Petr Zeman (BEZPP): Metr O? Je třeba mít vizi a plánovat na dlouhé roky dopředu

14. 02. 202206:30
Petr Zeman (BEZPP): Metr O? Je třeba mít vizi a plánovat na dlouhé roky dopředu
foto: Se svolením Petra Zemana/Petr Zeman

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen zastupitelstva hl. m. Prahy, zvolený na kandidátce Praha Sobě na svém Facebooku 12. února k reakcím na plán výstavby okružní linky metra s 23 stanicemi

METRO-O-O-O

Ve čtvrtek dopoledne jsme veřejně představili myšlenku stavby okružní trasy metra, kterou jsme označili písmenem O. Od té doby toho bylo v tisku napsáno velice mnoho, tak bych si dovolil jen pár osobních poznámek na výčitky a otázky, které v reakcích zazněly.

Trasa se prý měla široce konzultovat před zveřejněním. No, myslím že právě tímto debata začíná. Silná myšlenka musí být vyřčena, aby bylo o čem diskutovat. Máme čísla, která potvrzují, že už dnes, kdy ještě nejsou postaveny nové čtvrti Prahy, které jsou zatím pouze v plánech, by okružní trasu využilo 150 tis. obyvatel denně – a to už je slušné číslo. Máme čísla, která dokazují, že trasa O radikálně zkrátí cestování po obvodu města, takže se časově vyplatí nechat auto v garáži. To je přece slušný základ pro debatu. Čeká nás politická debata k vypracování analýzy proveditelnosti v radě města, čekají nás detailní diskuze o umístění stanic metra, čekají nás konzultace s městskými částmi, čekají nás rozhodnutí o technologii stavby atd. Ale je odstartováno.

Nejdříve jsme prý měli postavit konečně to Déčko a potom teprve uvažovat o něčem dalším. A právě to by byla chyba. Pominu to, že tahle koalice byla ta, která konečně kopla do té země a začala stavět. Ale nejdříve dostavět, pak začít šetřit finance a teprve potom plánovat další kroky – to by nedávalo smysl. Peníze na účtech ztrácejí svou hodnotu, je třeba mít vizi a plánovat na dlouhé roky dopředu. Lidé mojí generace si určitě vzpomenou, že v metru bývaly plánky, kde byly plnou čarou nakresleny trasy postavené, čárkovanou ve výstavbě a tečkovaně trasy plánované – každý Pražan tak lehce zjistil, kam metro za několik let povede. Metro by se mělo stavět kontinuálně tak, jak se Praha bude vyvíjet. A nejde jen o dopravu nás Pražanů, jednou ty vysokorychlostní vlaky do Prahy přijedou a je třeba už dnes přemýšlet, jak na to město bude reagovat.

Zaznívá taky pohrdání, že jsme oprášili komunistický plán. To je už úplně k pousmání, protože to přece nemůže diskvalifikovat samotnou myšlenku. Používáme dnes metro a také linky tramvaje vzniklé za socialismu, jako komunisté používali infrastrukturu první republiky a ta zas Rakouska – Uherska.

Z reakcí je ale zřejmé, že Pražané své metro milují a přejí si jeho rozvoj. Konec konců po stavbě okružní trasy metra se dostaneme na počet kilometrů, který má podobně velký Mnichov už dnes.

A jsem moc rád, že jsem v partě lidí, která vidí budoucnost hromadné dopravy v Praze podobně a zároveň je schopna to odpracovat

Publikováno se souhlasem autora

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných