foto: Facebook Vladimíry Ludkové/Vladimíra Ludková
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY: Místostarostka Městské části Praha 8 za ODS na svém Facebooku 13. února k modrým zónám.
Systém modrých zón se jako mor rozrostl po celé Praze. Původním záměrem byla ochrana centra města. To dávno neplatí. Kolikrát ani Pražan neví, kde smí a kde nesmí parkovat. Občané jedné městské části mají problém zaparkovat v jiné městské časti. Pokud by se něco mělo měnit, tedy to, aby občan nebyl zajatcem jedné městské části a ve zbytku svého města byl na úrovni cizince.
Samozřejmě, i nadále by měl být zachován hlavní účel, proč s modrými zónami nakonec spousta Pražanů souhlasí. Ochrana před denním dojížděním 200 až 500 tisíc mimopražských vozidel, což je ten největší problém Prahy, co se dopravy týče.
Přijíždějící řidiče je třeba motivovat, aby používali MHD a vytvářet jim pro takové použití podmínky. Určitě není řešením současných problémů dopravy zavádění zpoplatněného vjezdu do centra. Samozřejmě, že prioritou má být i okruh, ostatně zacpané Letňany, Tupolevova ulice, v Praze 8 Zenklova, Holešovičky jasně dokazují, že okruh je potřeba. Je úplně jedno, zda tady budou za deset let auta na vodík nebo elektřinu, auta v rámci naší mobility a pohybu tady budou.
Nápady, které z pana Hřiba padají, mě vedou k myšlence, že opravdovou motivací diskutovaného zdražení parkování pro „těžší auta“, je averze vůči autům jako takovým.
O to víc je zajímavé sledovat, jak vadí majitelé SUV. Ta vadila, když dopravu měli v letech 2014 až 2018 sociální demokraté. Aktuálně se sice přímo o SUV nemluví, ale terč je jasný. Proč tomu tak je, to bychom mohli asi spekulovat dlouho. Jisté je, že zvýšené poplatky podle velikosti (ČSSD) nebo hmotnosti (Piráti) jsou iracionálním tahem, který má potěšit omezenou skupinu voličů uvedených stran. Přitom lidé jezdí v SUV stále víc, jenom v roce 2023 to byla bezmála polovina všech prodaných vozů.
Při bližším pohledu padá i oblíbené klišé, že vozy SUV zabírají ve městě víc místa. Ne, není to pravda. A ukazuji to ve videu, které jsem v roce 2018 natočila v reakci na snahy ČSSD vést proti řidičům těchto vozů kampaň.
Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze