foto: Jiří Bystrianský pro PrahaIN.cz/Luxusní vozidla v Praze (únor 2025)
PrahaIN.cz se po několik dnů zabývala stenoprotokoly, tedy psanými záznamy jednotlivých projevů členů dolní komory Parlamentu. Mravenčí práce měla jediný důvod. Do redakce se nám ozval podnikatel Jiří Bystrianský s velmi zajímavým námětem.
Položil nám spíše řečnickou otázku: „Kde je v hlavním městě ta opozicí omílaná Fialova drahota?“ Nechtěl znát odpověď, tu nám poslal. Dotyčný padesátník totiž po území Prahy nachodil pětašedesát tisíc kroků, aby údajný nešvar spojený s premiérem Petrem Fialou našel a prokázal, případně vyvrátil.
Obcházel sídliště, obchodní centra, ale také veřejná parkoviště. A častá slova o Fialově drahotě, k nimž se dostaneme v závěru, svým způsobem vyvrátil. Dotyčný muž se na konci února v redakci osobně zastavil, aby nám závěry své specifické studie prezentoval.
„Obešel jsem území Prahy 1-11. Cílem nebylo hledat bezdomovce, fotit plné, nebo naopak poloprázdné hospody. Cílem bylo vždy po 18:00 mapovat vozidla před domy, případně auta v obchodních centrech. Když se to řekne takhle obecně, nic to neznamená, ale já jsem si dělal poznámky a během těch šedesáti pěti tisíc kroků jsem objevil 214 vozidel značky BMW, 180 značky Mercedes-Benz, 153 typů německé Audi, 62 vozidel Porsche, a dokonce i pětkrát Bentley a dvakrát Rolls-Royce, jeden stál na Břevnově. Jeho majitel mně umožnil posadit se za volant. Jde o člověka ze známé umělecké rodiny,“ uvedl Jiří Bystrianský, jehož velkou vášní jsou právě auta, především pak veteráni.
„Když sečtete, co mi vyšlo, dostanete sumu 616 luxusních vozů. Tu jsem vynásobil průměrnou cenou za jeden takovýto automobil, ta činila rovné dva miliony korun,“ doplňuje Jiří Bystrianský nad celkovou bilancí přesahující 1,2 miliardy korun. „Takže prosím opozici, pány Okamuru a Babiše z ANO, aby přestali mluvit o Fialově drahotě, ta v Praze prostě citelná není, což oni musí jednoznačně vidět. Akorát tím straší lidi,“ uvedl prostřednictvím našeho serveru.
PrahaIN.cz se následně vydala k již jednou zmíněným stenozáznamům, abychom zjistili, kdo všechno o této údajné drahotě hovoří. „Fialova drahota tedy pokračuje a není vidět světlo na konci tunelu,“ řekl 17. prosince 2024 Tomio Okamura poté, co mu dala slovo opoziční kolegyně Alena Schillerová. „Čeští občané za vaší vlády platí nejdražší elektřinu a plyn v Evropské unii. Vyplývá to z údajů statistického úřadu Evropské unie Eurostat. Je to Fialova drahota,“ doplnil 25. ledna letošního roku. „Tehdy se tomu říkalo Babišova drahota, dneska opozice tomu říká zase Fialova drahota, ale zkrátka jednoznačné je, že disponibilní příjem domácností se opravdu nepodařilo zlepšit tak, jak by bylo adekvátní pro domácnosti,“ bilancoval skloňované téma v říjnu 2024 Jakub Michálek (Piráti). „To je ta Fialova drahota. To je ta asociální jeho vláda, která nám zdražila život, navýšila daně a která je absolutně ekonomicky nekompetentní,“ zmínil vloni Andrej Babiš. „Pan premiér Fiala se sice může prsit, jak zvyšuje důchody, ale faktem zůstává, že růst penzí v průměru o 358 korun od ledna 2025 je v době Fialovy drahoty naprostý výsměch,“ navázal o několik měsíců později.
V řadě dalších sněmovních výstupů, kde se toto slovní spojení zmiňuje, jsme opět našli zejména Andreje Babiše a Tomia Okamury.
Vůbec první zmínku jsme však objevili v projevu ze dne 3. května 2022. A v uvedeném kontextu je zajímavá. „Ale já neříkám, že je to Fialova drahota,“ nechal se tehdy slyšet předseda opozičního ANO, když tepal první kroky nově jmenovaného kabinetu.