foto: Facebook Radka Vondry/Radek Vondra
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen zastupitelstva Městské části Praha 14 za TOP 09 na svém Facebooku 19. ledna k veřejnému projednání ohledně dopravy na Hutích
Po včerejším setkání na Hutích dávám za pravdu současnému starostovi, že je lepší pod novým vedením veřejná projednání zrušit. Sto lidí v sále, prázdná stěna místo plánku situace, nepřipravené vedení, místo hledání řešení útočí odpovědi úřadu. Po dvaceti minutách jsme se dozvěděli „že atmosféra není dobrá“ a máme se zklidnit a policista si může vykládat značky, jak chce. Já i ostatní lidi z Hutí jsme si ale přišli poslechnout, jaké má nové vedení připraveno řešení. Zklidňovat je potřeba dopravu ne lidi.
Jak to teda bude? Viadukt je osazen značkou „Vjezd zakázán mimo dopravní obsluhu“ a to na zkušební období jednoho roku. Pak bude vše objektivně a transparentně zhodnoceno. Ostatní jednosměrky zůstávají, jak jsou. Radní pro participaci bydlící na Hutích by všechna omezení, retardéry a střídavé parkování nejraději zrušil. Radní pro dopravu slíbila na předchozím setkání lidem z Rajské zahrady uzavření viaduktu, ale máme z toho kočkopsa.
Psali jsme
V letošním roce čeká silnice v Praze několik významných oprav. Mezi nejdůležitější patří další fáze rekonstrukce Barrandovského mostu, stavba…
Ona totiž doprava na Hutích řešení, které vyhoví všem nemá. Jednosměrky se mění už dvacet let. Už v roce 2009 proběhl průzkum a „hlasování“. Pak mnoho dalších diskusí, petic a změn.
Na potřebě omezit tranzit a umožnit průjezd místním se všichni shodneme celou dobu. Jen jak tohle jednoduché zadání uvést do praxe? Kdo je místní? Lidi z celé Prahy 14, z Hutí, z Rajské zahrady? Ti co mají adresu v občance, to co tu vlastní nemovitost, ti co se tam zdržují? Návštěvy? A jak to v praxi omezíme? Vydávat karty na průjezd – to nemá oporu v zákoně. Omezit průjezd jen na určitý čas? Ve špičkách ale potřebují jezdit i lidi z Hutí. Kdo bude hlídat dodržování? Jasně Policie! Jenže oni policisté nepadají z nebe a ve špičkách je víc potřebujeme u škol, než trčet pod viaduktem. Městka Policie má podstav přes deset lidí – zkuste se přihlásit k Policii, a nechat na sebe ve směnném provozu na mrazu řvát od rozčílených hulvátů. Není to práce snů.
Značka Zákaz vjezdu – dopravní obsluze vjezd povolen byla už taky několikrát v diskusi. Není převratnou novinkou. Ona totiž umožňuje průjezd obsluze jen do místa zákazu, kam se není možné dostat jiným způsobem. Technicky vzato tedy jen pod viadukt, kde je z obou stran osazeno. Kdo bydlí pod mostem, může si tam zajet. Projet, ale fakt nemůže nikdo. Benevolentní policista vás projet nechá. Neznám žádného, který by s radostí stál a vybíral pokuty. (fakt ani policista ano MČ z pokut nic nemá). Jenže chyba lávky až nějaký urputný soused vše nahlásí a vyzve policii ke konání. Máme u viaduktu polici, která bude ze zákona pokuty vybírat. Proto tohle řešení nebylo nikdy dotaženo a všichni o něm mlží. Z šuplíku jej teď nové vedení vytáhlo jako spásu. Na transparentní posuzování po zkušebním provozu se těším. Budeme zase hlasovat?
Myšlenka dopravní demokracie je lákavá – víc hlasů vyhrává, silnější bere! Koho necháme hlasovat? Rajkou zahradu, lidi z nejbližšího okolí viaduktu, celé Hutě, celou Prahu 14? To je cesta do pekel. Demokracie totiž začíná až nad právy lidí na bezpečí i před domem a rozumnou pohodu bydlení. Nejde pustit bez omezení všechna auta do úzkých ulic kde se nevejdou chodníky. Optimální řešení neexistuje. Můžeme hledat jen balanc mezi zátěží, bezpečností a rychlostí dopravy. To vše se navíc mění v čase – u úzkého viaduktu bez chodníku to bylo jiné než u nynějšího širokého bezpečného průjezdu. Potíš se přesunula do jednosměrek. Má být jednosměrná Koclířova, Vodňanská, Skorkovská? Nebo znovu napojíme na Chlumeckou ulici Svatojánskou? Spousta geniálních nápadů – hlavně žádná omezení, jen ať to nejezdí před mým domem. Jsme ale ve městě. Snad jedině zátěž rozložit – každé dva roky jednosměrky přeznačit ať nadává někdo jiný. Taky možné řešení.
Kudy tedy vede trnitá cesta? Zklidňovat celou dopravu na Hutích – nezavírat ale znepříjemnit cestu tranzitu tak, aby si lidi radši zvolili jinou trasu. To jsou právě ty prahy, střídavé parkovaní, jednosměrky. Uvolnit trasy které vyšší zátěž snesou – kruhový objezd na mostě nad tratí zafungoval velmi dobře (a to bylo sprostých a rozhořčených zpráv od lidí z Hutí při jeho instalaci). Odvádět dopravu na kapacitní komunikace – kruhový objezd na Satalice. Doprava se reálně ale zklidní až po dobudování obchvatu. (ten fakt nestojí na žádné lenosti úřadníky, posunul se do stavebního povolení a připravených peněz HMP – visí na lhůtách a nových restitucích).
Kormě nadávání je potřeba se podívat, co se v posledních letech posunulo – nový most, nový viadukt, kruhové objezdy, zónové zklidnění, úpravy značení, cyklotrasy, zastávky, posun projektu Ocelkova. Není toho málo. Každé opatření ale přinese zas další výzvu. Téma není viadukt, ale jak zklidnit Jordánskou, chybějící chodník u Budovatelské, nikdo neřeší parkovací průšvih v Borské a okolí až se dobuduje lávka a stanice vlaku Rajská zahrada. Hurá gesta nepomohou, je potřeba věci řešit dopředu. Držme si palce, že na tohle se bude vedení soustředit. A podobná „projednání“ budou jen historií a možným instruktážním filmem pro jiné MČ jak participaci nedělat.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze