy železnic několik dlouhých měsíců přeli.

Nakonec jsme objevili cestu možného kompromisu, který většinově respektuje naší urbanistickou studii, a je tedy jednoznačným vítězstvím pro Desítku, zároveň dává prostor vlakům.

Zmíněná studie vznikla před několika lety a byla vykomunikována s místními. Počítá s výstavbou kombinující bytové a rodinné domy, školy i parky. Na několika místech však musí být upravena pro potřeby železnice.

Proto jsme společně s náměstkem Hlaváčkem, architekty Institutu plánování a rozvoje a projektanty Správy železnic začali hledat řešení, jak problémy těchto průsečíků vyřešit.

Nabízí se několik inovativních variant. V místech křížení může vzniknout buď mostní zastřešení, nebo se při pokládce kolejí bude myslet na větší rozestupy kolejišť, aby zde byl prostor pro založení nosných sloupů domů.

Oba koncepty fungují a byly úspěšně realizovány v Německu i ve Francii. Dnešní stavební technologie to umožňují. Ostatně, o něčem podobném se teď diskutuje v souvislosti s kolejištěm u Hlavního nádraží. Obě diskutované varianty teď prověří projektanti.

Jako architekt jsem přesvědčen, že město má s územím, kterým disponuje, nakládat uvážlivě a odpovědně. V tomto případě odpovědný přístup reprezentuje transformace brownfieldu na obytnou čtvrť. V Praze dlouhodobě chybí byty. Zvyšuje se podíl jednočlenných domácností a do Prahy přichází další lidé.

Stávající řešení, kdy Praha expandovala do šířky, je ekonomicky neudržitelné, protože vyžaduje ohromné investice do budování a udržování nové infrastruktury. Přetvoření brownfieldu uvnitř města v živou čtvrt má ekonomický, ekologický i architektonický smysl.

Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných