foto: Vít Hassan pro PrahaIN.cz/Pavel Kolář
Pavel Kolář se dlouhodobě zabývá lidským tělem. Do jeho péče se roky svěřují jak sportovní celebrity z celého světa, tak všichni ostatní pacienti, kteří mají potíže s pohybovým ústrojím. Jak však ukazuje jeho nejnovější kniha Labyrint bolesti, právě s ní často souvisí i bolest duševní.
Knihu měla možnost redakce PrahaIN.cz přečíst a s profesorem Kolářem o ní hovořit. Oproti Labyrintu pohybu (2023) tentokrát nepůjde o rozhovor, ale o autentické přenesení jeho dosavadních zkušeností takzvaně na papír.
Zde musíme upozornit, že se mnohdy jedná o velmi sugestivní popisy jednotlivých případů (děti nevyjímaje), které navíc umocňují kresby Davida Černého. Titul se na pulty knihkupectví dostal teprve před několika dny a všem potenciálním zájemcům musíme na tomto místě sdělit, že nejde o obyčejné „povídání“. Řada kapitol připomíná anatomická skripta, jindy až legendární medicínský atlas Rafaila Davidoviče Sinělnikova.
Jinak ale autor čtivým a citlivým stylem sahá pro zcela konkrétní zážitky, odborné výrazy a reálnou praxi. Tímto přístupem otvírá dveře svého kumštu jako odborníkům, tak laikům.
Titul je rozdělen do hlavních kapitol (například „Bolest v dvojím provedení“) a následných podkapitol. V případě citovaného názvu se jedná o bolest neuropatickou a nociceptivní (receptorů). Dále se autor zabývá přenosem signálu, míchou a centrálním nervovým systémem, pohledem na akutní bolest či akutní stres. Kromě přenesených zkušeností do literární podoby, ačkoli zde musíme hovořit spíše o literatuře faktu, nikoli o beletrii, ve zmíněných kapitolách dochází k podstatnému přelivu do roviny dušení.
Kolář totiž na mnoha případech názorně ukazuje, jakými bolestmi pacienti trpěli, co bylo příčinou těchto stavů, a současně nabízí i východisko.
Naše redakce se pozastavila zejména nad pasáží, kde se fyzioterapeut vrací o deset let zpátky do amerického Chicaga. Zde měl před dvěma stovkami hostů kurzu bez jakékoli znalosti takzvaně demonstrovat pacienty. Z řeči jejich těla (například z mimiky, gest, kloubních manévrů, mimovolních pohybů končetin, atd.) dovodit, jaké mohou mít zdravotní komplikace. Součástí byla i průběžná anamnéza a smyslem bylo potvrdit důležitost symptomatického vyšetření.
Jak sám uvádí, jedna osmnáctiletá dívka mu doposud zůstala v živé paměti. Přišla s rodiči a ti mu řekli, že si v roce 2001 vykloubila rameno a od té doby měla dalších deset ortopedických operací. Dívka nechtěla mluvit. Vše za ní říkal otec. Přišli s dotazem, zdali má podstoupit další zákrok.
„Jelikož jsem v tu chvíli už tušil, že problém nebude pouze ortopedický, v rámci vyšetření jsem ji vyzval, aby mi poslepu rukama ukázala, jakou má představu o šíři svých ramen. Už jsme o tom mluvili – proprioceptivní představa o schématu vlastního těla značně vypovídá o tom, jak člověk kognitivně zpracovává bolest. Je určitou představou mysli o svém „já“. Rozpor s realitou tělesného „já“ pak ukazuje, že individuální zájem dominuje a je důležitější než kterýkoli jiný. No a ta dívka ukázala rozměr, který neodpovídal ani malému dítěti. Při tom testu jsem si všiml, že má oholené podpaží: při jejích obtížích to byl další rozpor. Pak ale nastalo něco, na co nikdy nezapomenu. Když jsem jí chtěl vyšetřit pohyb v rameni, jednou rukou jsem jí ho přidržel a druhou jsem s ním chtěl pasivně pohnout. Vtom jsem ucítil, jak si začala rameno silou páčit a přes můj odpor si ho před rodiči a všemi posluchači vykloubila. Byl to otřesný zážitek. Vypadalo to tak, že jsem jí rameno vykloubil já. Už jsem viděl, jak kolem mě poletují američtí právníci. Naštěstí se mi podařilo vrátit ho zpět,“ uvádí Pavel Kolář v Labyrintu bolesti. Tato kapitola se mimochodem jmenuje „Jedenáctkrát operovaná duše“.
Jak nám ve středu řekl, na této knize pracuje v podstatě celý život, obsahuje totiž jeho dosavadní praxi. „Ale psal jsem ji necelý rok,“ uvedl pro PrahaIN.cz.
K velmi specifickým kresbám Davida Černého dodal: „On mi nabídl ilustraci knihy. Posléze jsme se vzájemně domluvili o formě těchto ilustrací. Poslal mi širší návrh a já s ním souhlasil,“ vysvětlil.
Unikátní titul vydává Vyšehrad.