foto: Se svolením Matěje Michalka Žaloudka/Matěj Michalk Žaloudek
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Zastupitel Prahy 3 za Zelené na svém Twitteru 24. dubna k odtajnění identity vlivných anonymních účtů na Twitteru novinářem Jakubem Zelenkou
Dnešní debata na twitteru je o tom, zda má novinář Jakub Zelenka právo odhalovat identitu vlivných anonymních účtů jako je „Jie“ (54.000 followerů), „Dojnice“ (35.700 followerů) nebo „VVetvicka“ (16.700 followerů).
Častým argumentem proti je, že člověk na síti má na anonymitu právo, a odhalení (muži) teď můžou být terčem nějakého útoku apod. VVetvička dokonce píše, že z „odhalení“ může mít radost jen národovecká scéna, což je trochu překvapivý moment, vzhledem k tomu, že všichni tři si zakládají spíš na boji s babišovci a s „komunismem“ (čti jakoukoliv levicí).
Já ale myslím, že u takhle vlivných účtů už veřejný zájem převažuje nad tím soukromým. Navíc se opravdu potvrdilo, že za těmi účty nejsou nezávislí opinion-makeři. Jie pracuje na DPČ na tiskovém oddělení úřadu vlády (!), Dojnice je ve skutečnosti člen vedení chrudimské ODS a nejagresivnější VVetvicka je mediální poradce Markéty Pekarové Adamové. Zelenka důsledně zveřejňuje jen jméno, příjmení a právě pracovní zařazení, žádné další osobní informace apod.
Ostřejší výměna názorů i negativní kampaň proti politickým oponentům samozřejmě mají v politice svoje místo. Je ale jednoznačně dobře, že teď víme, že je placena částečně z veřejných prostředků a víme i které strany ji využívají a že jim tahle anonymní kampaň připadá jako užitečný nástroj politickýho boje. Známe lépe motivaci těch, kteří za ní stojí i těch, kdo ji objednávají nebo tolerují.
Jako ilustrační obrázek jsem vybral, jak svoji zkušenost s Jiem popisuje Kryštof Stupka, na kterým je sympatický, že se nestydí napsat, že má z takových věcí úzkosti (což jsem třeba já v dobách největšího náckovskýho hnoje ve svým inboxu nikdy neudělal, protože jsem nechtěl vypadat zranitelně).
Algoritmy twitteru jsou v tomhle mnohem neúprosnější, předhodit někoho svejm padesáti tisícům fans je z nějakýho důvodu mnohem jednodušší a častější než na facebooku nebo IG. Zřejmě taky proto, že je to síť se silným pravicovým biasem, takový Colosseum, kam se privilegovaní Římani choděj kouknout, jak jejich oblíbený gladiátor sejme Schillerovou, Stupku, Boba Čápa nebo „Apolenu“.
(Edit: doplňuju, že článek zmiňuje i anonymy placené zřejmě hnutím ANO nebo Agrofertem, tam to ale nepřekvapuje asi už vůbec nikoho, navíc jsou asi ještě průhlednější a jejich vliv je o dost menší.)

Publikováno se souhlasem autora
Psali jsme
KDO POVLÁDNE V METROPOLI? PrahaIN.cz ve spolupráci s agenturou Phoenix research nabízí šestidílný seriál, který představí aktuální sílu volebních…
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze