foto: Facebook Ondřeje Ruta/Ondřej Rut
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Místostarosta Městské části Praha 3 za Zelené na svém Facebooku 25. ledna k odtahům nevhodně parkujících aut.
Počet nevhodně parkujících aut nebo aut parkujících bez oprávnění v parkovacích zónách stoupá, zatímco počet odtahů realizovaných hlavním městem v poslední dekádě postupně klesá. Odtah je přitom pro řidiče největší strašák, kvůli kterému si spáchání přestupku dobře rozmyslí. Nízký počet odtahů tak přímo souvisí s nízkým respektem k pravidlům a vede k parkování na nárožích a chodnících či k vysokému procentu neplatičů v parkovacích zónách. Primátor Svoboda v lednu rozeslal městským částem k připomínkám novelu nařízení, které určuje cenu za nucený odtah hrazenou ze strany provozovatele vozidla (viz zde). Cena se sice zvyšuje, ale nadále má zůstat hluboko pod skutečné náklady. Město se tak chystá odtahy vozidel dál dotovat. Proč je to špatně?
Sazba za odtah je již od začátku platnosti nařízení v roce 2012 stanovena na 1 900 Kč, podle novely nařízení se má zvýšit na 3 000 Kč. Podle dat od Správy služeb hlavního města (SSHMP), příspěvkové organizace, která pro Prahu odtahy realizuje, se však skutečné náklady na realizaci odtahu pohybují kolem 5 tis. Kč. (Průměrné náklady za odtah v letech 2021 – 2022 vyčíslila SSHMP na 4 952 Kč.) Praha se tak chystá realizaci odtahů nadále výrazně dotovat, ročně přibližně částkou 25 mil. Kč.
Podobně je to i se sazbami za odložení auta na odtahovém parkovišti, kde hlavní město navrhuje zvýšit sazbu z 250 Kč na 500 Kč za den. Předpokládanou roční ztrátu z provozu parkovišť po navýšení poplatku pak SSHMP kalkuluje na 38 mil. Kč.
Podle návrhu primátora Svobody by tak obyvatelé Prahy měli na špatně parkující řidiče ročně doplácet 63 mil. Kč.
Odtahů se přitom realizuje v průběhu let stále méně, zatímco v roce 2012 realizovala Praha 35 tis. odtahů, v roce 2022 už to bylo pouze 12 tis.
Pro každou centrální velkou městskou část je aktuálně vyhrazeno pouze jedno odtahové vozidlo. To v běžný pracovní den zvládne realizovat maximálně 4 odtahy. Na území MČ Praha 3 bylo v roce 2022 realizováno celkem 731 odtahů, tj. průměrně 2 odtahy za den. Pro srovnání, v Praze 3 je v zónách placeného stání celkem 14,4 tis. parkovacích míst a zpravidla každé desáté auto parkuje bez oprávnění. Pravděpodobnost postihu odtahem se blíží nule.
Praha 3 a další městské části v posledních letech žádají hlavní město Prahu o navýšení počtu odtahů. Efektivita vymáhání pokut za nesprávné či neoprávněné parkování není vysoká a výše pokut tak nízká, že si z toho někteří řidiči nedělají vrásky. Odtah je strašák daleko větší. Navýšení počtu odtahů by tak zlepšilo celkovou situaci, zvýšilo bezpečnost na chodnících i dostupnost parkovacích míst pro poctivé řidiče.
Praha poplatky spojené s odtahy navrhuje zvýšit pouze o inflaci a míru odrážející nárůst reálných mezd od roku 2012 a odtahy nadále dotovat. Jak bude do budoucna reagovat na volání městských částí po navýšení počtu odtahů je za takové situace nasnadě. Vše zůstane při starém, zvýšení počtu odtahů totiž povede ještě k vyšší finanční spoluúčasti Prahy. A to přece město svým Pražanům nemůže udělat.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze