Primátor Hřib pro PrahaIN.cz: Stávající koalice je ideální pro další období. Bez ODS. Z magistrátu odejde 7 % úředníků

03. 01. 202206:26
Primátor Hřib pro PrahaIN.cz: Stávající koalice je ideální pro další období. Bez ODS. Z magistrátu odejde 7 % úředníků
foto: Hana Brožková/Zdeněk Hřib

ROZHOVOR Redakce požádala o bilanční rozhovor pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti). Zajímali jsme se nejen o pohled do minulosti, ale především o budoucnost a běžný život Pražanů. Zdraží MHD? Jak se zvýší energie? A bude půdorys stávající koalice optimální pro volební období 2022–2026?

Piráti jsou jediným subjektem, který se nebojí vyříkávat si vnitřní věci nahlas. Alespoň jsem nic podobného za patnáct let nezažil. To se týkalo i Vaší osoby. Nakonec jste v primárkách zvítězil a povedete opět Piráty do komunálních voleb. Slíbil jste kontinuitu a stabilitu. Vnímáte Prahu jako stabilní ekonomický prvek?

Stabilita je zásadní pro dlouhodobý rozvoj města a uskutečňování klíčových investic. V prosinci byl Zastupitelstvem hlavního města Prahy schválen rozpočet na rok 2022, který je opět vyrovnaný a přesahuje 90 miliard korun, což je více než v roce 2021. Prioritami města jsou velké investice i nízké zadlužení. Praha bude i přes složité období pandemie pokračovat ve snižování svého dlouhodobého dluhu. Na konci roku 2022 se dostaneme na nejnižší míru svého zadlužení za posledních více než 20 let.

Městská pokladna bude mít výrazné úbytky kvůli nižšímu počtu turistů a proticovidovým opatřením. Odrazí se tyto ztráty na běžném životě Pražanů?

Praha kvůli pandemii obecně přišla o miliardy korun a další ztrátu způsobuje nový daňový balíček. V novém roce se budeme muset vypořádat i s inflací. Rozpočet s tím ale počítá a máme připraveny peníze jak na projekty s celostátním dopadem, tak i na ty menšího rázu. Vyčlenění peněz města na investice doprovázejí úsporná opatření v provozu magistrátu, jako je například snížení počtu úředníků o sedm procent. Nadále zastávám názor, že na klíčových infrastrukturních stavbách v hlavním městě, jako je například metro D, by se měl podílet stát podobně jako v jiných civilizovaných zemích.

23. primátor hlavního města Prahy. Foto Hans Štembera, PrahaIN.cz

Po tom, co jste právě řekl, se ještě vrátím k primárkám. Uvedl jste tehdy, cituji: „Do Prahy přijdou díky našemu intenzivnímu vyjednávání desítky miliard korun z EU na rozvoj města." Nejprve bych rád věděl, s kým vším Praha komunikuje.

Operační programu Praha – pól růstu ČR pomohl za sedm let svého fungování uskutečnit zhruba 1 500 projektů. I díky němu můžeme mimo jiné udělat MHD ekologičtější, rozšiřovat silnice, rekonstruovat městské byty, zvyšovat kapacitu školek nebo vytvářet komunitní centra. V programovém období 2021–2027 Praha vlastní operační program z rozhodnutí vlády mít nebude. Zapojujeme se však aktivně do všech jednání o chystaných operačních programech a dalších formách evropské podpory. Praha je také spoluzakladatelem tzv. paktu svobodných měst, který usiluje o přímé financování měst či regionů ze strany EU.

A budoucnost?

Pro následující léta se nám podařilo vyjednat více než devět miliard korun na rekonstrukci náměstí a dalších veřejných prostranství či na rozvoj škol a digitalizaci. Pět až osm miliard korun z evropských peněz půjde na výstavbu nových tramvajových tratí nebo nový Dvorecký most. V rámci Národního plánu obnovy Praha obdrží téměř tři miliardy korun na nízkoemisní autobusy a dobíjecí stanice pro městskou dopravu. O další finance z Národního plánu obnovy bude dále usilovat více než sto pražských projektových záměrů v hodnotě několika desítek miliard korun. Praha bude moci využívat také dotace na energetické úspory a zlepšení životního prostředí z Modernizačního fondu.

Není obvyklé, aby hlava státu jmenovitě kritizovala volené zastupitele. Vám Miloš Zeman poslal otevřený dopis týkající se stavu dopravy. Vynecháme-li politickou rovinu či přenesenou odpovědnost, jelikož doprava není ve Vaší přímé gesci, jak hodnotíte stav oprav v metropoli jako občan?

Pražská doprava je dlouhodobě na hraně. Každá oprava znamená uzavírku a každá uzavírka ovlivňuje dopravu v širokém okolí. U hodnocení oprav bych se ale držel faktů, a ty mluví více než jasně. Když jsme nastupovali do úřadu, byl stav silnic katastrofální.

Můžete být konkrétní?

Na dopravní infrastruktuře byl dluh třicet miliard.

Trojská lávka byla spadlá a další dva mosty nouzově podepřené. Zanedbání údržby silnic není jen vina ANO, v jehož volebním období začaly ty mosty padat, ale i ODS, protože problém je dlouhodobý. My jsme do oprav v roce 2021 investovali rekordních 2,5 miliardy korun, stihlo se přes tři tisíce akcí běžné údržby a přes 150 velkých investičních akcí. Tohle vše ukazuje, že investicím do pohodlí řidičů věnujeme velkou pozornost. Dopravní situaci ve městě ale nevyřeší ani ukončení všech rekonstrukcí silnic a souvisejících uzavírek. Zásadní je dobudování vnějšího okruhu, který staví stát. V případě vnitřního městského okruhu, bude žádost o územní rozhodnutí podaná v průběhu roku 2022.

Pokud hovoříme o státu, tak Piráti s ním mají za cíl vyjednat směnu pozemků a na nich začít stavět městské byty. Jak jednání se státem, pochopitelně tehdy v čele s Andrejem Babišem, probíhala?

Praha pro vládu Andreje Babiše nebyla prioritou a bohužel se během jednání ukázalo i to, že na jeho slovo se nedá spolehnout. Věřím, že v nové vládě bude mít Praha důvěryhodnějšího a spolehlivějšího partnera. Majetkové směny je potřeba dokončit tak, aby mohlo město i stát efektivněji spravovat nemovitosti, a především aby z nich měli co největší užitek občané. Založili jsme proto i městského developera. Řešením bytové krize bych se koneckonců rád zabýval i v dalším volebním období na magistrátě.

Volby do zastupitelstev obcí konané v říjnu 2018

Občanská demokratická strana: 17,86 procenta, 14 zastupitelů (opozice)
Česká pirátská strana: 17,07 procenta, 13 zastupitelů (koalice)
PRAHA SOBĚ: 16,56 procenta, 13 zastupitelů (koalice)
Koalice STAN, TOP 09: 16,28 procenta, 13 zastupitelů (koalice)
ANO 2011: 15,36 procenta, 12 zastupitelů (opozice)

Počet volených členů zastupitelstva: 65

Tehdy parlamentní strany levicového spektra, KSČM a ČSSD, pohořely. Komunisté měli 3,2 procenta, socdem 2,8 procenta. Podobně na tom byla SPD, obdržela 3,5 procenta.

Do povědomí Pražanů se zapsala taky Strana zelených, měla 1,8 procenta. Lídrem byl Ondřej Mirovský.

V roce 2018 byla volební účast těsně nad 46 procenty. O čtyři rok dříve, v roce 2014, činila 37,7 procenta.

Nyní do budoucna. ANO bylo s Piráty v koalici na Praze 11, kde ovšem tehdejší místostarosta Prokop pravidelně kritizoval Vaše kroky. Nakonec byl odvolán. Stále platí, že Piráti a ANO jsou nespojitelné nádoby, i co se budoucí podoby magistrátní koalice týká? Třeba spolupráce mezi Patrikem Nacherem, byť není členem ANO, a radní Kordovou Marvanovou (Spojené síly pro Prahu) probíhá poměrně pravidelně a bez větších překážek.

Pan Prokop byl odvolán na Praze 11 nejen hlasy svých koaličních partnerů, ale také hlasy opozice, se kterou bylo ANO v koalici v minulém volebním období. Důvodem bylo mimo jiné i to, že se nevěnoval práci na radnici kvůli kumulaci velkého množství jiných funkcí a aktivit placených z veřejných peněz za celkem 115 tisíc korun měsíčně. Dosud také nevysvětlil, jak jeho IT firma Fresh Services s.r.o. získala v roce 2017, když byl zastupitelem na magistrátu, zakázku na dodání ložního prádla pro magistrátní domov seniorů Zahradní město bez jakékoliv soutěže. Možnost spolupráce s panem Prokopem je tedy poněkud komplikovaná.

Děkuji za vysvětlení. I tak je podmínkou úspěšného fungování každé koalice otázka kompromisů a ústupků. Jakou známkou hodnotíte tuto míru u Spojených sil pro Prahu a Prahy sobě vůči Pirátům? Jinými slovy: jak se Vám s nimi spolupracuje?

Současná pražská koalice je v porovnání s těmi předchozími nebývale stabilní a toho si velmi vážím.

Adventní sbírka potravin se koná pod záštitou primátora Zdeňka Hřiba. Foto Jakub Mračno, PrahaIN.cz

Zase požádám o konkrétní postoj…

Jak už jsem řekl, jedině v takovém prostředí je možné připravovat a uskutečňovat klíčové projekty. Jsem rád, že v případě občasných neshod, které k politice samozřejmě patří, jsme schopni s koaličními partnery vést konstruktivní debatu a hledat taková řešení, která budou pro Pražany nejlepší možná.  

A dokážete si totožný půdorys představit i do budoucna?

Pro Prahu a její rozvoj je klíčová kontinuita a stabilita. Za jedno volební období můžete spoustu věcí připravit, ale ne vždy se podaří je během těch čtyř let i realizovat. Rád bych proto i v dalším volebním období pokračoval na stávajícím půdorysu koalice.

Nyní k běžnému životu v Praze, prosím.

Bude dražší MHD?

Jízdenky MHD v tomto volebním období již zdražilo mnoho měst. Například Ostrava, Olomouc, Opava, Pardubice, Ústí na Labem, Děčín, České Budějovice, Česká Lípa a další. Jiná města se ke zdražení chystají kvůli nárůstu cen energií. K úpravě cen MHD v Praze došlo už v srpnu 2021, a to na základě žádosti od Středočeského kraje, který by jinak musel rušit spoje. To by do Prahy přivedlo více aut, pro které už na silnicích není místo. Došlo proto k navýšení ceny jednorázového jízdného, ale cena předplatních kuponů se nezměnila. Slevy zůstaly zachovány, a navíc vznikla nová sleva 70 procent pro lidi ve hmotné nouzi. Další změny teď nejsou plánovány.

Zvýší ceny energií PRE x Pražská plynárenská? 

Zdražování energií je teď aktuálním tématem v celé republice. Na zdražování energií na burze nemá magistrát žádný vliv. I tak jsem v listopadu oslovil ředitele PRE a Pražská plynárenská a.s. a vyzval je, aby se zákazníkům zkrachovalých dodavatelů energií snažili zajistit co nejvhodnější podmínky pro dlouhodobý odběr energií a plynu.

Připlatí si obyvatelé za svoz odpadů?

Úprava poplatků za odpad je bohužel vynucena nesmyslnou změnou zákona z dílny ANO. Bohužel již tak nebudeme moci zohlednit frekvenci svozu jako dosud. Kvůli zavedení jednotné sazby dle velikosti popelnic někomu poplatky za odpad klesnou a jiným zase stoupnou. Na prosincovém jednání zastupitelstva jsem navrhnul nižší sazbu 40 haléřů za litr odpadu. Přestože opoziční zastupitelé ODS a ANO vystupovali proti zdražení, svými hlasy tuto nižší sazbu bohužel nepodpořili. Tím přispěli k tomu, že konečná cena bude bohužel 50 haléřů za litr odpadu. Náměstek pro životní prostředí byl pověřen jednáním o změně zákona tak, abychom mohli znovu zohledňovat i frekvenci svozu.

Jste pro navyšování daně z nemovitosti?

V případě daně z nemovitosti se jedná o peníze, které jdou přímo do kasy městských částí. Magistrát z nich nevidí ani korunu. Umožnili jsme proto jednotlivým městským částem, aby si samy řekly, jak daň chtějí nastavit. Starosta městské části si to pak musí umět u svých občanů obhájit, na co takto získané peníze bude chtít použít. Daň zvyšovaly mimo jiné i městské části vedené ODS a ANO.

Necelé dva měsíce po svém zvolení primátorem Prahy na jednání se zahraničními diplomaty akreditovanými v Praze nevyhověl žádosti čínského diplomata o vykázání tchajwanského obchodního zástupce z tohoto jednání, čímž dle britského deníku The Guardian „obnovil image České republiky jako zastánce lidských práv. Foto Hans Štembera, PrahaIN.cz

Jste spokojen s fungováním Pražských služeb?

Opoziční zastupitelé obviňují Pražské služby z toho, že občas někdo odloží odpad na chodníku mimo popelnici. To ale nedává smysl. O navýšení kapacit tříděného odpadu musí v první řadě požádat městská část. My nicméně budeme do kontejnerů instalovat elektronická čidla, aby byl větší přehled o jejich zaplnění, pokud to některá městská část nezvládá. Každopádně pokud narazíte ve městě na odpad odložený mimo popelnici, tak stačí použít mobilní aplikaci změňte.to anebo zavolat na call centrum Pražských služeb 284 091 888.

Bude víc P+R parkovišť?

Do záchytných parkovišť teď investujeme v rekordní míře.Na konci roku 2021 jsme otevřeli nové P+R parkoviště na Černém Mostě pro téměř 900 aut a začali stavět nový parkovací dům v Nových Butovicích. V roce 2022 začneme stavbu P+R Opatov a plánujeme také P+R Depo Zličín a Depo Hostivař. Připravují se i další, neméně důležitá parkoviště u stanic příměstské železnice v Kyjích, Podbabě, Uhříněvsi, Horních Počernicích a Čakovicích.

A závěrečný dotaz se týká nejen Vás jako primátora, ale rovněž jako absolventa 3. LF UK. Jak hodnotíte přístup zhruba 280 tisíc Pražanů, kteří jsou dosud neočkovaní?

Prosincový průzkum STEM zadaný magistrátem ukázal, že osm procent Pražanů nepřesvědčí k očkování asi nic. Devět procent by slyšelo na v čase ověřenou vakcínu nebo možnost její volby, 1,5 procenta by přesvědčilo ujišťování od důvěryhodných osobností a dvě procenta nějaké benefity.

Co tedy s tím?

Věřím, že ze strany Prahy jsme pro podporu očkování udělali maximum. Od počátku jsme intenzivně řešili distribuci vakcín, vznik nových očkovacích míst i informovanost obyvatel (třeba skrze infokampaně, očkovací autobus nebo web ockovani.praha.eu). Očkování je tu prakticky nejdostupnější v celé republice a z mého pohledu stále představuje jednu z nejzásadnějších zbraní proti covidu.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných