foto: Vít Hassan, PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib
ROZHOVOR (II. ČÁST) Primátor hlavního města Prahy ve velkém bilančním rozhovoru pro PrahaIN.cz. Jak se cítí po čtyřech letech ve funkci, jak komentuje kauzu Dozimetr, s kým by do koalice šel a s kým určitě ne? A také, jestli se mu podařilo vysadit slibovaných milion stromů…
Jedním z vašich předvolebních hesel bylo „Ochladíme Prahu milionem stromů“. Podařilo se?
Slíbil jsem milion stromů za osm let, to jsou dvě volební období. Momentálně jsem tedy v polovině a máme vysázeno něco přes 500 tisíc stromů. Ten slib plníme přesně podle plánu a teď bychom rádi dosázeli tu druhou polovinu. Získali jsme cenu European Forrest City Award, Evropské město lesa. Stromy sázíme pochopitelně jak v centru, například na Smetanově nábřeží nebo na Václavském náměstí, ale také v prstenci kolem Prahy.
Další: Strana bez korupčních skandálů. Představitelé ANO připomínají aktuální kauzu Dozimetr, vyhazov bývalého ředitele odboru informatických činností Dopravního podniku Milana Krcha (Pirátská strana) a také desítky milionů korun, které šly aktérům kauzy Dozimetr údajně přímo z odboru primátora Zdeňka Hřiba, tak z Operátora ICT.
To je asi nějaká reakce ANO na to, když jsem řekl, že ANO má v kauze Dozimetr co vysvětlovat. Tehdejší členové dozorčí rady za ANO svými hlasy dosadili do představenstva Operátora ICT, což je městská společnost, Luďka Štefla, který je teď trestně stíhán v kauze Dozimetr. A poté, co jsme se ujali vlády v Praze, tak já jsem ho vyrazil, a on poté zakotvil na Ministerstvu pro místní rozvoj, vedeném Klárou Dostálovou, kde měl smlouvu za milion korun bez soutěže. Radil tam s projekty za 1,6 miliardy na digitalizaci stavebních řízení. Realita je taková, že tady byla historická smlouva s firmou pana Dovhomilji, který je jedním z aktérů té kauzy. Ta smlouva byla uzavřena za vlády hnutí ANO, ale vyčerpány z ní rozhodně nebyly ty částky, které tvrdí ANO. Oni to počítají podle registru smluv, ale nějaká část nebyla vůbec zrealizována. My jsme tu smlouvu vypověděli, teď ještě probíhá soud o fakturu za 3,6 milionů korun. Tu jim magistrát nechce zaplatit, a důvod je jednoduchý: nedodali, co měli.
Psali jsme
EXKLUZIVNĚ Kauza Dozimetr byla v prvních dnech zaměřena výhradně na exnáměstka pražského primátora Petra Hlubučka. Až později se do popředí…
Troufnu si tvrdit, že neexistuje žádná sympatie nebo příchylnost od této volební politické reprezentace směrem k firmám pana Dovhomilji nebo jakýmkoliv jiným firmám na magistrátu. Ostatně proto jsme i spustili hloubkový audit, který má prověřit případné zakázky, které se odehrály jak na magistrátu, tak i v městských společnostech i v městských příspěvkových organizacích, jestli tyto nemají vazbu na kauzu Dozimetr. Ať už personální nebo jakoukoliv jinou. Konkrétně v případě Operátora ICT bylo riziko u dvou smluv, ale jedna nebyla proplacená, protože ta firma nedodala, co měla. A pak je tam ještě jedna smlouva s firmou, ve které před pár lety figuroval pan Zakaria Nemrah, ale když se ta smlouva uzavírala, tak on už tam nebyl – mimochodem se to podepisovalo na doporučení Prahy 9 pod vládou ODS. Ale já už si zvyknul, že opozice pravidelně vypouští mlhu. My se prostě snažíme nastavit celý proces tak, aby bylo vidět nejen kde a jaké smlouvy existují, ale také jak probíhala fakturace. Protože jinak si z registru smluv může informace interpretovat každý, jak se mu zachce. To se mimochodem pánům z ANO stává docela často, že vytváření virtuální realitu. Reálná realita je taková, že jen v IT jsme ušetřili 145 milionů korun ročně. To je, prosím pěkně, reálný rozdíl zaplacených peněz v roce 2018 a v roce 2021. Škrtli jsme nesmyslné projekty, které často působily dojmem, že si to někdo ušil někomu na míru.
Jednou z věcí, které Pražany nejvíc trápí, je doprava. Dokážete si představit, že v Praze bude jednou mýto? A co říkáte na aktuální stranu Motoristé sobě, která chce na billboardech Vyrvat Prahu ze spárů Pirátů?
Jsem velice rád, že strana Motoristé sobě vznikla, protože ona posouvá veřejnou debatu až do absurdní roviny. Pokud někdo tvrdí, že vyřeší dopravní situaci v Praze tím, že zruší všechny cyklopruhy, je to samozřejmě absolutní nesmysl. Řešením je masivní rozvoj hromadné dopravy, proto také stavíme metro D a prodlužujeme tramvajové tratě, řešíme parkování, a máme v programu také tramvajový okruh, který zajistí lepší spojení sousedních částí města tak, aby se nemuselo jezdit přes centrum. Co se mýta týče, není otázkou, zdali ano či ne, ale kdy – mýto v Praze je kolaudační podmínkou městského kruhu. Momentálně je ta diskuse ale bezpředmětná, protože na to není v Praze legislativa. Městský okruh bude podle střízlivých odhadů v Praze postaven v roce 2035, stavět by se měl začít přibližně v době, kdy bude končit výstavba Metra D. Pokud budeme optimisté, hovoříme o roce 2029. Co se týká parkovacích zón, je to záležitost městských částí. Kde chtějí mít zóny, tam zóny jsou, kde je mít nechtějí, tak nejsou. Magistrát zajišťuje pouze technickou podporu. Parkování se snažíme řešit, například výstavbou P+R parkovišť: otevřeli jsme 1700 parkovacích míst v Praze a dalších 1500 ve Středočeském kraji. Navíc podle nového systému budou zvýhodněni návštěvníci těch, kteří bydlí v oblastech s modrými zónami: dostanete kredit, který můžete využít, když k vám přijde řemeslník.
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Koalice SPOLU pro Prahu (ODS, KDU-ČSL, TOP 09) na svém Twitteru 3. srpna k výzvě primátora Hřiba k rezignaci Jiřího…
A co cyklodoprava? Diskuze o tom, zdali cyklopruhy ano, či ne, jsou nekonečné…
Dopravu má v Praze primárně na starosti Praha sobě, já jsem nezaznamenal žádnou stížnost, nebo že by po mě nějaká městská část, třeba i vedená ODS, požadovala, abych náměstka pro dopravu srovnal a přehodnotil jeho rozhodnutí. Když to řeknu natvrdo: nikdo po mě nikdy nechtěl, abych nějaký cyklopruh zrušil. Mám na stole jediný požadavek, a to je zrušení jednoho přechodu v Praze 4. Přitom pěší doprava má pro Prahu minimálně stejný význam jako cyklodoprava, protože matky s dětmi nebo vozíčkáři na kole jezdit opravdu nebudou.
Říkáte, že nemáte žádné stížnosti. A co třeba uzavírka Smetanova nábřeží, nejen kvůli kolům tedy.
Já jsem se o té dočasné uzavírce dozvěděl z novin. Některé věci mě dost překvapily, třeba dříve zmiňovaný kruhový objezd u Prašné brány. Ale základní ideou je, že do dopravního mixu patří úplně všechny druhy dopravy. Musí být ale v rovnováze, proto vidím základ v masivních investicích do MHD.

Primátor Zdeněk Hřib. foto: PrahaIN.cz
Poslední dvě otázky mi dovolte osobní. Když probíhá zastupitelstvo, působíte až flegmaticky. To vás třeba Alexandra Udženija nebo Ondřej Prokop opravdu nechávají chladným?
Někteří politici na magistrátu pojímají politiku trošku jako divadýlko. Vynikne to zvláště při srovnání jejich dnešních výroků s tím, co říkali před lety. Hodně je to vidět u Bohuslava Svobody. To divadýlko ale Pražanům žádnou konkrétní přidanou hodnotu nepřináší. Kdyby tomu tak bylo, tak to s radostí hraju taky. Ale proč? Tím, že po sobě budeme pokřikovat, se metro D nepostaví, tramvajová trať se nepostaví, počet úředníků na magistrátu se nesníží, nezajistí se ani vyrovnaný rozpočet, ani se neuvedou protikorupční opatření do praxe. Někteří kolegové na zastupitelstvu se v tom vyžívají, ale mně prostě přijde zbytečné tím pálit energii. Ale je fajn, že si lidé mohou vybrat.
Když jste v roce 2018 nastupoval do funkce primátora, měli za sebou Piráti čtyři roky práce v opozici, takže jste Prahu docela dobře znali. Některé věci ovšem člověk z jiné než primátorské židle nevidí – v čem se liší pohled Zdeňka Hřiba v roce 2018 a v roce 2022?
To je strašně těžká otázka. Nějaké věci bych samozřejmě asi udělal jinak, třeba konkrétně v době covidové krize bych si dával daleko víc záležet na tom, odkud pořídit roušky a respirátory. Teď zpětně bych mnohem více akcentoval komunikaci nebo spolupráci s místním průmyslem, který ukázal, že dokáže přinést rychlé a kvalitní řešení. A další věc: asi bych byl razantnější v personálních věcech. Tak doufám, že to Pražané budou mít možnost v budoucnu poznat. A také se těším na tu druhou půlku milionu vysázených stromů.
PrahaIN.cz postupně přinese rozhovory se všemi stranami, které mají šanci na prolomení pětiprocentní hranice nutné pro vstup na pražský magistrát. A samozřejmě i s těmi, které jsou jasně nad ní.
Psali jsme
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen zastupitelstva hl. m. Prahy za ODS na svém Facebooku 22. srpna k digitalizaci
Psali jsme
REPORTÁŽ Štědrý den lze trávit mnoha způsoby. Krom úklidu a sledování klasických pohádek se řada Pražanů vydává během svátků do zoo. Redaktor…