Sladké nápoje Bubble tea cílí na děti

24. 08. 202318:11
Sladké nápoje Bubble tea cílí na děti
foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Jedna z mnoha poboček OXO TEA v Praze

Trend nápoje Bubble tea očividně neopadl. Dnes stánky s tímto nápojem naleznete v každém větším obchodním centru. Sladký drink si vychutnávají především děti a teenageři, jak nám potvrdil přímo OXO TEA, jeden z největších hráčů na tomto poli.

Nápoj vznikl na Tchaj-wanu a už v minulém století se masově rozšířil do Spojených států amerických. K nám se tento trend dostal až mnohem později. 

Bubble tea by měl obsahovat čaj a dále v něm jsou buď tapiokové kuličky různých příchutí, anebo želé.

Ten pravý, který tehdy vznikl v Asii, ale dnešní verze v Česku připomínají jen zdaleka. Pokud se totiž podíváme na složení většiny českých výrobců těchto nápojů, často je zde pouze čajový extrakt v malém množství. Kromě toho obsahuje glukózo-fruktózový sirup, kterým se nahrazuje cukr a některé umělé konzervanty.

Velmi rušno bylo asi před sedmi lety okolo značky Bubbleology. Novinář Jan Tuna se tehdy ve svém pořadu A dost! pídil po složení. Stalo se toho hodně, přímo majitel společnosti odmítal složení nápojů novináři poskytnout, uváděl, že vše je dostupné na webových stránkách.

Společnost tehdy uváděla, že v některých nápojích nejsou umělá barviva. To ovšem nebyla pravda. Nezávislé testy, které Tuna provedl v laboratořích VŠCHT s týmem světově uznávané odbornice na bezpečnost potravin, profesorky Jany Hajšlové ukázaly, že obsahovaly chemický koktejl všemožných nezdravých látek. Rázem vznikl skandál, na toto téma vyšlo hned několik reportáží.

Staronový hráč

Ani ne dva roky po zjištění po incidentu společnost BubbleStarCZ, která držela frančízovou licenci, ukončila v České republice prodej pod značkou Bubbleology.

Začala pod jinou - OXO TEA.

„Na základě těch reportáží přišli o frenčízu, kterou měli pro střední Evropu. Mě, respektive Seznam, žalovali o sto milionů. A založili OXO TEA,“ říká Jan Tuna. 

OXO TEA má v Praze hned několik poboček. I z důvodu nechvalně proslulého Bubbleology Tuna říká, že firmě ani teď příliš nevěří. Ačkoli složení nápojů, které uvádí na svých stránkách, podle něj není zas tolik špatné.

Například složení koktejlu Tea on the beach je: glukózo-fruktózový sirup, pitná voda, jablečná dřeň, extrakt ze zeleného čaje (práškový čajový extrakt, cukr, konzervant: sorban draselný), kyselina: kyselina citronová, aroma, sladidlo: sukralosa, barvící extrakty (světlice barvířská, citron, mrkev, černý rybíz, černá mrkev.)

S novinářem Janem Tunou, který pod novým názvem TUNA VERSUS přešel s pořadem na Youtube, jsme probrali složení i dalších koktejlů a kuliček.

„Pokud je to opravdu pravda, tak to není žádný průšvih, protože tam mají přírodní barvící koncentráty. To by bylo v pohodě. Je tam samozřejmě konzervant, ale to máte i v limonádách... Není to zdravé, není to dobré, ale není to něco, co by bylo opravdu velkým průšvihem. Dobré to pít není, ale dnes je to bohužel skoro běžné. Problém by mohl být oxid titaničitý,“ uvádí Jan Tuna.

Hlavní cíl - děti

Složení nápojů od společnosti OXO TEA nebylo hlavním tématem, proč jsme s Janem Tunou hovořili.

Zaujala nás totiž nová reklamní kampaň. Nápoje Bubble tea cílí především na děti. V minulosti například měli své nápoje i youtubeři, ty už ale na pultech OXO nenaleznete.

Nové drinky mají tvář zvířat kapybara.

O tomto trendu PrahaIN.cz už informovala. Videa s těmito tvory bourají sociální sítě, především pak mezi dětmi a teenagery oblíbený TikTok. Čínská aplikace je přitom podle Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) nebezpečná. NÚKIB z analýzy od veřejných zdrojů i spojenců zjistil, že nasbíraná data a nakládání s nimi při užívaní aplikace, v kombinaci s právním prostředím v Číně a počtem uživatelů v České republice, je bezpečnostní hrozbou.

TikTok tak odinstalovala celá řada českých firem a úřadů, ale uživatelů stejně zůstalo po tisících a ti sledují i videa už zmiňovaných kapybar.

Nový název série nápojů od OXO se jmenuje Capybara Slay. Jsou celkem tři a každý z nich má své své vlastní jméno - Sunnny, Patrick a Dixie. Stojí 149 korun, takže podobně jako hotovka na oběd v restauraci.

Šéfka marketingu OXO TEA Kateřina Trousilová redakci potvrdila, že kapybary vybrali právě z důvodu velké oblíbenosti a trendu.

Také přiznala, že cílí především na děti.

„Náš produkt si kupují převážně děti a teenageři, u kterých jsou videa na TikToku s kapybarami velice populární. Capybara Slay je označení pro populární meme kapybary, která to svým cool stylem takzvaně zabíjí,“ uvedla Trousilová.

Nabídka OXO TEA. Zdroj: PrahaIN.cz

Cílení na děti se Janu Tunovi obecně nelíbí. Nedávno to v rozhovoru pro server PrahaIN.cz kritizoval v souvislosti s energetickými nápoji a také vyzval k zákazu prodeje pro mladistvé.

U Bubble tea tak radikálně nemluví, znovu opakuje, že pokud se uvedené složení zakládá na pravdě, nejedná se o životu nebezpečný koktejl.

„Jestli je složení pravdivé, není to o moc horší než některé jiné nápoje, které rovněž cílí na děti. V žádném případě to není horší než energetické nápoje. Není to nic extra zdravého, ale není to ani zásadní průšvih. Ovšem po tehdejší zkušenosti s Bubbleology bych za to ruku do ohně nedal a byl bych radši preventivně opatrný. Každopádně tahle firma tehdy až agresivně cílila na mladé lidi skrz youtubery,“ uvádí Tuna.

Jan Tuna také říká, že je bohužel u podobných produktů v dnešní době cílení na děti už takovým koloritem.

„Stejně jako Cola, malinovky a další nápoje...,“ uzavírá Jan Tuna.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných