Pražští zastupitelé se pustili do tvrdé kritiky digitalizace stavebního řízení

13. 09. 202422:01
Pražští zastupitelé se pustili do tvrdé kritiky digitalizace stavebního řízení
foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/16. zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy 12. září 2024

Pražští zastupitelé na svém jednání ve čtvrtek 12. září mimo jiné projednávali současný stav digitalizace stavebního řízení. Předkladateli tisku byli zastupitelé Barbora Rázga (ANO), Radomír Nepil (ANO) a Tomáš Pek (TOP 09). Digitalizace stavebního řízení je totiž podle jejich slov v tristním stavu.

„Úřady zoufale volají o pomoc, nejsou schopni poskytovat kvalitně služby díky nefunkčnosti systému stavebního řízení a absenci portálu územního plánování. Co Piráti slibovali, že od 1. srpna bude fungovat, tak to se skutečně potvrdily obavy, vidíme, že to nefunguje, vidíme naštvané úředníky, frustrované stavebníky, vidíme škody, které to generuje a nese nám všem,“ uvedl společný návrh Radomír Nepil.

Předložený návrh usnesení obsahoval například konstatování zastupitelstva, že systémy územního plánování v gesci ministerstva pro místní rozvoj vykazují nedostatky, které způsobují nefunkčnost systému. To navíc způsobuje právní nejistotu na straně úředníků i stavebníků a zvyšuje to náklady.

Skutečný průšvih, který prý brzdí městský rozvoj

„V tuto chvíli i když se podaří skrze systém protlačit nějaké řízení, je vydáno, tak není jisté, že není postupováno v souladu se stavebním zákonem. Vyžaduje to improvizaci a úsilí úředníků, kteří na svá bedra berou riziko toho, že když bude někdo žalovat náhradu škod, tak nějaký Pirát to po nich bude vymáhat,“ pokračoval Nepil.

Zastupitelstvo by podle jeho slov schválením předloženého materiálu mělo vyjádřit respekt, úctu a poděkování všem úředníkům za obětavost, nasazení a trpělivost. Cílem materiálu je také vyzvat vládu České republiky, aby využila všech prostředků, které povedou k minimalizaci škod a aby zvážila přijetí novely stavebního zákona, která by po přechodnou dobu umožnila vykonávat agendu alternativním způsobem či papírovou formou.

„Přílohou tohoto tisku je obsáhlá důvodová zpráva, kde jsme udělali analýzu, co znamená, když nefunguje portál územního plánování, co to znamená k běžícím změnám územního plánu či k nově zahajovaným změnám. Doporučuji, až budete o těchto usneseních hlasovat, si to podrobně nastudovat. Je to skutečně průšvih, který významně brzdí městský rozvoj,“ uzavřel Nepil.

O slovo se přihlásili tajemníci, starostové, poslanec i zástupkyně MMR

Návrh vyvolal velkou řadu reakcí, o slovo se přihlásili například tajemník městské části Praha 2 Michal Kopecký, tajemník Prahy 6 Jan Holický a řada starostů jednotlivých městských částí. Dále poslanec Robert Králíček (ANO) či Leona Gergelová Šteigrová ze sekce veřejného investování, výstavby a sociálního začleňování Ministerstva pro místní rozvoj České republiky.

„Jsem rád, že po Senátu a Sněmovně i Praha konečně začala řešit tuto destrukci stavebního řízení. Funkční proces stavebního plánování je pro Prahu nezbytnou věcí, na tom se, doufám, všichni shodneme. Jako pražský poslanec jsem hodně rozčarovaný a mám obavu z toho, jak se celá tato pirátská katastrofa s digitalizací stavebního řízení odráží právě na hlavním městě. Vy, co toto město celou dobu řídíte, tento průšvih ignorujete. Ozývají se tajemníci Prahy, starostové obcí, hlavní město udržuje radiový klid. To jste se opravdu probrali teprve včera, když pan primátor poprvé řekl něco k digitalizaci do médií. Můžete mi říct, pane primátore, co jste měl důležitějšího na práci?“ začal svou plamennou řeč Robert Králíček.

Čekal prý, že primátor hlavního města bude celé prázdniny dávat jeden rozhovor za druhým, aby dal vládě jasně najevo, jak z tohoto průšvihu ven. „Čekal bych, že jako poslanec budete za hlavní město bít na poplach a rvát se za Prahu. Kdyby vás kolegové z ANO nedonutili přijmout nařízení, ve kterém varovali před digitalizací stavebního řízení, tak by to vypadalo, že Praha je jako jediná spokojená s digitalizací stavebního řízení,“ pokračoval Králíček.

zstupZe zasedání Zastupitelstva hlavního města 12. září 2024. Foto: PrahaIN.cz

Zastupitelé už na vládu apelovali

Jde o usnesení, ve kterém zastupitelé ještě před spuštěním digitalizace upozorňovali na nepřipravenost a možné nedostatky, které by mohly rozvoj stavebního řízení ohrozit. Usnesení, ve kterém apelovali na vládu, aby se systémem něco udělala, přijali v březnu.

„Chci tu dnes apelovat jak na opozici, tak na koalici, spojte se. Územní rozvoj je pro Prahu naprosto klíčové téma. Pro tu Prahu, kterou všichni v tomto sále reprezentujete. Je to vaše povinnost, bojovat za zájmy hlavního města. Apeluji na vás, podpořte usnesení, které dnes podává kolega Nepil s kolegou Pekem a vyšlete jasný signál, že Praha je v tom jednotná,“ uzavřel Králíček.

Systém je dovyvíjen

Nedostatečnou komunikaci problémů ze strany hlavního města naopak nevnímá Leona Gergelová Šteigrová. Jak ve své řeči uvedla, setkání prý probíhá celá řada. Zhruba 2,5 roku před zahájením postupu stavebního řízení se podle jejích slov musela měnit architektura systémů, což s sebou přineslo i přesoutěžení jednotlivých zakázek. Dlouhodobě byla řešena i samotná míra vysoutěžení.

„Dostali jsme se do situace, že od 1. srpna jsme měli možnost dodávat systémy, které zákon naplňují v nejužší možné variantě. Zpětné vazby, které k nám přicházejí, i požadavky do těch systémů dopracováváme a dovyvíjíme je. Bavíme se o systémech, ve kterých pracuje přes 11.000 úředníků, jsou tam tisícovky jednotlivých úřadů,“ přiblížila Steigrová.

Dodavatel nedodal vše, co bylo potřeba

V systému bylo podle jejích slov dosud podáno přes 20 tisíc žádostí. „My jsme se snažili po celou dobu reagovat na jednotlivé požadavky, které jsme vnímali od jednotlivých tajemníků obcí či úředníků. Spolu s tím jsme rozvíjeli i další automatické funkce. Současně jsme zveřejnili vývoj, jakým způsobem chceme dále pokračovat, jaké další systémy budou doplňovány. Územní plánování, tam jsme nakonec vybrali v otevřeném řízení dodavatele, který ale nedodal k 1. srpnu všechno, co bylo potřeba,“ hájila před zastupiteli Steigrová.

V tuto chvíli prý společně s dalšími kolegy z vlády pracují na posílení systémů. Ohledně právní jistoty pak byla svolána pracovní skupina, která má debatovat nad způsobem řešení případných problémů na stavebních úřadech.

„Zdůrazním jednu věc. Pracovníkům na stavebních úřadech poděkoval pan ministr, zvýšilo se ohodnocení v rámci platových tříd. Snižujeme požadovanou kvalifikaci, abychom dělali maximum pro to, abychom udrželi na stavebních úřadech osoby, které tam v tuto chvíli vykonávají svoji práci. Tak, aby přes výkonnostní financování bylo možné více prostředků posílat tam, kde je to skutečně nutné. Jsme připraveni k dalším požadavkům, dopracovávání a dokončování, nejsme hluší k tomu, co zaznívá. Snažíme se na jednotlivé požadavky reagovat, aby systémy byly přívětivé pro práci jednotlivých úředníků,“ uzavřela.

Naplnily se nejčernější obavy

Michal Kopecký pak vzpomínal na květen, kdy před zastupiteli vystupoval plný obav z plánované digitalizace stavebního řízení: „Varovali jsme, že to nebude úplně dobré, ale předčilo to naše nejčernější obavy. Skutečně. Já vám tady řeknu pár postřehů, a musím zdůraznit, že jenom pár, protože bychom tu jinak byli 3 hodiny, a ještě bychom nebyli u konce. Protože jsme předpokládali, že něco takového bude, tak jsme od listopadu loňského roku posílali dopisy s přímými dotazy na MMR. Dopisy se nám vracely vypořádány tak, abychom se nestarali, že všechno bude v pořádku. Kdybyste se dnes podívali do těch dopisů, tak se naplnilo bezezbytku všechno.“

Stále podle jeho slov nefunguje doručování prostřednictvím obálek, počítání lhůt ani ztotožnění osob. Stále pak podle jeho slov není vyřešeno, jakým způsobem se bude ověřovat projektová dokumentace. Do spisů navíc prý nelze nahlížet online.

Nejhorší projekt v historii státní správy

„Pokud máte 30 účastníků řízení, někteří s tím nesouhlasí, tak se jdou podívat na úřad, co s tím. To znamená, že to není prohlídka na 2 minuty, je to prohlídka na mnohem déle. A jediný způsob, jak můžete nahlížet do spisu, je ten, že ten úředník se přihlásí na svém počítači a nechá účastníka řízení přes rameno nahlížet. Jinými slovy, výborný nápad, jak zcela odrovnat stavební úřady je ten, když si 30 účastníků řízení řekne, že se jdou podívat na ten projekt. A my jsme týden bez práce, protože nikdo nedopustí, aby se vám někdo hrabal na vaše přihlášení v počítači, musíte u toho být, a to znamená, že nemůžete dělat vlastní práci,“ přiblížil Kopecký.

Následně konstatoval, že Informační systém stavebního řízení je podle jeho názoru nejhorší projekt v historii státní správy.

Debaty nebraly konce

Následovala několikahodinová debata jednotlivých zastupitelů. Členové strany Pirátů v ní digitalizaci obhajovali. Ke zhoršení situace podle řady z nich nedošlo a neadekvátní je prý i nepřizvání zástupců ministerstva. Zdeněk Hřib, náměstek pro dopravu, také zdůraznil, že velké množství lhůt se dříve nedodržovalo a papírová forma vyřizování byla zastaralá a nefunkční. Problémem jsou dále podle jeho slov zejména žádosti, které byly podány ještě před prvním srpnem.

Členové ostatních stran digitalizaci odsoudili a vyjadřovali se pro schválení navrženého ustanovení.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných