foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Městský stadion v Ostravě-Vítkovicích
Když hraje Sparta s Baníkem, je to vždy svátek fotbalu. PrahaIN.cz se těmto duelům věnuje pravidelně. O rivalitě mezi zmiňovanými týmy se toho napsalo už hodně.
V sezoně 2023/2024 čeká fanoušky první vzájemný duel mezi Spartou a Ostravou na slezské půdě ve Vítkovicích. Utkání je v plánu v neděli 12. listopadu od patnácti hodin.
PrahaIN.cz se zaměřila především na baníkovské fanoušky a jejich domácí návštěvnost.
Na šlágr proti nenáviděné Spartě se dá očekávat plný dům. Už více než devět dní před startem utkání klub na sociálních sítích informoval, že je vyprodáno sedmdesát procent kapacity Městského stadionu v Ostravě-Vítkovicích, jenž pojme přes patnáct tisíc diváků.
Ve čtvrtek už bylo kompletně vyprodáno.
Na sítích jsme zaznamenali burcování baníkovských fanoušků k návštěvě také jiných duelů. Zmiňovali, že se chodí na Baník, ne na soupeře. Viděli jsme také ojedinělé komentáře lidí, kteří se dotazovali, proč se taková propagace jako na mač se Spartou nedělá pokaždé.
Poslední zmiňovanou věc odmítl tiskový mluvčí Baníku Marek Lorenc. Podle něj byla propagace na šlágr kola naprosto standardní a ničím se nelišila.
„Propagaci jsme jeli úplně standardně. Nic mimořádného jsme nedělali, lidé reagují pozitivně na naši dlouhodobou snahu, jak dostat fanoušky na stadion,“ sdělil nám Marek Lorenc, podle kterého je utkání Baníku se Spartou speciální a není na něj zvýšená propagace zapotřebí. „Zájem je vždy masivní,“ říká mluvčí Baníku.
Psali jsme
Sparta a Slavia, dva největší fanouškovské tábory v zemi, ale také sportovně nejúspěšnější a nejbohatší kluby v České republice. Baník Ostrava…
Ultras špička, ale domácí návštěvnost...
Chachaři jsou českou ultras špičkou. Proslavené jsou především jejich venkovní výjezdy. Že stovky fanoušků vyrazí v neděli na utkání přes celou republiku, to ale člověka, který fotbalu neholduje, zas tolik nezaujme. Jiné to je v případě baníkovských choreografiích, které často mají národnostní tématiku. V minulosti se kotel Baníku věnoval například Lidicím, ruské okupaci nebo 28. říjnu.
Doma to ale taková hitparáda není. Alespoň, co se týká návštěv.
Ostravané mají letos zatím průměrnou návštěvnost pouhých 7.851 diváků. V tabulce jim tak patří až šesté místo a lépe na tom jsou mimochodem i Teplice, Hradec a Plzeň.
„Spokojení samozřejmě nejsme. Dlouhodobě deklarujeme, že klub jako Baník chce mít na domácích zápasech standardně aspoň deset tisíc diváků. Spokojení tak nejsme. Ale děláme spoustu akcí, které mohou pomoct k tomu, aby se to zvedlo. Myslím, že trend se pozvolna zvedá. Dlouhodobá snaha je, aby lidé chodili na Baník, ne na soupeře, ale to je běh na dlouhou trať, změnit myšlení lidí. To je otázka několik let a snažíme se na tom pracovat,“ popsal serveru PrahaIN.cz mluvčí Baníku Ostrava Marek Lorenc.
Z akcí, které měl Lorenc na mysli, můžeme vypíchnout food zónu, která podle slov klubu na utkání se Spartou expanduje. Láká na svatomartinské menu, tudíž nebude chybět například trhané husí stehno se zelím a knedlíkem.
„Opravdu nás potěšil jak zájem, tak i zpětné reakce fanoušků, kteří se nechali přivábit do naší Food zóny před a v průběhu utkání s Jabloncem, což nás motivovalo k jejímu ještě atraktivnějšímu pojetí,“ uvedl Matěj Šturala, marketingový a PR ředitel Baníku Ostrava pro klubový web.
Dodává, že food zóna se zvětší, rozšíří se do dalších prostor areálu, protože by současný stav kapacitně nestačil. „Už teď mohu slíbit, že bude-li Food zóna znovu úspěšná, připravíme ji i pro další domácí zápasy, které nás do konce roku ještě čekají,“ ujišťuje baníkovské fandy Šťurala.
Jestli baníkovští fotbalisté dopadnou lépe než husy ulovené pro svatomartinské hody, to je otázkou. Úplná spokojenost se současnými herními výkony nemůže být. Baník byl šokován především, když jej vyřadil poslední Zlín v osmifinále MOL Cupu.
To Sparta, byť už v lize poprvé prohrála, je v mnohem lepším rozpoložení. Výrazně vyšší šance na tři body ji tradičně dávají také bookmakeři. Jak na Tipsportu, tak na Fortuně je na Pražany kurz kolem 1,80:1, zatímco na domácí cirka 4,25:1.