Thajská masérka se rozbrečela u zubaře na Proseku. Vděkem

16. 11. 202310:02
Thajská masérka se rozbrečela u zubaře na Proseku. Vděkem
foto: PrahaIN.cz/Zubní ordinace, ilustrační foto

PŘÍBĚH: Naše redakce hovořila s několika stomatology. Důvod byl prostý. Chtěli jsme vědět, zda jsou v Česku opravdu nedostatkovým zbožím. A zda najít nového zubaře či alespoň toho, který pacienta s bolestí bez problému ošetří na pojišťovnu, je takový problém. Během tří schůzek jsme si vyslechli několik případů. „Je to tristní. Furt mi někdo volá, že nemůže najít zubaře, ale já už kapacitu prostě nemám,“ sdělil nám jeden z oslovených.

Ten, který nemá vlastního zubaře, zjistí, že je to problém, až když ho začne trápit akutní bolest. Najít někoho, kdo vás ošetří, není vždy úplně jednoduché.

Přitom každý poskytovatel je v průběhu své ordinační doby povinen poskytnout neodkladnou péči každému pacientovi, který ji potřebuje. „Každý lékař přitom musí ošetřit bolest, i když to není jeho pacient. Neexistuje, že bych ho odmítl,“ řekl nám zubní lékař.

To naší redakci potvrdil i prezident České stomatologické komory Roman Šmucler.

„Stomatolog nesmí odmítnout akutního pacienta, natož cizího,“ uvedl pro PrahaIN.cz.

Stížností, že by lékař akutní bolest neošetřili, je prý minimum.

Jenže situace je mnohdy jiná.

„Asi před měsícem mi volala známá. Její syn má masážní studium v centru Prahy, kde zaměstnává masérky z Thajska. Mají tady rodiny, a hlavně si v Česku platí zdravotní pojištění. Takže v ordinaci, která má smlouvy s pojišťovnami, by neměl být problém,“ uvedl stomatolog.

Na co má pacient nárok?

Jedna Thajka otekla, měla velké bolesti a potřebovala akutně ošetřit. Vzhledem k tomu, že nehovoří plynule česky, stomatology obvolával její zaměstnavatel. Z dvaceti telefonátů nevyšel ani jeden.

„Ošetřil jsem ji já. Prostě přišla, chvilku počkala a za patnáct minut bylo hotovo,“ uvedl stomatolog.

Thajce napsal antibiotika. Na doléčení si ale už musela najít jiného zubaře.

„Byla vděčná a furt mi chtěla platit, tekly jí slzy. Vůbec nedokázala pochopit, že když je v ČR pojištěná, má ošetření v ordinaci, která má smlouvu s pojišťovnami, zdarma.“

Lékaři, se kterým jsme hovořili, posléze volal zaměstnavatel zmíněné Thajky. Moc děkoval a ptal se, jestli by neošetřila i další „holky“.

Pojišťovny proplácí jednu preventivní prohlídku u zubaře za rok. U lékaře, který má smlouvy s pojišťovnami, je tato prohlídka zdarma. Stejně jako řada dalších výkonů.

Obecně ale platí, že zubař by měl pacientovi nejprve nabídnout ošetření, které hradí pojišťovna. U některých dalších výkonů zubař po pacientovi nesmí požadovat doplatek.

Výkony, které jsou hrazené pojišťovnou, jsou uvedeny v zákoně o veřejném zdravotním pojištění.

Tagy

Speciály

Kudy kráčel zločin
Tajnosti slavných