Tomáš Kalivoda pro PrahaIN.cz: U Želivského hrozí už pár týdnů dopravní kolaps

23. 03. 202206:30
Tomáš Kalivoda pro PrahaIN.cz: U Želivského hrozí už pár týdnů dopravní kolaps
foto: Se svolením Tomáše Kalivody/Tomáš Kalivoda

POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Komentář zastupitele Prahy 3 za ODS k dopravnímu chaosu na Žižkově

Dopravní chaos na Žižkově.

Na Praze 3 u Želivského hrozí už pár týdnů dopravní kolaps. Od 4. února probíhá na popud pražského magistrátu oprava plynovodu mezi Olšanskou a Nákladovým nádražím. Uzavírka by tam měla být do 25. března a objízdná trasa vede kolem NNŽ. Když k tomu připočteme například nedávnou uzavírku na křižovatce ulic Želivského a Olšanská, kde probíhala ražba kanalizace, tak se jedná o vskutku nešťastné načasování. Dalším velkým problémem na Praze 3 je kromě průjezdnosti silnic beze sporu parkování. Jedním z řešení, které dlouhodobě prosazuji, je výstavba podzemních garáží.

Ale zpět k uzavírkám silnic. Nově je navíc uzavřena ulice Kutnohorská a je výluka tramvajové trati v úseku Ohrada – Nákladové nádraží Žižkov a tramvaj týden nepojede ani ulicí Jana Želivského. A uzavírky byli také v ulicích Blahoslavova a Roháčova kvůli stavebnímu záboru. Nejde však o nic nového, stačí si vzpomenout, jak vypadal Žižkov před Vánoci.

V prosinci jsme byli svědky nekončících kolon, protože naprosto neschopný pražský radní pro dopravu Adam Scheinherr nechal naráz rozkopat ulici Koněvovu, Trocnovského, a právě zmíněnou křižovatku u Želivského. Potíž je v tom, že pan Scheinherr a jeho kolegové na magistrátu pro urychlení oprav na silnicích nedělají vůbec nic. Navíc neexistuje žádná pořádná strategie, jak v době uzavírek dopravu v Praze koordinovat.

Správu komunikací má tedy v gesci hlavní město, ale selhává i komunikace naší městské části. Tam za dopravu zodpovídá místostarosta Ondřej Rut ze Strany zelených a dobrou práci tedy opravdu neodvádí. Veřejně se pak akorát Rut s Scheinerrem hádají na sociálních sítích, kdo za co může, to ale dopravní situaci vážně nepomůže.

A teď už tedy pojďme k tomu parkování. To je asi dlouhodobě na „Trojce“ ještě větší fiasko než zmíněná neprůjezdnost komunikací. Řešení, které navrhuji, tedy podzemní parkování, se bohužel Radě Prahy 3 nezamlouvá. Jít cestou garáží pod zemí je přitom běžné v mnoha městech západní Evropy. Stačí se podívat například do Vidně nebo Kodaně.

Původně měly být garáže pod náměstím Jiřího z Poděbrad. Počítal s nimi asi deset let starý projekt ODS na rekonstrukci náměstí, který byl bohužel na základě tlaku tehdejší opozice zahozen do koše. Ptáte se proč? Byl prý příliš drahý. Na základní pilíře infrastruktury by ale veřejné peníze rozhodně být měly a ušetřit by se dalo jinde.

Místo toho je „Jiřák“ rekonstruován podle původního zastaralého projektu, kde kvůli revitalizaci ubyde celotýdenních parkovacích míst a s garážemi se vůbec nepočítá. Navíc i tak budou opravy stát více než 320 milionů korun, a proto by k nim mělo dojít na základě aktuálnějšího projektu.

Na Žižkově obecně parkovacích míst ubývá, a to třeba s ohledem na rozšíření modrých zón, které využívají lidé pracující v centru Prahy.

Dopravní problémy jsou jinak celopražským tématem. Letos na jaře začne druhá fáze oprav Barrandovského mostu, která velmi významnou dopravní tepnu zúží jen do dvou pruhů. Do toho se na Praze 4 až letos začne konečně stavět první úsek metra D mezi Pankrácem a Novými Dvory, což by mohlo způsobit opravdu velké komplikace. Zvlášť pokud není s ohledem na opravy dostatečně připravena strategie, jak dopravní situaci řešit.

Publikováno se souhlasem autora

Publikováno se souhlasem autora

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných