foto: Facebook Adama Scheinherra (stejně jako ostatní fotografie v článku)/Plánovaná linka metra O je zatím jen fikcí
Zástupci Prahy Sobě chtějí na magistrátu založit pracovní skupinu, která bude řešit plán příprav stavby nové linky metra O, tedy páté okružní linky. ČTK to sdělil náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Záměr chce v pondělí projednat s koaličními Piráty a Spojenými silami pro Prahu (TOP 09 a STAN). Podle primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) je třeba trasu prověřit a projednat.
Náměstek primátora Petr Hlubuček (STAN) označil za prioritu linku D, okružní podle něj pro město velikosti Prahy není vhodná. Podle vyjádření z minulého týdne s návrhem v principu souhlasí i opoziční ODS a ANO. Město nyní staví linku D z Pankráce do Písnice.
„Myslíme to s metrem O vážně. Na základě předběžných dopravních modelů víme, že Praha potřebuje okružní linku. Musíme to teď prověřit v rozsáhlé a důkladné studii proveditelnosti, která zodpoví otázky, kudy přesně metro povede, jaká technologie bude použitá i kolik to bude stát,“ uvedl Scheinherr.
V pracovní skupině mají být podle náměstka experti napříč obory. Členy tak budou například odborníci na dopravu a územní rozvoj a také ekonomové, urbanisté, architekti, sociologové nebo sociální geografové.
Psali jsme
Nová linka by měla spojit rezidenční oblasti s byznys centry. Napojí se také na příměstskou železnici, vysokorychlostní tratě nebo Pražský…
Prioritou Pirátů je ale stavba metra D
„Piráti jednoznačně podporují další rozšiřování MHD. Proto je teď prioritou zejména zajištění financování stavby metra D. Vedení okružní trasy další linky je samo o sobě otázkou. Odborníci by měli prověřit, jestli by nebylo vhodnější vést trasu dále od centra. Neměla by totiž kopírovat trasu připraveného tramvajového okruhu,“ sdělil.
Také podle Hlubučka je prioritou města linka D. „Okružní linka ve městě o velikosti Prahy je ekonomicky absolutní nesmysl jak investiční, tak i při následném provozu. Takové řešení je i urbanisticky naprosto nevhodné a smysl by provozně dávalo pokud by v Praze žilo pět až šest milionů obyvatel,“ uvedl náměstek. Město by se podle něho mělo zaměřit kromě linky D na rozvoj tramvajových a trolejbusových tratích a rozvíjet vlaková propojení se Středočeským krajem.
Nová linka má jezdit okolo metropole
Nová linka O by měla vést z Nádraží Podbaba přes Dejvice, Smíchov, Dvorce, Budějovickou, Vršovice, Žižkov, Vysočany, Čakovice a poté v druhé fázi severně zpět do Podbaby. Podle prvotního návrhu by měřila asi 36 kilometrů a bylo by na ní 23 stanic. Okružní linka se v plánech výstavby metra objevila již v 80. letech minulého století.
Město nyní čeká na stavební povolení pro stavbu prvního úseku čtvrté linky metra D, který má měřit asi deset kilometrů a propojí Pankrác a Písnici. V budoucnu má být postaven další úsek z Pankráce na náměstí Míru. Celková předpokládaná cena linky D je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun.
Psali jsme
Už se toho o nich napsalo mnoho a stále nepřestávají udivovat, a to nejen řidiče, ale i dopravní experty. Řeč je o cyklopruzích, které jsou…
Psali jsme
Vítr ve čtvrtek nekomplikuje jen provoz na silnicích a na železnicích, ale svou sílu ukazuje i na ruzyňském letišti. Německý Airbus přerušil…