foto: Rudolf Komár, PrahaIN.cz/Zdeněk Hřib
POLITICI VLASTNÍMI SLOVY Člen zastupitelstva hl. m. Prahy za Piráty na svém Facebooku 2. prosince k automobilové dopravě v Praze
Konečně se po volbách můžeme bavit o dopravě v Praze věcně na základě faktů, a ne ideologie. Pojďme na to!
V Praze je v současné chvíli přes 970 000 osobních aut, což je číslo, které není moc daleko od počtu obyvatel hlavního města. Navíc pokud bychom započítali i nákladní vozidla, dostaneme se na číslo 1 200 000 aut.
Počet aut přitom neustále roste. Jen během krátké doby 10 let mezi roky 1990 a 2000 se počet osobních aut v Praze zdvojnásobil. Oproti tomu třeba v 60. letech byl v Praze počet aut naprosto zanedbatelný.
Psali jsme
ROZHOVOR: Vojtěch Ryvola byl zvolen na Praze 1 radním pro dopravu. A právě dopravu v centru Prahy a to, co nejvíce trápí její obyvatele, jsme…
Auto je prostorově náročné, obzvlášť s rostoucí poptávkou po rozměrnějších SUV. Každé auto musíte někde zaparkovat, což vyžaduje parkovací místo o výměře 12,5 m². To je dost, když si představíte, že 20 parkovacích míst už může být zastavěná plocha menšího bytového domu. Krom toho je nutné si uvědomit, že jedno parkovací místo v moderním parkovacím domě stojí na výstavbu kolem milionu Kč! Slyšíte dobře, milion za zaparkování jednoho auta.
Jenže kromě parkování potřebuje každé auto ještě obdobnou plochu během jízdy na silnici. Což by dávalo smysl, kdyby auta jezdila obsazená. V průměru je ale obsazenost jednoho auta v Praze jen 1,3 osoby.
Auta tak mají ve městě nesrovnatelně vyšší prostorové nároky než veřejná doprava, ale také zabírá daleko větší prostor než cykloinfrastruktura nebo chodníky pro pěší. Proto je správné diskutovat o tom, za jakou je to cenu a jak nastavit udržitelný model fungování automobilové dopravy ve městě do budoucna. Protože nekonečný nárůst aut už si Praha nemůže dovolit.
To samozřejmě není nic proti autům. Auto je skvělý civilizační vynález, který dokáže přepravit celou rodinu včetně zavazadel, šetří čas a dává člověku svobodu jet kdy chce, kam chce. Problém tedy není v autu samotném, ale prostě v tom, když je těch aut ve městě moc. A to se v Praze už dávno děje.
Potom totiž veškeré výhody mizí. Není dostatek parkovacích míst a ta jsou vzácná (takže také drahá), vznikají neprůjezdné kolony, tvoří se nebezpečný smog a hustý provoz je celkově nepřátelský k ostatním druhům dopravy, především k chodcům.
Je tedy v zájmu všech obyvatel Prahy, aby byla doprava udržitelná, včetně samotných řidičů!

Publikováno v rámci přehledu prohlášení i jiných mediálních výstupů jednotlivých volených zastupitelů v Praze