foto: Facebook Pavla Zelenky/Pavel Zelenka
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Místostarosta Prahy 7 a člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Praha sobě na svém Facebooku 4. října k provozu na Strossmayerově náměstí po rekonstrukci.
Zaznamenal jsem v diskusích obavy, zda nebudou tramvaje na Strossmayerově náměstí po přestavbě Dukelských hrdinů zpožděny automobilovou dopravou. Rád bych objasnil, proč není třeba se obávat, a připravil jsem vysvětlení, jak bude provoz na Strossmayerově náměstí po rekonstrukci fungovat.
Přestavba severní zastávky (od Veletržní) a následně úprava na jižní zastávce (od nábřeží) vycházejí vstříc dlouholetému snažení Dopravního podniku o odstranění semaforů. Pamětníci si vzpomenou, jak se ladilo vypínání semaforů v podvečer, aby aspoň v tuto dobu mohly tramvaje projíždět volně. Signalizaci na všech čtyřech stranách křižovatky, kde jezdí tramvaje, totiž není možné seřídit tak, aby se minimalizovalo zpožďování spojů, protože je potřeba vložit zelenou i pro projíždějící vozidla a také pro chodce. Pro všechny intervaly jsou pak stanoveny nejkratší možné časy, po které se musí počítat s dokončením průjezdu či přecházení. Výsledkem bylo dlouhé čekání tramvají i chodců.
A jelikož pro MHD v Praze 7 je Strossmayerovo náměstí podobně klíčové jako Palmovka pro Libeň, je potřeba tomu provoz přizpůsobit. Aby mohla být křižovatka bez semaforů a fungovala optimálně pro tramvaje a bezpečně a přehledně pro chodce, nemohou tudy projíždět auta a jejich provoz bude omezen pouze na zásobování. Tento režim už ostatně dnes je na zastávkách na Miladě Horákové a před kostelem, kde je průjezd aut zakázán a smí sem zajíždět jen zásobování. Ve stejném režimu budou tedy nově fungovat i obě zastávky na Dukelských hrdinů.
Obě zastávky na Dukelských hrdinů budou nyní rozšířené a bezpečné: na severní straně (od Veletržní) bude zastávka spojena s chodníkem – tzv. mysová zastávka s možným průjezdem cyklistů. Jižní zastávka ve směru od nábřeží bude zatím upravena provizorně, její definitivní podobu projektuje TSK a bude vyloučen průjezd aut mezi ostrůvkem a chodníkem. To usnadní přestupování mezi tramvajovými spoji cestujícím přijíždějícím z centra. Tato zastávka je ostatně nejužší, a přitom prakticky nejvytíženější z celé křižovatky. Přestavba proběhne někdy v následujících dvou letech, podle možností TSK.
Příjezd zásobování na Strossmayerovo náměstí bude povolen pouze ve směru od Veletržní, odjíždět bude možné stejně jako dosud. Zásobovací místa budou stanovena v bloku mezi Strossmayerovým náměstím a Ppkl. Sochora, k dispozici budou i místa před Cross Café, informačním centrem a u Antonína jako doposud.
Je mi jasné, že se jedná o jednu z nejzásadnějších úprav dopravy za poslední desetiletí (a to včetně otevření tunelu Blanka), ale uzavírka Strossmayerova náměstí funguje pro auta již od počátku tohoto roku, světelná signalizace byla zrušena v červenci a provoz ukazuje, že je to krok správným směrem.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze