foto: Facebook Matěje Michalka Žaloudka/Matěj Michalk Žaloudek
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Zastupitel Prahy 3 za Zelené na svém Facebooku 10. března ke snížení maximální rychlosti v městě na 30 kilometrů za hodinu.
Pocit nebezpečí je největší bariérou, proč Pražané a Pražanky nejezdí po městě na kole. 59 % lidí by jezdilo více, kdyby odpadly bariéry, které je od toho odrazují.
Data jsou z výzkumu cyklistické dopravy 2021. Viz zde.
Nejefektivnější a celkem snadné zvýšení bezpečnosti provozu je schválení 30 km/h jako základní rychlosti pohybu vozidel po městě.
Uvádím to proto, že my, co prosazujeme třicítku ve městě, jsme označováni za „omezovače“, „nepřátele svobody“, „regulátory“.
Psali jsme
Jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečišťování životního ovzduší je doprava. A i když se v posledních letech jeho ochrana stává stále důležitějším…
Je to přesně naopak. Třicítka ZVYŠUJE SVOBODU volby vybrat si dopravní prostředek, jaký každý sám preferuje.
Plošná padesátka je naopak OBSTRUKCE všech ostatních módů dopravy. Zácpy, které kvůli ní vznikají, stejně jako signalizované křižovatky, které kvůli ní jsou potřeba, zdržují nebo komplikují:
1) MHD
2) pěší dopravu při překonávání ulice
3) cykloodopravu
Tenhle příklad s cyklodopravou je taky odpověď všem chytrákům, kteří dokola argumentují tím, že auto „jede ekologičtěji“, když jede rychle, a proto třicítka přispěje k vyšším emisím.
Nepřispěje.
Protože dopravní systém ve městě nejde abstrahovat na nějaký konstantní počet autíček v mapě pohybujících se konstantní rychlostí. Je to mnohem komplexnější a hraje v tom roli každodenní rozhodování lidí, psychologie, multimodalita městské mobility, a dopravní indukce. Když stavíte víceproudé silnice, lidé si kupují auta, když stavíte cyklostezky, lidé si kupují kola. Už dnes je průměrná rychlost pohybu aut po městě velmi blízká 30 km/h.
Barcelona za posledních 8 let snížila znečištění vzduchu o více než 30%. V Londýně za posledních 7 let klesl počet lidí čelících nadlimitním emisím NO2 o 94 %. V Bruselu půl roku po zavedení plošné třicítky zaznamenali snížení vážných nehod a smrtelných zranění o 25 %.
Daří se to díky dopravní politice těch měst, která navrací rovnováhu mezi jednotlivými módy dopravy. Zklidňování dopravy, masivní podpora mikromobility, obrovské investice do MHD, výstavba města krátkých vzdáleností. Investice, které jsou často ekonomicky velmi rychle návratné v úsporách ve veřejném zdravotnictví, v obratu maloobchodu a v údržbě městské infrastruktury.
Chtěl bych tímto vyjádřit podporu lidem, kteří dnes ráno už počtvrté šli protestním pochodem po magistrále (tempem, které je pro pohyb lidí po této městské třídě v ranní špičce úplně běžný) a požadují změnu dopravní politiky města.
Čelí v online prostoru obrovské smršti nadávek a posměšků. Jejich požadavky jsou přitom logické, opřené o data a v evropském kontextu tentokrát relativně umírněné a i forma protestu je podle mě v kontextu např. dvaceti letech planých slibů humanizace magistrály adekvátní. Vzhledem k tomu, do jak nepříjemné atmosféry (jak ve veřejné debatě, tak fyzicky na místě) ti lidé vstupují, je výsměch, že je jich „jen“ 38, mimo. Zastupují mnohem větší počet nespokojených lidí, kteří tam dnes nemohli být nebo se takové formy protestu bojí účastnit. Takhle v demokratické společnosti funguje občanská společnost a takhle mnohdy začínaly pozitivní změny v zemích, které si politici a političky jindy tak rádi berou za vzor.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze