foto: Rudolf Komár pro PrahaIN.cz/Na čtvrtečním zastupitelstvu se probíralo zahájení změn ÚP v lokalitě hlavního nádraží
Zastupitelstvo hlavního města jednalo na svém 15. zasedání ve čtvrtek 20. června o zahájení změn územního plánu na kolejišti Hlavního nádraží. Desetihektarová plocha se má proměnit v betonovou platformu, na které vyrostou bytové domy. Tento plán však vyvolává debaty nejen mezi občany, ale i mezi zástupci města.
Pozemky kolejiště má od Českých drah zasmluvněny společnost Penta. Magistrát navíc zatím neschválil žádné podmínky pro tento podnět, přestože jde o velice citlivé a kontroverzní území.
„Oblast hlavního nádraží je v kontextu připravovaných železničních projektů klíčovým strategickým místem, kterému je třeba věnovat mimořádnou pozornost. Stanice Praha Hlavní nádraží projde v následujících letech přestavbou za účelem výrazného navýšení jeho kapacity, aby mohly být naplněny evropský strategické cíle na udržitelnosti dopravní mobility,“ uvedl v rámci představení záměru na zasedání zastupitelstva náměstek primátora Petr Hlaváček (STAN).
Žádoucí je podle něj zapojit do koordinace výstavby všechny aktéry plánovaných staveb v území tak, aby projekt nezabránil dalšímu zkapacitnění hlavního nádraží. Projekt má podle jeho slov navazovat na stavby v okolí a na hodnoty pražské památkové rezervace.
Petr Hlaváček (STAN) na čtvrtečním zastupitelstvu. Foto: Redakce, PrahaIN.cz
Senátor Hilšer vysvětlil korupční kapitalismus
K plánované výstavbě se na zasedání dlouze vyjádřil také senátor Marek Hilšer (MHS). Svůj proslov začal definicí korupčního kapitalismu, ve kterém podle něj úspěch podnikání závisí na úzkých vztazích mezi podnikateli a vládními úředníky či politiky. Projevovat se to může prý zvýhodňováním při udělováním zákonných povolení, dotací, zvláštními daňovými úlevami nebo jiných forem zvýhodňování.
„Já se domnívám, že proces územního plánování je učebnicový příklad, kde lze projevy korupčního kapitalismu sledovat. Jde o proces, v němž se často střetává veřejný zájem s partikulárním zájmem velkých skupin, přičemž politici rozhodují o jeho výsledku,“ uvedl Hilšer. Zmínil dále transformace dalších pražských nádraží a nakládání se státními pozemky.
Otázkou je, zda jde o veřejný zájem
O projednávání podnětu na změnu územního plánu hlavního nádraží se podle něj rozhodlo v době, kdy se už vzhledem k připravovanému Metropolitnímu plánu takové podněty podávat nemají. Výjimku prý mají projekty ve veřejném zájmu.
„Může být kolejiště a jeho využití ve veřejném zájmu, ale to, jakým způsobem bude toto unikátní území o obrovské rozloze, o velkém významu a v centru města využito, musí být náležitě a nezávisle posuzováno a musí to být zkoumáno bez ohledu na různé komerční zájmy developera. To všechno předtím, než dojde k zahájení celého schvalování územní změny. Jak se zdá, opak je pravdou. Na zástavbu kolejiště nemá město Praha ani po 11 letech příprav Metropolitního plánu koncepční územní studii, která by jasně říkala, co město na tom místě chce. Chceme tam park? Chceme tam obchody? Chceme tam byty? Sportoviště? Zatím na to nikdo neodpověděl. Neznáme hlediska zabývající se kritickou infrastrukturou a bezpečností státu. Neznáme hlediska korupční, sociální, ekologická, klimatická, neznáme hledisko kulturní a památkové, dopravně-železniční, hledisko související s magistrálou, hlediska urbanistická, už vůbec nebyla do hledání veřejného zájmu zapojena veřejnost. Místo toho jsme svědky takového poměrně rychlého procesu projednávání celého podnětu. Procesy, které trvají normálně řadu měsíců, se podařilo zvládnout za měsíc,“ dodal Hilšer.
K zastupitelstvu promluvil i senátor Marek Hilšer. Foto: redakce PrahaIN.cz
Jednání je pouze začátkem debaty
Podle společnosti Penta však jednání není o tom, že by se okolo hlavního nádraží mělo začít stavět v blízké době. Jde prý o proces na několik let. Jednání má pouze formálně zahájit debatu o budoucích parametrech území, tedy jak se má v příštích dekádách proměnit, aby vyhovovalo potřebám železniční dopravy a souvisejících služeb.
Jak společnost dále uvedla v tiskové zprávě rozeslané médiím, debata má pokračovat v rámci Institutu plánování a rozvoje hlavního města (IPR) a dalších odborných pracovišť. Následovat by měla i řada diskusí a konferencí, ze kterých vzejde například výška budov, odstupy mezi nimi nebo řešení veřejné zeleně.
Soutěž má připravovat město, ne developer
Podle spolku Arnika nedokázalo město odůvodnit, zda je změnu nutné zahájit. Betonová platforma má stát miliardy korun, přičemž Praha má stále velké nezastavěné brownfieldy. Jak Arnika uvedla ve svém vyjádření k hlasování, nejdříve by se mělo vyhodnotit, jestli je pro město a obyvatele skutečně přínosné stavět právě nad kolejištěm nádraží. Případnou soutěž by pak podle Arniky mělo připravovat město, nikoli město ve spolupráci s Pentou.
„Projednávání tohoto podnětu doteď probíhá nestandardní cestou. My jsme žádali 11. dubna o informace, jestli byl tento podnět dodán. Bylo nám odpovězeno, že žádný takový podnět neexistuje. 12. dubna, o den později, Penta spolu s Českými dráhami podnět podaly. To rozhodně nemohla být náhoda. 18. dubna už měl magistrát napsaná vyjádření a 24. dubna už se o něm hlasovalo na výboru,“ uvedla za Arniku přímo na zasedání Anna Vinklárková. Pentu dále označila za nevěrohodného partnera, se kterým by se neměla vést diskuze.
Zástupkyně Arniky na jednání zastupitelstva. Foto: Redakce, PrahaIN.cz
Penta je pouhým symbolem, bez ní by podnět vůbec nevznikl
Penta by měla být z celé urbanizace vynechána také podle Gabriely Lněničkové (Piráti): „K tomu zaznělo spoustu argumentů. Požadujeme, aby to bylo celé v režii hlavního města. Spolužadatelem je ale stále Penta, a pokud má podnět být schválen, tak to musí být v režii hlavního města se zapojením veřejnosti. Dále chci zdůraznit, že se plánují významné infrastrukturní stavby v této lokalitě, má tu vzniknout stanice pro vysokorychlostní tratě a nesmí se ohrozit plánované infrastrukturní stavby.“
Podle Petra Zemana (Praha sobě) je však Penta pouhým symbolem. Jak Zeman ve svém proslovu uvedl, chápe postoj aktivistů i Petra Hlaváčka. Kdyby však podle něj soukromý investor nepřišel s podnětem, nepřišel by s ním prý pravděpodobně nikdo.
„To území není park, zahrádkářská kolonie ani sportovní plocha. Je to nádraží, kolejištní záležitost. Těch pár nostalgiků, kteří koukají se na mašinky rádi z Vinohradské ulice je smutných, to chápu. Ale ta plocha si to zaslouží,“ uzavřel svůj příspěvek Zeman.
Psali jsme
Pražský Institut plánování a rozvoje (IPR) se chce připojit k podnětu na změnu územního plánu, kterou podali vlastníci pozemků v okolí hlavního…
Zastupitelé by měli vzít rozum do hrsti
Proti návrhu se dále vyjádřily Eva Tylová (Piráti) nebo Jana Komrsková (Piráti). Ta navíc uvedla, že Praze se dnes přezdívá Pentaland a že věří, že zastupitelé vezmou rozum do hrsti. Své k problematice řekli i Hana Kordová Marvanová (BPP) nebo Milan Urban (SPD). Oba se vyjádřili proti návrhu.
Podmínky městské části Praha 2 dále přečetl Adam Scheinherr (Praha sobě). Podle něj je nejdůležitější, aby byl projekt transparentní. Dvojka podle něj požaduje například přesné určení maximální zastavěné plochy nebo průchodnost pro pěší a cyklisty.
Adam Scheinherr (Praha sobě). Foto: PrahaIN.cz
Poslední možnost pro schválení
Tomáš Pek (TOP09) zmínil nutnost zařadit změny územních plánů do posledního zasedání zastupitelstva před datem 1. července. Právě od tohoto dne totiž značnou platit nová pravidla stavebního zákona a zastupitelé už nebudou mít možnost některé kontroverzní podněty přijmout.
„Neříkáme, co tam bude, a nezařizujeme konkrétní změnu. Začínáme pořizovat a prověřovat, co tam může být, aby to mohlo být případně lepší než teď. Nedomnívám se, že jizva kolejí je to, co bych tam chtěl mít dalších 100 let. Neříkám, co tam chci, ale říkám, co tam nechci,“ uvedl Pek. Pro se vyjádřila také Alexandra Udženija (ODS).
Ani po hodinách debat nebylo rozhodnuto
Zastupitelé se v obdobném duchu u mikrofonu střídali dlouhé hodiny. Rozprava byla zahájena kolem poledne. Na zhruba hodinu ji přerušily pevně časově zařazené interpelace veřejnosti i členů zastupitelstva.
Ani v 16:00 však nebylo dodebatováno. K hlasování se přítomní vůbec nedostali, protože jednání ustoupilo dalším pevně daným bodům programu. Návrh primátora Bohuslava Svobody (ODS), aby byla věc nejprve dokončena, byl totiž zamítnut.