foto: Georgi Bidenko, PrahaIN.cz/Letiště, ilustrační foto
Případné zrušení armádního letiště v Plzni-Líních a výstavba takzvané továrny gigafactory začíná ovlivňovat politické hnutí nejen na západě republiky, ale i v samotném hlavním městě.
Toto téma se stalo i součástí diskuze jedné z předvolebních prezidentských debat. Konkrétně v prezidentském duelu Novinky.cz.
Oba kandidáti přeměnu letiště v Líních zavrhli a považují ji za nevhodný projekt. Generál Petr Pavel k tomu řekl: „Já považuji rušení každého provozuschopného letiště za riziko, protože v případě konfliktu se nám každé letiště může hodit, a zvláště tak kvalitní letiště jako v Líních. A nechci hodnotit ta ekonomická kritéria, ale ten projekt gigafactory není dotažen do konce a pokud místní úřady nemají garance, že jim bude kompenzováno to, o co přijdou, tak bychom neměli v tomto projektu pokračovat.“
Druhý prezidentský kandidát Andrej Babiš byl v hodnocení projektu ještě příkřejší: „To je jeden z největších podvodů Kalouska. Pronajali to někomu na padesát let, kdo ani nezaplatil nájem. Je to letiště, které je certifikované NATO a přitom naši letci a armáda nemají v Plzeňském kraji žádné zázemí. Takže zase tam chtěl někdo chtěl krást, chtěl zbourat tu přistávací dráhu a k tomu na to vláda vyčlenila 7,5 miliardy korun. Je to skandální!“
Tentokrát zažije demonstraci i Praha
Proti výstavbě se staví i Český svaz letectví (ČsSL), který už dvě protestní akce uspořádal. Ta první se uskutečnila v listopadu přímo na letišti v Líních, kde se sešlo zhruba tisíc odpůrců. V první polovině prosince se protestovalo znovu. Tentokrát na centrálním plzeňském náměstí TGM.
Jak vyplývá z oficiálních stránek Českého svazu letectví, tak třetí demonstraci zažije Praha. V sobotu 11. února se dvouhodinový odpolední protest uskuteční od 14 hodin před budovou Úřadu pro civilní letectví na Ruzyni. Konkrétně jde o parkoviště před budovou třetího a čtvrtého terminálu. I v tomto případě se očekává zhruba pět set protestujících. Pořadatelé doufají, že se akce zúčastní hlavně piloti, mechanici a pracovníci letišť z celé země.
Na ploše současného letiště v Plzni-Líních by měla vzniknout za sto dvacet miliard korun budova gigafactory. V ní by měla automobilová firma Volkswagen vyrábět baterie do elektromobilů. Podle představitelů automobilky se jedná o klíčovou investici pro transformaci českého autoprůmyslu.
Očekává se brzký verdikt automobilky
Nicméně o tom, že by Volkswagen chtěl stoprocentně stavět u Plzně není zatím definitivně jisté. Ve hře jsou i jiné lokality v okolních zemích - Polsku, Slovensku nebo Maďarsku. Navíc v posledních týdnech vyslaly silné pobídky firmě i lobbisté z USA. Definitivní rozhodnutí o výstavbě mělo padnout do konce minulého roku, nakonec bylo rozřešení o několik měsíců odsunuto. Výstavba lokality by podle původních plánů měla začít v roce 2024, o tři roky později by brány fabriky měly opustit první autobaterie.
Psali jsme
Stavba trolejbusové trati pro linku číslo 119 z pražského Veleslavína na Letiště Václava Havla vyjde dopravní podnik (DPP) na 354,5 milionu…
Proti výstavbě v Líních hovoří poměrně výrazný odpor místních obyvatel. Podle nich není prokázáno, že by se v okolí Plzně našel dostatek pracovních sil pro tak velkou výrobu.
Největší odpor ale zaznívá z armádních kruhů. Podle nich právě letiště v Líních přestavuje pro celý region na západ od metropole významnou ekonomickou a bezpečnostní lokalitu. Současné letiště, které je po letištích na Ruzyni, v Brně, v Pardubicích a Ostravě páté nejvyužívanější v zemi, odbaví každoročně přes 20 tisíc letů. Základnu zde mají nejen armádní, ale i záchranářské složky. Tamní hangáry jsou domovskou základnou pro zhruba 80 letadel.