foto: Markéta Šálková, PrahaIN.cz/Vojtěch Ryvola
ROZHOVOR Vojtěch Ryvola je čerstvě zvolený 1. místopředseda pražského hnutí ANO. Krom toho je předseda Komise dopravy na Praze 1. Redakce PrahaIN.cz s ním hovořila o obou tématech. Jednička nás zajímala především proto, že je závislá na turismu. A politika? Ta pochopitelně souvisí s blížícími se volbami nejen na metropolitní magistrát.
Komise pro dopravu Prahy 1, co vlastně může ovlivnit? Nebo jde jen o doporučující hlas?
Naše Komise dopravy je skutečně jen orgán poradní pro radu města. Leč ono je to jako ve všem. Není to o tom, co se dělá, ale kdo to dělá. Iniciativě se u nás meze nekladou.
Bavili jsme se spolu o koloběžkách, kolech a podobně. Je tento způsob dopravy budoucností Prahy?
Mám čtyři děti a mohu konstatovat, že pohybu ubývá. Ono v dnešní divnodobě si dítě odkouká na počítači školu a pak hurá k počítači na zbytek dne.
Tedy?
A proto kola vítám, ostatně jako každý přirozený pohyb. A je pak na nás, zda dokážeme tyto aktivity dostat do mantinelů, které by vyhovovaly všem. Koloběžky jsou věc jiná, neb v naší městské části se spíše jedná o atrakci nežli o běžnou dopravu. Pořádání závodů koloběžek ve tři ráno po chodníku se stalo smutným normálem.
Psali jsme
ROZHOVOR Dvanáctičlenný klub zastupitelů hlavního města Prahy ANO poslal těsně před dnes již veleproslulým, skoro dvacetihodinovým zasedáním…
Když se vrátím pár let nazpět, jednička byla plná turistů na vozítkách segway. Když jste ty houfy viděl poprvé, co jste si myslel?
Po zhlédnutí padajícího prezidenta USA ze segwaye jsem dospěl k názoru, že tudy cesta nevede. Složitost ovládání je spíše pro atleta nežli pro běžného turistu. Jsem proto rád, že tento výkřik zmizel v propadlišti dějin.
Jak u vás vlastně klesla doprava vzhledem k pandemii?
Je jasné, že v průběhu pandemie doprava podstatně klesla, ale hlavně se úplně změnila skladba dopravy. Tolik poslů tu nikdy nebylo. Lidé se nudí doma, tak objednávají vše možné i nemožné. A Prahu brázdí tisíce aut s jídlem, listinami i zbožím. Konec divnodoby se však blíží a jsem zvědav, kdy se vše vrátí do čísel před covidem, a jak doprava zareaguje na cyklopruhové šílenství. Čeká nás i dlouhodobá oprava Barrandovského mostu s předpokladem krize dopravy půlky Prahy. Máme se na co těšit…
Blíží se konec volebního období, můžeme bilancovat. Co se za čtyři roky na Praze 1 změnilo?
Pro mne je důležité, že je relativní klid. Předpokládal jsem, že při takovém obrovském a dlouhém odlivu turistů budou krachy restaurací, hotelů a návazných služeb na denním pořádku, což by pro Prahu 1 bylo velmi bolestivé. A ono naštěstí ne. Češi si vždy nějak poradí a ekonomika naší radnice je stále velmi stabilní.
Psali jsme
Redakce PrahaIN.cz jako jediná sleduje pondělní sněm hnutí ANO. Ačkoli se může zdát, že Babišova klaka zaostává, čísla hovoří jinak. U posledních…
Jste 1. místopředsedou pražského ANO. Proč ještě není lídr?
Hnutí ANO Praha má nové vedení od 10. 1. 2022. Za ten měsíc se nedají udělat zázraky. Jednání se vedou, leč konkrétní jméno ještě není na pořadu dne.
Bral byste za lídra Adrianu Krnáčovou?
Myslím, že jméno Adriany Krnáčové jakožto lídra jsem četl pouze někde v článku. V našich řadách jsem zatím tuto teorii neslyšel. Za mne bych tuto možnost neprosazoval.

Bylo by ANO ochotno jít do širší předvolební koalice? Pokud ano, pak s kým?
Opět mohu mluvit pouze a jen za sebe. Jednání předsednictva a členské základny nás k uvedenému tématu teprve čekají, ale já budu prosazovat samostatnou volební kandidátku. Domnívám se, že jsme rozhodně silným politickým hráčem na pražské scéně.
Kolik tipujete, že Piráti dostanou u voleb na magistrát?
Komunál je o lidech, a ne o partajích. Já se budu dívat na to, co strany a hnutí chtějí, a co dokázaly v minulosti. Ne na to, co mají ve znaku. V různých pražských radnicích bude nutnost různorodosti spojení, proto je špatně vymezovat se dopředu, a tím si zabouchnout vrátka k možným koalicím. Více z volebního programu prosadí jeden koaliční zastupitel nežli mohutná opozice.
A s čím vyhlížíte novou garnituru Prahy vy osobně?
Já bych rád spolupracoval s těmi, kdo chtějí kombinaci moderního města s turistickým skvostem. Mé zásady jsou: Dá se cokoli, když jsou jasná pravidla, jasně vymahatelná.
Co ten turismus, který jste nakousnul?
Praha a Praha 1 obzvlášť je opravdu světová perla historie a musíme zajistit soužití domácích i turistů. Jen je potřeba do budoucna změnu skladby návštěvníků. Lépe bohatý turista v hotelu než celou noc hulákající parta kluků v bytě AirBnB. Plynulou dopravu pro všechny, bezpečnost v ulicích, kvalitní prostředí k žití. Myslím, že volební programy budou velmi podobné, rozdíl bude pouze v tom, kdo je prosazuje.
Radnice nastupuje tam, kde to nefunguje a nemá dělat revoluci tam, kde to po ní nikdo nechce. Komunál neslouží k uskutečnění mých ideálů, ale k zajištění klidného a bezpečného žití našeho občana.
Psali jsme
Jak jsme na PrahaIN.cz informovali, chystá se Praha 5 postavit novou školu na Cibuleckém kopci, tedy v Košířích, kde je zoufalý nedostatek míst…
Psali jsme
V letošním roce bude radnice Prahy 12 hospodařit s příjmy 424 milionů korun, výdajová stránka si pak vyžádá částku téměř 628 milionů. Rozpočet…