foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Tramvaje na Klárově
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Člen Dopravní komise KDU-ČSL, člen Dozorčí rady DPP na Facebooku pražské KDU-ČSL 19. ledna k nákupu nových tramvají.
Jedním z klíčových bodů KDU-ČSL Praha v rámci SPOLU pro Prahu byla podpora kolejové dopravy v Praze. Přinášíme Vám nyní rozsáhlejší komentář k tématu nákupu nových tramvají od Tomáše Sunegy, člena Dopravní komise KDU-ČSL, který je také členem Dozorčí rady DPP:
Naposledy byly pražským dopravním podnikem nakoupeny nové tramvaje před pěti lety. V letošním roce bude uhrazena poslední splátka, ve výši 800 milionů korun. Splacením se otevírá finanční prostor k nákupům dalších potřebných vozidel, když z řady důvodů dochází v Praze k nárůstu požadavků na přepravu osob ekologickou městskou hromadnou dopravou. Připravují se, staví se a otevírají se nové tramvajové tratě (např. na Dědinu, či do Modřan).
Dopravní podnik proto za podpory Magistrátu hl. města Prahy, Ministerstva dopravy a za užití peněz z fondů EU plynule pokračuje v rozvoji kolejové dopravy v hlavním městě. Nejen po mém soudu nejlepšího způsobu veřejné dopravy pro běžného obyvatele či návštěvníka hlavního města.
Koncem roku 2023 byla mezi Dopravním podnikem hl.m. Prahy a.s. a plzeňským podnikem Škoda Transportation a.s., podepsána smlouva na dodávku 40 kusů tramvají Škoda ForCity Plus Praha 52T s opcí na dodávku dalších 160 vozidel. Celková hodnota dodaných tramvají má být vyšší než 16,5 mld Kč. Jde o zásadní investici do vozového parku pražské hromadné dopravy, kdy po předchozích řadách tramvají (14 T a 15 T) do města přijde špičková tramvaj pro jednadvacáté století. Bude to 32 metrů dlouhá klimatizovaná, sympatická „ještěrka“ sestávající z pěti článků, která je mj. také bezbariérová a nízkopodlažní. Tramvaj, která se projevuje plynulou, pohodovou, tichou jízdou. Tramvaj, která je i díky dvěma brzdovým systémům, elektromechanickému a elektrodynamickému, bezpečná a současně i velmi ohleduplná k životnímu prostředí. Laicky lze asi uvést, že většinou brzdí „přes motor“, rekuperuje dále užitelnou energii a současně minimalizuje tvorbu částic, které se při častém brždění vozidla v městském prostředí vytvářejí.
Je zřejmé, že konstruktéři přihlédli k pražským dopravním specifikům, tj. především k vertikální i horizontální členitosti komunikací a že využili při konstrukci nejnovější tramvaje negativních i pozitivních zkušeností předchozích typů. Praha zkrátka bude mít kolejové vozidlo přesně na míru. To je pro nás i příští generace dobře.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze