foto: Jan Svoboda, PrahaIN.cz/Sněžka
Bezpečnostní funkce v mobilních telefonech a další osobní elektronice, které mají v případě nehody, pádu nebo podobných případů za pomoci speciálního algoritmu kontaktovat záchranáře, mohou způsobit problémy. A to právě záchranným složkám, jak upozorňuje v tiskové zprávě Horská služba ČR.
Podle horských záchranářů je problém hlavně s bezpečnostními funkcemi zařízení jako jsou chytré telefony, ale také různé chytré náramky či hodinky. „Již jsme si jako záchranáři zvykli na E-Call v autě, který automaticky odešle nouzovou zprávu v případě nehody, ale to, s čím jsme se setkali v poslední době, je poněkud problematičtější,“ říká Marek Fryš z tiskového servisu Horské služby ČR (HSČR).
Špatně vyhodnocený pád
Majitelé mnoha moderních zařízení známých a hojně užívaných výrobců mají podle jeho slov k dispozici obdobnou funkci, která hlídá jejich bezpečí v případě pádu. „Bohužel tato zařízení občas vyhodnotí ne zcela správně naléhavost situace a problém pro záchranáře všech složek záchranného systému je na světě,“ vysvětluje a přidává příklad z praxe horských záchranářů.
„Šlo o lehký pád bez následků a bez poranění lyžaře v Janských Lázních. Turista se prostě jen oprášil od sněhu a pokračoval dále ve svém lyžování, aniž by tušil, že se spustil řetězec záchranných činností. Bezpečnostní systém v jeho elektronickém zařízení vyhodnotil situaci jako nouzovou a odeslal záchranářům zprávu. Majitel zařízení nereagoval na zpětná volání a tudíž se rozběhla záchranná akce, jako v případě dopravní nehody, kdy dotčený majitel zařízení s bezpečnostní funkcí nereaguje,“ popsal mluvčí horské služby.
„Všímavý turista“ moc nepomohl
A pomyslně si rýpl i do neznámého „všímavého turisty“, který ve zmíněném případě obratem kontaktoval média. „Další pikanterií v příběhu je okamžitá reakce novinářů. Někdo totiž okamžitě oslovil média, že se asi stalo něco strašného, protože záchranáři jezdí po sjezdovce tam a zpět. Ano, jezdili a marně hledali zraněného,“ popsal mluvčí.
Psali jsme
Horská služba velmi často vyráží k turistům, kteří neodhadli své síly a špatně si naplánovali výstup. Velkým problémem je také nedostatečné…
Vlastníky podobných zařízení, kteří mají aktivovánu bezpečnostní funkci, pak jménem záchranářů horské služby požádal, aby spolupracovali. „Správné nastavení parametrů v zařízení zamezí, nebo alespoň omezí, odesílání náhodných výzev. Zároveň si dovolujeme požádat všechny oznamovatele nehod, aby reagovali na zpětná volání záchranářů,“ uvedl v tiskové zprávě, kterou obdržela i redakce PrahaIN.cz.
Čekejte telefonát
Upozornil také, že záchranáři HSČR volají zpět z dispečerských telefonů. A tudíž se jejich volání nezobrazují jako tísňová čísla horské služby. „Pokud jste nehodu, pohřešování, nebo úraz nahlašovali na číslo +4201210 nebo 155, prosím, očekávejte příchozí hovor,“ dodal mluvčí.