foto: Jiří Zemen, PrahaIN.cz/Limonády San Terra v Kauflandu
Na konci února byl ve vybraných prodejnách Kaufland zaveden zkušební výkup PET lahví. Síť prodejen se snaží podpořit sběr plastu slevou na vybrané zboží za recyklování. Odměnou byla třeba dvacetiprocentní sleva na limonádu, která je však podle odborníků Výživového institutu v Praze silně nezdravá. Obsahuje třeba sladidla, která jsou některými studiemi považována za toxická.
V Evropě není recyklování PET lahví ničím novým, děje se tak ve třinácti zemích. Včetně Slovenska.
U nás se o povinném výkupu plastových lahví zatím mluví pouze v budoucím čase. Ostrý provoz výkupu připravuje Ministerstvo životního prostředí nejdříve od roku 2025.
Nicméně už teď německá obchodní skupina Schwarz, jejíž součástí jsou prodejní řetězce Lidl a Kaufland, chce podpořit takzvané principy udržitelnosti a snížit množství plastového odpadu.
Právě do Kauflandu mohou zákazníci odnášet obaly od PET lahví do boxů na skleněné láhve. A přijde i odměna, tedy pokud zákazník vrátí více než šest kusů, obdrží kupon na slevu na vybrané produkty.
více ZDE
Ve vybraných prodejnách řetězců Kaufland a Lidl byl od čtvrtka 23. února 2023 zaveden zkušební výkup PET lahví a plechovek. Zákazník místo peněz…
Když redakce PrahaIN.cz vrátila šest PET lahví a tři plechovky, získali jsme kupon na dvacetiprocentní slevu na limonádu San Terra. Ta stojí rovných 8,90 korun. Sleva tak bude asi 1,80 kaček. Když jsme byli na místě, viděli jsme hned dvě starší ženy, jak si lístečkem kontrolují, jestli mají správný produkt a posléze ho dávají do nákupního košíku.
Chemický koktejl...
Nejsme experti na výživu, ale hned nám došlo, že pití, na které Kaufland prostřednictvím akce za výkup PET lahví lákal, nebude zrovna festivalem výživově hodnotných surovin.
Redakce kontaktovala proto odborníky. Konkrétně výživové poradkyně z Výživového institutu v Praze. S Barborou Bürgerovou a Veronikou Poskočilovou jsme složení limonád probrali.
„Systém zpětného výkupu PET lahví a hliníkových plechovek je jistě výborný ekologický projekt, který spotřebitele motivuje k jejich třídění a k následné recyklaci. Nicméně systém slevových kuponů, které zákazníci mohou uplatnit na nezdravé nápoje, se zdá být naopak velmi demotivující,“ začala Veronika Poskočilová.
Podle ní obsahují limonády San Terra velké množství nezdravých látek. „Respektive složení se spíše podobá chemickému koktejlu.“
Nápoje prý obsahují riziková umělá sladidla, syntetická aromata a barviva, konzervanty a další, jež nejsou pro organismus prospěšné.
Toxické látky, v USA zakázané kvůli rakovině
Ze sladidel vybraly expertky z Výživového institutu jako problémový například Acesulfam. „Je to syntetická látka, která zvýrazňuje chuť a zesiluje sladivost dalších uměle vyráběných sladidel, jako jsou cyklamáty a aspartam. Některé studie Acesulfam K považují za toxický,“ říká Poskočilová.
Mluví také o aspartamu, který byl náhodně objevený při výrobě léku. Obsahuje aminokyseliny fenylalaninu, ty jsou nebezpečné pro osoby trpící fenylketonurií. „Konzumaci aspartamu by se měly vyhnout obzvláště děti, u kterých může způsobovat poruchy chování.“
Podle Poskočilové je dalším rizikovým sladidlem cyklamát sodný. Ten měl původně maskovat hořkou chuť léků, protože je padesátkrát sladší než cukr.
„Používání tohoto sladidla je bohužel v Evropě stále povolené, ale americká FDA jej v roce 1969 zakázala, protože testy u zvířat potvrdily, že způsobuje rakovinu močového měchýře, poškození varlat a vrozené vady,“ podotkla výživová poradkyně.

Jedna z limonád San Terra... Zdroj: PrahaIN.cz
„Sacharin je další v potravinářství často používané sladidlo pro svoji vysokou sladivost, která je 200 až 700 krát vyšší než u běžného cukru, což samozřejmě výsledný produkt výrazně zlevňuje. Toto sladidlo se začalo používat jako náhrada cukru za 2. světové války. Některé studie prokazují, že sacharin může mít karcinogenní účinky, navíc je toxický pro zvířata. V USA musí být potraviny se sacharinem označeny varovným výživovým tvrzením,“ doplňuje.
Ale to není vše. Nezdravé látky jsou i další: syntetické aroma, barviva a konzervanty, jako například sorban draselný. To vše může vést k hyperaktivitě u dětí a negativně ovlivňovat jejich chování a pozornost.
Podle expertky z Výživového institutu nenalezneme v těchto limonádách v podstatě žádnou výživově hodnotnou surovinu.
„Bohužel tyto sladké limonády si často kupují právě děti, vzhledem k jejich nízké pořizovací ceně, pro které je tento druh nápojů absolutně nevhodný,“ uvedla Veronika Poskočilová.
Podle ní by bylo s ohledem na zdraví a ekologické principy vhodnější, kdyby zákazníci řetězců mohli uplatit slevové kupony například na základní, průmyslově nebo minimálně zpracované potraviny, v podobné cenové kategorii, jako jsou zmíněné limonády. „Vhodné by byly například jogurty, obyčejná voda, celozrnné pečivo...,“
Kaufland nereaguje
Obchod jsme kontaktovali.
Zajímalo nás, jestli se na chemický koktejl, jak ho nazvaly výživové poradkyně, sleva za recyklování poskytuje i nadále. Prý už ne. Kaufland chce sortiment, na který bude za recyklování sleva, každý týden měnit.
„Pro každý týden, vždy od středy do úterý, platí sleva na vybraný sortiment, který se po týdnu mění,“ uvedl Kaufland a dodal, že do úterý 21. března platí akce padesát procent sleva na na nEKOnečný sáček a nEKOnečné víčko.
V tomto případě byla reakce obchodu velmi rychlá. Obratem jsme Kauflandu sdělili názor expertek a položili otázku, proč vlastně lidi motivovali ke koupi tak nezdravého pití.
Tady komunikace skončila. Tiskové oddělení přestalo reagovat.

Z obchodu Kaufland. Zdroj: PrahaIN.cz
Zas tolik mě to nepřekvapuje, říká Jan Tuna
Redakce také hovořila s Janem Tunou.
Novinář známý například z obrazovek TV Nova ale proslul také pořady, ve kterých upozorňoval na podvody na spotřebitele i nezdravé látky v potravinách. Jednalo se například o pořad A DOST!. V současné době vydává videa na Youtube kanálu TUNA VERSUS.
Zajímal nás jeho názor.
„Obecně bych řekl, že z hlediska motivace by měli jít jinou cestou. Na jednu stranu, u Kauflandu mě to zas tolik nepřekvapuje. Když jsme před lety testovali čaje a objevili jsme tam psychotropní látky, tak Glóbus je okamžitě stáhl a lidem vracel peníze. Kaufland udělal to, že ty čaje dal do slevy a dál je prodával. Až po naší reportáži je stáhl (více ZDE). Za dobu, kdy jsem dělal pořad A DOST!, tak oproti jiným řetězcům byly postupy Kauflandu takové lehce zvláštní. Pokud se někde objeví psychotropní látka v nějaké šarži, oni si
tenkrát vytáhli nějaké protokoly, které podle dovozce byly v pořádku, ale týkaly se úplně jiných látek. Oháněli se nějakými papíry, které se týkaly úplně něčeho jiného,“ řekl Jan Tuna serveru PrahaIN.cz.
„Teď už je tam jiný mluvčí. Ale obecně patřila ta komunikace Kauflandu k těm nejhorším. Jak říkám, když to porovnám s Glóbusem, Lidlem. I ten Albert měl dobrou komunikaci... Ta moje zkušenost s tím, jak nakládali s věcmi, u kterých bylo minimálně podezření... Ostatní vraceli peníze, oni to dali do slevy,“ dodal ohledně zkušenosti s řetězcem Kaufland.
Motivaci, jakou zvolil Kaufland v prvním týdnu výkupu PET lahví, by Tuna rozhodně nezvolil. Podobně jako říkaly expertky z Výživového institutu, také on by motivoval úplně jinými produkty.
„Pokud recyklujete lahve, tak vytváříte dojem. Je to podle mě správné. Aby se lidé chovali zodpovědně k přírodě, životnímu prostředí i svému zdraví. Měla by tomu pak odpovídat to, co jim nabízíte jako motivaci. Já osobně bych preferoval třeba ovoce a zeleninu... Nebo třeba slevu na stoprocentní džus, minerální vodu, něco takového,“ uzavřel.