foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Jednání pražského zastupitelstva, ilustrační foto
Květnové zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy, které se uskutečnilo ve čtvrtek 22. května, se opět stočilo k náměstkovi pro dopravu Zdeňku Hřibovi (Piráti). Ten sám dodatečně zařadil bod týkající se problematiky nově zvoleného bezpečnostního ředitele pražského dopravního podniku (DPP).
Koncem února byla v pražském dopravním podniku uzavřena čtyři výběrová řízení, a to na pozice generálního, bezpečnostního, personálního a technického ředitele - Metro. Ve funkci generálního ředitele DPP zůstal stávající předseda představenstva Ladislav Urbánek, personální ředitelkou se stala Marie Mourková a pozici bezpečnostního ředitele obsadil Jan Krejčí. Technického ředitele DPP – Metro výběrová komise nedoporučila žádného z uchazečů, řízením úseku byl tak pověřen Jaroslav Kristen. V pětičlenné výběrové komisi zasedl náměstek primátora a předseda dozorčí rady podniku Zdeněk Hřib (Piráti), radní Prahy pro finance Zdeněk Kovářík (ODS), člen STAN Tomáš Homola a dva zástupci DPP. Volbu opoziční zastupitelé hnutí ANO kritizovali hned po konkurzu, výběr byl podle nich předem jasný.
Tématu se zastupitelé věnovali už na dubnovém zastupitelstvu, jak jsme informovali ZDE. Ondřej Prokop (ANO) tehdy ve svém návrhu trval na tom, aby se zastupitelé shodli, že po korupční kauze Dozimetr je nanejvýš žádoucí, aby personální obsazování nejvyššího vedení pražského dopravního podniku (DPP) bylo transparentní a nevyvolávalo žádné pochybnosti o vazbách, integritě, profesní pověsti nebo kompetenci zvoleného managementu, stejně jako o průběhu výběrových řízení od jejich vypsání až po jejich vyhodnocení ze strany orgánů DPP. A také na tom, že ředitele úseku, který zodpovídá za bezpečnost, zejména za bezpečnost provozu vozidel provozovaných DPP by měla zastávat osoba s nezpochybnitelnou profesní i osobní integritou, nezatížena pochybami ohledně svých historických konání. Dle tehdy schváleného tisku měla Rada hlavního města Prahy informovat zastupitele o přijatých opatřeních do 18. června.
Psali jsme
Jedním z témat květnového zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy byl pořádek ve stanicích metra. Návrh přednesl Radomír Nepil (ANO),…
K tématu se na květnovém zasedání vrátil náměstek Hřib, který dozařadil bod týkající se informování zastupitelů. Zároveň upozornil, že Ondřej Prokop v usnesení z minulého zasedání uvedl nepravdivé informace, které je třeba uvést na pravou míru. Proto je podle něj nutné zrušit důvodovou zprávu schváleného usnesení „Není možné, aby to sundali úředníci. Visí nám to na webu. Vystavuje nás to právním rizikům, a proto se navrhuje jen zrušit důvodovou zprávu, usnesení by mohlo zůstat, jak je,“ řekl Hřib.
Zároveň načetl usnesení, ve kterém všechny zastupitele vyzval, aby se zdrželi nepravdivých a dezinterpretujících informací o zaměstnancích městských firem. Také v něm měli zastupitelé konstatovat, že druhý bod z předchozího usnesení byl splněn. Šlo konkrétně o fakt, aby nebyli v městských firmách zaměstnáváni lidé s trestněprávními postihy. Toho bylo podle Hřiba docíleno požadavkem dopravního podniku o bezúhonnosti pro všechny zaměstnance, včetně bezpečnostního ředitele.
Prokop navrhl úpravu
Ondřej Prokop následně svou chybu uznal. Jako důvod pro její vznik uvedl, že znění důvodové zprávy řešil na poslední chvíli. „Není ale třeba zprávu rušit, stačí opravit odstavec. Je tam jen drobná chyba, že pan Krejčí dvakrát opakovaně řídil pod vlivem alkoholu, což není pravda, jen jednou byl pod vlivem alkoholu a podruhé překročil nejvyšší povolenou rychlost,“ řekl Prokop.
Citoval následně článek z médií o dvou konkrétních přestupcích, ze kterého podle něj vyplývá, že Jan Krejčí byl i v průběhu výběrového řízení na bezpečnostního ředitele dopravního podniku v podmínce. Existuje podle něj i důvodné podezření, že se celé výběrové řízení protahovalo, aby tato podmínka vypršela.
„Budu ještě navrhovat, že zastupitelstvo konstatuje, že Zdeněk Hřib nesplnil usnesení. Protože to bylo minulý měsíc v tom ohledu, že má Zdeněk Hřib přijít s řešením, aby tam ten člověk nebyl, ale vlastně nic se nestalo. Jestli mám správné informace, 1. června má nastoupit,“ dodal Prokop, podle kterého není člověk, který byl chycen při řízení pod vlivem alkoholu a následně překročil nejvyšší povolenou rychlost, vhodným vzorem pro 11 tisíc zaměstnanců dopravního podniku.
Psali jsme
Na zasedání Zastupitelstva hlavního města Prahy, které proběhlo ve čtvrtek 24. dubna, se opakovaně řešil náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Nejprve…
Otázky zůstaly bez odpovědí
Do kritiky na adresu Zdeňka Hřiba se následně přidali i další opoziční zastupitelé. Například Patrik Nacher (ANO), který uvedl, že se Piráti pouze snaží překrýt výběr problematického bezpečnostního ředitele tím, že to Prokop řekl špatně. „Jak je možné, že vyhrál člověk, který se přihlásil v podmínce do výběrového řízení? Jak je to možné a jaké tam byly podmínky? Jak je možné, že Piráti někoho takového hájí?“ ptal se Nacher, ale odpovědí se nedočkal.
Zastupitelé se nedočkali ani odpovědí na to, kdo nese přímou odpovědnost za zvolení Jana Krejčího, respektive kdo z pětičlenné výběrové komise pro jeho obsazení hlasoval. Hřib však všechny ujistil, že součástí výběrového řízení byl i požadavek na bezúhonnost, kterou museli všichni uchazeči dokládat v momentě, kdy se do řízení přihlásili. Tato slova potvrdil i ředitel DPP a předseda výběrové komise Ladislav Urbánek. Také podle jeho slov splnili všichni uchazeči všechny požadavky, včetně čistého trestního rejstříku.
S radikálním řešením přišel Milan Urban (SPD). Ten navrhl, aby zastupitelé doporučili valné hromadě dopravního podniku přijmout takové opatření, které by zrušilo pozici bezpečnostního ředitele jako takovou. Jeho pravomoce by si pak mohli převzít ostatní ředitelé. „To je návrh, který může celou tuto debatu ukončit,“ navrhl Urban.
Hlasování nedopadlo úspěšně
Debata ale ještě zdaleka u konce nebyla. U pultíku se střídali opoziční, ale i někteří koaliční politici, kteří znovu propírali způsobilost nově zvoleného bezpečnostního ředitele a také formu, jakou byl zvolen. Ještě před ukončením debaty si pak zastupitelé vyžádali dvě desetiminutové přestávky.
Hlasování probíhalo v případě všech čtyř předložených pozměňujících návrhů i původního návrhu Zdeňka Hřiba po jednotlivých bodech. Zastupitelé se ve většině případů vyslovili proti. Souhlasili jen s několika předloženými body Patrika Nachera a také s úpravou důvodové zprávy, jak ji navrhl Ondřej Prokop. Z původního návrhu náměstka pro dopravu neprošlo nic. Tisk následně neprošel ani jako celek.