foto: Facebook Matěje Michalk Žaloudka/Matěj Michalk Žaloudek
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Zastupitel Prahy 3 za Zelené na svém Facebooku 12. května k jednání dopravní komise Prahy 8.
Praha 8 vycítila příležitost kopnout si do občanského aktivismu a začala se zabývat protesty za „zavedení plošné rychlosti 30 km/h“.
Na příslušných jednáních jsem nebyl, ale všechno nasvědčuje tomu, že účastníci jednání argumenty těch, proti kterým se vymezují, neznají nebo je překrucují. Což možná ani netuší, protože se zřejmě neobtěžovali k této diskuzi přizvat kohokoliv, kdo se těch protestů účastní. Celé to na mě dělá dojem politické hry radního Tomáše Slabihoudka, jak přitáhnout pozornost a pozicionovat se jako obhájce konzervativní politiky.
„Návrhem stanoviska“ se má dokonce tento týden zabývat zastupitelstvo, ačkoliv podobná usnesení není obvyklé nosit ani do rady, natož pak na plénum velkého jednání zastupitelstva.
Zápisy jsou stručné a „důvodová zpráva“ je zřejmě neveřejná. Nicméně i tak v nich pár manipulativních tvrzení podle mě stojí za komentář.
Psali jsme
Zástupci vedení Prahy se ve čtvrtek sešli s aktivisty ze skupiny Poslední generace, kteří od března v centru metropole pořádají protesty…
Legální a řádně nahlášené pochody Poslední generace nikdy nikde neblokovaly IZS. Je to jednoduše lež. Dojezdové časy IZS jsou podle dat na golemio.cz jednoznačně zhoršené výhradně v dopravní špičce. Žádnou souvislost s termíny pochodů z nich vysledovat nelze. Je to tedy - když už - přebujelá individuální automobilová doprava a její neřešení, co ohrožuje životy, nikoliv protestní pochody. TOP 09 se rozhodla pro tuhle dryáčnickou argumentaci (nedávno na tu stejnou strunu brnkal Jiří Ptáček), ale to, že jí dojezdy IZS zajímají jen, když se hodí jako bič na občanský aktivismus, a nikoliv když jsou sanitky nebo hasiči skutečně blokovány, ji usvědčuje z toho, že jí o ně ve skutečnosti nejde.
Ze zápisu z dopravní komise se zdá, že „plošnou 30 km/h“ její účastníci rozumějí „30 úplně všude“. Neznám mnoho lidí, co by něco takového prosazovali, takže to dělá dojem, že Praha 8 bojuje s přízraky, které si sama vymyslela.
„Plošnou 30 km/h“ se v evropském kontextu prakticky všude myslí to, že 30 km/h je základní rychlost, ze které se (zcela běžně) udělují opodstatněné výjimky. S poučovatelskou větou „musí se to posuzovat individuálně“ nelze než souhlasit, rozdíl je jen v tom, že města s progresivnějším vedením mají dnes jako základ 30, nikoliv 50 km/h, což při beztak již poměrně velkém počtu třicítek vede mj. i k přehlednějšímu systému s menším počtem značek apod.
Pokud pan radní říká, že 30 km/h se má zavádět „jen tam, kde je to nutné“, měl by umět i vysvětlit, kde a proč je „nutná“ 50km/h a čí zájmy nadřazuje nad bezpečnost a obytnou kvalitu města.
(Obecně je ale tohle slovo „nutnost“ podle mě toxické. Dopravní předpisy jsou výslednicí společenských dohod, žádná objektivní nutnost v téhle debatě o povolené rychlosti neexistuje.)
Podle vyjádření Václava Stránského, který byl jednání komise přítomen, byl bod zařazen na program komise bez varování už na začátku jednání a celá debata proběhla bez jakýchkoliv podkladů a dat, což evidentně nevadilo ani zástupcům Pirátů s kouzelným stanoviskem „zklidňování dopravy podporujeme, ale...“.
Celou tu bizarnost dokresluje fakt, že ani na zasedání zastupitelstva zřejmě nikdo neplánuje pozvat někoho, kdo by nějaký návrh, proti kterému se zastupitelé mají deklaratorně vymezit, představil. Prostě taková maličká antichartička.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze