foto: Hans Štembera/Pavel Čižinský
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Zastupitel Prahy 1 za Praha 1 sobě na svém Facebooku 26. ledna k výměně tramvajových kolejí na Malé Straně
Tak si shrňme, jak to bylo s tím, že i během výměny tramvajových kolejí na Malé Straně bude Starým Městem proudit tranzit aut.
ODS, TOP 09, ANO a spol. dlouhodobě odmítají zrušit průjezd aut centrem kolem Karlova mostu. A je jim jedno (nebo to ani nevědí), že tím porušují i své vlastní usnesení z roku 2015, dle kterého jsou povinni „prosazovat vymístění tranzitní automobilové dopravy z Malé Strany a Starého Města do tunelového komplexu Blanka“.
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Zastupitel Prahy 1 za Zelené na svém Facebooku 18. ledna k opravě tramvajových kolejí na Malé…
Jelikož se na Malé Straně budou vyměňovat koleje, hrozí, že se vše přeleje na Staré Město (Křižovnická ulice a Smetanovo nábřeží), kde doprava zkolabuje. Na zastupitelstvu Prahy 1 14.12.2022 jsme proto volali „abychom zabránili přelití dopravního výkonu na pravý břeh, nabízí se experimentální realizace zasmyčkování na pravém břehu a uzavření Křižovnického náměstí a Smetanova nábřeží pro průjezd. Vím, že je to v gesci hl. města, ale Praha 1 se k tomu určitě vyjadřuje. Situace je teď nejistá, ale chtěl jsem apelovat na to, aby se tato příležitost k dopravnímu experimentu využila. Pokud to nehodláte nebo nepodporujete, tak proč?“ (interpelace Pavla Marce).
Radní Ryvola na to odpověděl: „Uvidíme, co se zítra stane na Magistrátu. Abych o tom mohl začít jednat, potřebuji partnera. Nebudu tady říkat, jestli to podporuji nebo nepodporuji, podporuji všechno, co má hlavu a patu... Nezáleží to na mně, musí se ustanovit radní pro dopravu hl. m. Prahy a s ním se začít bavit o tom, jak toho využít.“ Viz str. 47 ZDE.
Magistrátní radní za Prahu Sobě Adam Scheinherr udělal 4.1.2023 schůzku s Prahou 1, s Technickou správou komunikací aj., kde navrhl, aby se během prací tranzit přes Staré Město uzavřel. Praha 1 (konkrétně vedoucí odboru Czital) to odmítla.
V průběhu ledna se pak začalo stále více občanů na Facebooku rozčilovat, proč nebude během prací tranzit přes Staré Město omezen. Radní Ryvola napsal: „můžete mi prosím napsat, jak bojuji proti uzavření břehů, víte asi více než já“ a popřel, že by někdo z Prahy 1 o neuzavření nábřeží rozhodl. Tomáš Macháček pak argumentoval, že zákaz by stejně nikdo nedodržoval, jako ho nedodržoval v roce 2019.
Nato do facebookové diskuse napsal Adam Scheinherr, že uzavření tranzitu po dobu uzavírky odmítla Praha 1, konkrétně vedoucí Czital a vyzval radního Ryvolu, aby – pokud má jiný názor než vedoucí Czital – k uzavírce přistoupili. Mluvčí Prahy 1 Petr Bidlo na to reagoval slovy: „Pane náměstku, prosím, už takto s tím budeme mít všichni plné ruce práce, tak k tomu přistupujme zodpovědně a korektně“. A radní Ryvola na to Adamovi Scheinherrovi napsal: „dejte mi prosím vědět, kdo z Prahy 1 něco odmítl. Půjdu se ho na to zeptat.“
Nicméně i nadále pan radní Ryvola píše nepravdivě či přinejmenším zavádějícím způsobem (např. 20.1.2023): „První oficiální jednání o termínech, objízdných trasách a náhradní dopravě proběhlo za účasti náměstka Scheinherra minulý týden…Já ani paní starostka jsme se těchto přípravných prací neúčastnili, neb jsme k tomu nebyli vyzváni…“ (což není pravda, neboť oficiální jednání proběhlo 4.1.2023) nebo „žádný návrh na uzavření nábřeží jsem od pana Scheinherra nedostal. Nemohl jsem tedy zamítnout to, co není“. Ano, sám radní Ryvola zřejmě na jednání 4.1.2023 nebyl, ale zapomněl dodat, že tam byl jeho nejbližší podřízený Czital a ten to zablokoval.
Lze tedy shrnout, že současné vedení nerespektuje své vlastní usnesení o tom, že tranzit je třeba z centra prahy vymístit, a zcela zbytečné projíždění aut kolem Karlova mostu de facto podporuje. A když v kritické situaci zkouší alespoň dočasně vyřešit situaci Magistrát, tak to Praha 1 zmaří, ale pak z toho na sociálních sítích zkouší nepravdivě vykroutit.
Jediná relevantní otázka je tato: opravdu radní pro dopravu Ryvola (ANO) a starostka Radoměřská (TOP 09) nevěděli, že dne 4.1.2022 vetoval omezení tranzitu na magistrátu vedoucí odboru dopravy Prahy 1 Czital? Anebo prostě lžou? A která z obou variant je pro Prahu 1 vlastně horší?
O tom se pokusíme si s nimi promluvit na zastupitelstvu.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze