foto: Se svolením Hana Boříková / Trenéři ve škole (stejně jako ostatní snímky v článku)/Děti při cvičení
FOTOGALERIE V programu Trenéři ve škole je aktuálně zapojených téměř deset tisíc dětí z prvního stupně základních škol. Program vznikl spontánně před třemi lety mezi trenéry klubových sportů, kteří chtěli pomoci s výukou tělocviku. „Před 1,5 rokem jsme působili ve 12 školách, dnes jsme v 88 školách ve 14 lokalitách. Spokojené jsou učitelky, ředitelé, rodiče, ale především děti. Chtěli bychom, aby se program rozšířil po celé republice. Vzorem by nám mohlo být Slovensko, kde se námi inspirovali a z programu Trenéři ve škole tam vznikl vládní projekt,“ uvedl Antonín Barák, jeden ze zakladatelů programu.
Covidová pandemie by se mohla stát akcelerátorem tohoto projektu. „Potřebujeme zlepšit pohybovou gramotnost, rozvíjet motoriku všech školáků a po covidu je to ještě naléhavější. Řada dětí se po lockdownu ke sportu už nevrátila, zároveň výrazně vzrostla jejich obezita. A obecně právě ve věku do deseti let se formuje vztah dětí ke sportu,“ dodal Jan Macháček, trenér a metodik programu Trenéři ve škole.
Na Slovensku jsou ´Trenéři´ vládním projektem
„Program, který jsme díky vám na Slovensko získali, je nadčasový. Motorický vývoj děti se zhoršuje, nemáme dostatek učitelů tělocviku a covid tomu dal jen další ránu. Chtěl jsem konkrétní projekt s výsledky, a to přesně program Trenéři ve školách splňuje,“ uvedl Karol Kučera, zmocněnec vlády SR pro mládež a sport na konferenci Inovace výuky tělesné výchovy na 1. stupni ZŠ prostřednictvím programu ´Trenéři ve škole´. Pilotní projekt proběhl na Slovensku ve 30 školách. Dnes už funguje ve stovce škol, a Kučera získal kromě vládní podpory i tu finanční – jen letos šlo do programu 800 tisíc eur. V příštím roce by do něj mělo být zapojených už 200 škol.
„Kdo dnes supluje ulici, kde se ještě naše generace hýbala? Škola nebo rodina. Proto je potřeba je podporovat,“ reagoval Filip Neusser, předseda Národní sportovní agentury. Letos Národní sportovní agentura podpořila program Trenéři do škol zapojením do dotačního programu, který směřuje na podporu pohybu dětí ve školních zařízeních. Příští rok už by to mělo být k dispozici na takové projekty sto milionů. Pro srovnání: prostřednictvím programu Můj klub určeného pro mimoškolní sport jde do organizovaného sportu zhruba 1,5 miliardy ročně. „Škola dnes musí rodiče suplovat. Ti jsou často tak zaneprázdnění, že nevydrží s dětmi dlouhodobě sportovat nebo je vést systematicky k pohybu. U malých dětí je přitom důležitý všeobecný rozvoj, nikoli raná specializace v rámci organizovaného sportu zaměřeného na výkon,“ dodal Karol Kučera, zmocněnec vlády SR pro mládež a sport.
Děti to očividně baví
Začátky v Praze 6
Od února by měl program Trenéři ve školách fungovat už na stovce českých škol. Nově budou trenéři působit v Českých Budějovicích nebo v Havlíčkově Brodě. Program Trenéři ve školách vznikl v hlavním městě před třemi lety, kdy se sdružili trenéři několika sportů a na čtyřech základních školách v Praze 6 začali s pilotním projektem. Počet zapojených trenérů, sportů, škol a lokalit se rychle zvyšoval. Dnes působí v několika městských pražských částech, například v Praze 8, 10, 11, 13, 15, v Radotíně, ale i v Karlových Varech, Písku, Liberci, Kladně nebo Klatovech.
„Tandemová výuka, projekt, který vyrůstá zdola a propojování komunit. To jsou tři atributy Trenérů ve školách, které si získaly moje srdce a které snadno přesvědčí politiky napříč politickým spektrem. Hlavní město by se mělo zasazovat o to, aby se tento program šířil na městské části,“ je přesvědčen Jakub Stárek, místostarosta Prahy 6, která byla první městskou části, kde si na základních školách projekt Trenéři ve škole odzkoušeli.
Radní Prahy 6 pro školství Marie Kubíková oceňuje také vzdělávání učitelek prostřednictvím programu, které na základních školách tělocvik učí. Mimochodem jen zhruba třetina z nich v rámci celé republiky má specializaci na tělocvik. „Všechny učitelky, které se u nás projektu účastnily, dostaly možnost se setkat s trenéry různých sportů a ony ty prvky, které se od nich naučily, zařadily i do své výuky. Někdy jdou věci dělat rychle a jednoduše a to je důležité, děti nám odrostou dřív, než si všimneme. Městské části by na tomto neměly šetřit. Peníze vložené do dětí jsou dobře utracené,“ je přesvědčena Marie Kubíková, radní pro školství Prahy 6. Jediné, co tento program může podle ní brzdit, jsou peníze. Když se je podaří získat od magistrátu, Praha 6 by jej ráda rozšířila i do čtvrtých a pátých tříd, protože ředitelé škol o něj stojí.
Napřed se učily učitelky, pak přišly na řadu děti
Děti jsou po covidu výrazně obéznější
Během posledních dvou let vlivem covidu obezita dětí velmi výrazně narostla, což je vážný problém, poukázala Alena Šteflová, ředitelka odboru zdravotní péče na Ministerstvu zdravotnictví. Obezitu doprovází kromě zdravotních komplikací jako je cukrovka, astma nebo vysoký tlak také psychologické problémy. A čtyři z 10 dětí mají už dnes vadné držení těla. „Dědičná zátěž hraje důležitou roli, ale podstatné je to, že se nehýbou. Děti by se měly hýbat alespoň 60 minut denně. A jde i o to, aby se děti opravdu v hodinách tělocviku zpotily,“ podotkla Alena Šteflová.
Jak dodala, naše prognózy jsou neradostné. Do roku 2030 bude mít 35 procent dospělých opravdu vážnou obezitu a my proti tomu nic neděláme. Podle jejích zkušeností je obezita dětí často spojená s chudobou. Na druhou stranu děti se hýbou v rámci organizovaného sportu, až 70 procent je někde evidovaných, ale chybí jim přirozený pohyb. A to projekt Trenéři ve škole řeší.
„Buďme realisti, děti jsou čím dál více strhávány nefyzickým bytím ve virtuální realitě, a my se s tím musíme naučit žít. A covidová doba tomu opravdu nepomohla, právě naopak. Trenéři ve škole jsou super projekt, jak tomu čelit. Pračlověk ušel 15 kilometrů denně, takhle jsme stavění. Nemáme být jednou velkou hlavou, pomozme tomu, abychom podpořili zdravý rozum a tu naši fyzickou část,“ uvedl Radomil Štumpa z České spořitelny, která je generálním partnerem programu Trenéři ve škole.
Do deseti let
Program Trenéři ve škole je založen na spolupráci místních klubů se základními školami. Podstatou je, že vyškolení trenéři různých sportů pomáhají v tandemu učitelkám prvního stupně základních škol v hodinách tělocviku. Cílem je rozpohybovat všechny děti, nejen ty nadané, nadchnout je pro sport a zlepšit jejich motoriku. Právě ve věku do deseti let se rozhoduje o tom, jestli děti získají lásku k pohybu a vyrostou z nich aktivní dospělí. Během hodin tělocviku si děti hravou formou osahají základy fotbalu, gymnastiky, ragby, florbalu, tance, basketu nebo třeba juda. To může pomoci dětem vybrat si později sport, kterému se chtějí věnovat organizovaně, ale jedním ze základních principů programu je zákaz náborování, aby si trenéři nevyzobávali jen ty nadané.
Psali jsme
VIDEO Jsou to dva roky, co se objevila pandemie covid-19. Nenajdeme zřejmě člověka, který by nebyl ovlivněn touto skutečností. Epidemie ovlivnila…
Psali jsme
Již v říjnu započal nový projekt Prahy 4 s názvem „Čtyřka sportuje – sportujeme s trenéry.“ Plán pro zdravý vývoj dětí bude pokračovat i příští…