foto: Jakub Mračno, PrahaIN.cz (stejně jako ostatní foto)/Novopacký autokros přilákal zhruba 10 tisíc nadšených diváků.
Čtvrtý podnik letošního Mistrovství Evropy v autokrosu zavítal do legendární Štikovské rokle v Nové Pace. Kdo byl v sobotu a v neděli přítomen, zažil tradiční strhující atmosféru, napínavé závody, ideální počasí a dobré jídlo a pití.
Novopacké závody jsou právem považovány za vůbec nejlepší v Evropě. Však se také mezi jezdci říká, že kdo nejel Paku, nejel autokros. Návštěvníci sledovali závody hned šesti kategorií, a to královské třídy Super Buggy, Buggy 1600, CrossCar, Junior Buggy a také dvou vložených kategorií Touring Autocross a Racer buggy.


Nutno podotknout, že třída Touring Autocross, takzvané „plechovky“, byla tradičně součástí kompletního seriálu Mistrovství Evropy. Pro letošní rok však byla zrušena, jelikož v ní postupně ubývalo jezdců. Důvod? Stále přísnější podmínky a regule ohledně technického stavu závodních aut ze strany FIA (Mezinárodní automobilové federace).


Zkrátka a jednoduše autokrosaři z této třídy již odmítali z jejich pohledu nesmyslná nařízení a tato oblíbená disciplína tedy k nelibosti fanoušků skončila. V Nové Pace se ale, jak již bylo řečeno, v této kategorii závodilo v rámci vloženého závodu.
„Jsem rád, že pánové z FIA viděli, jak pěkné závody se mohou odehrávat, když se do této kategorie přihlásí 20 závodníků. Je velká škoda, že tu třídu pohřbili, protože autokros vznikl právě z ní,“ nechal se pro PrahaIN.cz slyšet předseda autoklubu Nová Paka Bohumil Kužel.
Fejfara se nedočkali
Dalším tématem, které mezi návštěvníky rezonovalo, byl návrat slavného Václava Fejfara nejen do samotných závodů, ale také do třídy Super Buggy. Tento pětinásobný mistr Evropy a čtyřnásobný mistr České republiky se po několika letech závodění v kategorii Touring Autocross vrací do světa bugin. Natěšení diváků bylo samozřejmě zvýrazněno faktem, že novopacká trať je pro Fejfara domácí půdou, jelikož je z nedalekého Jičína a svoji firmu má v Lužanech.

Tento autokrosový velikán však do závodů nenastoupil, jelikož u jeho závodního speciálu „zlobilo“ chlazení. Zvítězil tedy rozum a riziko potencionální poruchy drahého motoru se nepodstupovalo.

Nyní k samotným závodům. Už od sobotní první série rozjížděk dominoval v královské kubatuře Super Buggy pražský autokrosař a současná česká jednička Petr Nikodém, který také vedl průběžné pořadí Mistrovství Evropy. Jeho největším soupeřem byl nejúspěšnější autokrosař všech dob Bernd Stubbe z Německa.


Turbo odešlo
Nikodém vyhrál vše, co se dalo, a do finálové jízdy nastupoval z nejlepší pozice v první řadě. Hned po startu se dostal do vedení a vytvořil si slušný náskok před svými pronásledovateli. Na druhé pozici pak jezdil zmiňovaný Stubbe. Napěchované stráně fanoušků se již nemohly dočkat až Petr Nikodém projede na prvním místě pod šachovnicovou vlajkou, nestalo se tak.
Psali jsme
ROZHOVOR Redakce PrahaIN.cz navštívila elitního evropského autokrosaře Petra Nikodéma, který během své kariéry stihl být čtyřikrát mistrem republiky…
Zhruba čtyři kola před koncem začal Nikodém podezřele zpomalovat a drama bylo na světě. Příčinou bylo to, že turbo na jeho motoru vypovědělo službu. K velké radosti početné enklávy německých fanoušků tak jejich „miláček“ Bernd Stubbe zanedlouho Nikodéma předjel a nakonec svoji jízdu zakončil vítězstvím v novopackém závodě. Nikodém nakonec „zuby nehty“ uhájil druhé místo před další autokrosovou ikonou – Petrem Bartošem.

„Celou dobu až do finále vydrželo auto úplně bez problémů. Samozřejmě mě mrzí, že se to pokazilo v nejlepší moment. Člověk by asi nikdy neměl být zklamaný z jakéhokoli pódia na Mistrovství Evropy, ale je tam taková ta pachuť, jelikož jsme během víkendu vyhráli úplně všechno a ve finále jsme vedli. Vzhledem k tomu, že jsem jel poslední čtyři kola jenom na jedničku a na dvojku si ale myslím, že je druhé místo skvělé. Teď jsme na tom se Stubbem bodově úplně stejně, takže to bude hodně zajímavé,“ zhodnotil novopacký závod pro PrahaIN.cz Petr Nikodém.

Nutno doplnit, že v kategorii Super Buggy opět nechyběl Jaroslav Hošek, který krouží po republikových a evropských tratích ve svých neuvěřitelných sedmasedmdesáti letech.
Mezi další české úspěchy patří určitě konečné třetí místo Jakuba Novotného ve třídě Buggy 1600, druhá příčka Petra Doležala v CrossCar či vítězství Arnošta Floriana v kategorii Junior Buggy a Otakara Výborného v Touring Autocross.
Přibližně deset tisíc diváků ve Štikovské rokli vidělo opět závody, na které se nezapomíná a všichni se jistě už nyní těší na další ročník.
Psali jsme
Málokterý tým u nás v letošním roce pustil méně informací vůči médiím než Sparta. Například utajený příchod Briana Priskeho, o kterém neměl žádný…