foto: Hnutí SPD, se souhlasem/Kampaň SPD
VÍME PRVNÍ: Serveru PrahaIN.cz se podařily získat další kreativy, jimiž své voliče plánuje zaujmout opoziční hnutí SPD. Jejich autenticitu potvrdil nejen předseda Tomio Okamura, ale také další dva členové.
Jak nám ovšem řekl Lubomír Kopeček, zástupce vedoucího Katedry politologie Masarykovy univerzity v Brně, Svoboda a přímá demokracie prakticky jen opakuje, co už mnohokrát medializovala. Jinými slovy zdůrazňuje problémy týkající se migrace či bezpečnosti.
Aktuální kampaň by podle našich zjištění měla cílit především do virtuálního prostoru na internetu, nikoli až tolik na outdoorové plochy. „Sociální sítě, bannery, ty obzvláště,“ poznamenal k tomu náš zdroj z SPD. „Nevím, kde jste k tomu přišli, ale je to naše,“ sdělil také, když se dozvěděl, že grafické návrhy máme k dispozici. Jistá opatrnost prý byla na místě proto, že předseda Okamura prozatím pustil jen minimum návrhů. „Vy máte všechny, tak vidíte, jaké to bude,“ doplnil.
Naši redakci nejvíce překvapil pár dvou mužů s typickými pokrývkami hlavy. Ty se přirozeně užívají v arabském světě. A pod nimi nápis: „Nelíbilo se jim v Gaze, v Evropě se mají blaze.“ Až při třetím návratu k uvedené grafice jsme si všimli, že oba muži mají opásání z plastické trhaviny C-4. „EU stále nedokáže řešit masovou migraci a jen zvyšuje tlak na povinné kvóty přijímání migrantů, které představují závažné narušení suverenity našeho státu, svébytnosti naší identity a bezpečnosti našich občanů. V extrémní formě se ohrožení projevuje terorismem. V běžném životě pak dramatickým růstem kriminality, zneužíváním sociálního systému nebo vytvářením center cizích kultur a paralelních enkláv,“ řekl naší redakci další muž z SPD, který se na kampani přímo podílel. Na ostré dikci nic nenormálního neviděl. „Ne, čeho se jako máme bát? Nic neporušujeme. Ohlasy na kreativy byly vynikající,“ vysvětlil.
Reakce na naši vládu
Politolog Lubomír Kopeček naší redakci zprvu řekl, že není odborníkem na extrémismus. „Mně to trhavinu nepřipomnělo. Myslel jsem, že jde o ručníky,“ zasmál se, když jsme ho na pásy s výbušninami upozornili. Potom zvážněl. „Dle mého soudu to má jednoznačně xenofobní nádech. Ale trestněprávní odpovědnost zde nevidím. Cítím v tom však směřování k něčemu, co by se dalo nazvat šířením poplašné zprávy. Je to vlastně pokračování kampaně s oním takzvaným chirurgem,“ doplnil s odkazem na dřívější a široce medializovanou kampaň hnutí SPD. „Je to taková prezentace hrozby. Širší efekt v tom nespatřuji. SPD potřebuje zejména udržet svůj elektorát. Krajské i evropské volby ukázaly, že ztrácí. Poslední měsíce je to vidět ve výzkumech republikových preferencí též. Témata, která nyní používají, jsou tatáž, která používají od svého vzniku v roce 2015. Není to inovace, jen trochu jiný vizuál,“ dodal pro naši redakci.
Další kreativy mají označení SPOLUsaurus, Fiala na Marsu či Sluníčkař. Reagují na aktuální politiku doma, na volbu Donalda Trumpa prezidentem USA nebo na údajně asociální chování předsedy kabinetu Petra Fialy.
Jednou zmíněná a silně kontroverzní kampaň s „chirurgem z dovozu“ byla za SPD představena v srpnu letošního roku. Největší ohlas vyvolal právě muž s nožem, tedy údajný operatér. V nadživotní velikosti se pak jako reklamní nosič octil v centru metropole. Radim Fiala, poslanec SPD, nám v té souvislosti řekl, že hnutí pouze reaguje na politiku české vlády.